Automobiliai dabar patikimi, bet amžinų nebūna

Automobilis yra sudėtingas intensyviai judančių mechaninių komponentų derinys, o judėdami mechaniniai komponentai natūraliai dėvisi, tad kas kiek laiko juos reikia pakeisti naujais. Anksčiau tą reikėjo daryti dažniau. Daugelio tėvai dar pamena istorijas, kai važiuojant iš Vilniaus į Palangą tekdavo remontuoti „Žigulius“.

Tačiau dabar tai – praeitis. Transporto priemonės dar niekada nebuvo tokios patikimos: tinkamai ir reguliariai prižiūrimos jos gali visai nekelti problemų tiek pirmajam, tiek antram savininkui, jos nesunkiai įveikia kelis šimtus tūkstančių kilometrų. Tačiau galima ir nudegti: naudotam automobiliui gali iš karto prireikti remonto.

Dažniausiai tenka keisti važiuoklės, stabdžių dalis, nes jos dėvisi greičiausiai, gali gesti elektronika, netinkamai veikti variklis. Modernūs vidaus degimo varikliais varomi modeliai turi teršalų neutralizavimo sistemas, kurios naudotų mašinų savininkams tapo keiksmažodžiais: EGR, DPF, „AdBlue“. Šios sistemos gali pridaryti brangių problemų. Tik vienų naudotų transporto priemonių pirkėjai su jomis greičiausiai nesusidurs, o kiti gali greitai jas patirti, nes šių komponentų problemas galima paslėpti.

Kur ieškoti gero varianto?

Norint apsisaugoti nuo tokių rūpesčių, patartina atidžiai pažiūrėti, iš ko perkamas automobilis ir kaip pristatoma jo būklė: ar jis turi aptarnavimo darbų istoriją, ar yra prižiūrėtas, svarbiausia – kad sutartyje matytųsi tikrasis savininkas ir būtų įrašyta tikra pirkimo suma. Lietuviai jau nesyk yra nukentėję nuo turguje veikiančių perpardavinėtojų, taigi naudotų automobilių rinka persikėlė į oficialių pardavėjų salonus: tiek įgaliotųjų, tiek nepriklausomų.

Jie netgi suteikia naudotai transporto priemonei nedidelę garantiją, leidžiančią įsitikinti, kad nėra paslėptų defektų. Saugiausia naudotus automobilius pirkti iš įgaliotųjų atstovų, nes jomis prieš parduodant yra tinkamai pasirūpinama, be to, suteikiama didesnė, kelis mėnesiui ar net pusę metų siekianti, garantija. Kai kurie rinkos žaidėjai, kaip antai „Bravoauto“, fiziniams asmenims suteikia ir 12 mėnesių arba 20 tūkst. nuvažiuotų kilometrų garantiją naudotiems automobiliams.

Ilga garantija padidina saugumo jausmą ir užtikrina, kad su didelėmis problemomis savininkas neturėtų susidurti, o jei ir susidurs, jas sutvarkys patys pardavėjai. Svarbiu kokybės filtru tampa ir tokių žaidėjų, kaip, pavyzdžiui, minėtoji „Bravoauto“, pateikiama didelė iš įgaliotųjų atstovų atkeliaujančių naudotų automobilių pasiūla.

Automobiliai

Kodėl komponentai tapo keiksmažodžiais?

Automobilių inžinierius, serviso vadovas ir lenktynininkas Tomas Jatkevičius sako, jog nėra negendančių transporto priemonių. Mechaniniai komponentai vis vien dėvisi ir anksčiau ar vėliau sugenda, tačiau tinkamai juos prižiūrint galima gerokai prailginti jų tarnavimo laiką.

Modernius vidaus degimo variklius turinčiuose modeliuose montuojamos sudėtingos teršalų neutralizavimo sistemos: tiek benzininiuose, tiek dyzeliniuose automobiliuose yra išmetamųjų dujų recirkuliacijos EGR vožtuvas, o su dyzeliniais varikliais komplektuojami kietųjų dalelių DPF filtrai. Šios sistemos skirtos automobilių taršai mažinti, tačiau joms užsikimšus kyla problemų. Kadangi jų remontas itin brangus, nemažai senesnių mašinų vairuotojų jas išprogramuoja ir išima. Tai nėra gera praktika, nes tinkamai prižiūrint automobilį šios sistemos gali veikti ilgai ir sklandžiai.

„EGR filtras, būna, užsiteršia, užsikemša suodžiais ir nustoja veikęs. Problema: suodžiai, o jie ten atsiranda dėl retai keičiamos variklio alyvos. Kuo rečiau ji keičiama, tuo daugiau suodžių prisikaupia. Jų patenka tiek į DPF, tiek į EGR, net įsiurbimo kolektorių jie kemša. Nesudegusių degalų dalelės kaupiasi ir dėl netinkamo purkštukų darbo: jis blogėja didėjant automobilio ridai“, – paaiškina T. Jatkevičius.

Taigi su EGR sistema susijusioms problemoms didžiausią įtaką turi netinkama automobilio priežiūra ir didelė rida. Tinkamai, reguliariai prižiūrint variklį ši sistema neturėtų kelti rūpesčių nei pirmam, nei antram, tikėtina – netgi trečiam savininkui. O DPF filtras jautrus ir eksploatacijos ypatybėms.

„DPF filtras skiriasi tuo, kad jis turi regeneracijos sistemą, o jai reikia sąlygų įsijungti: variklis turi būti pasiekęs darbinę temperatūrą, svarbu kurį laiką važiuoti didesniu tolygiu greičiu, bake turi būti daugiau nei ketvirtadalis degalų. Esant tokioms sąlygoms aktyvuosis regeneracijos procesas ir filtras sudegindamas suodžius išsivalys. Tačiau jei vairuotojas važinėja tik mieste, jame įveikia trumpus atstumus, o automobilio bakas nuolat būna pustuštis, DPF filtras užsikimš ir pridarys bėdų. Ne veltui sakoma, kad modernūs dyzeliniai modeliai sukurti tolimoms kelionėms“, – dėsto T. Jatkevičius.

Tomas Jatkevičius

Patikrinti sunku, bet įmanoma

Dažniausiai įvairūs komponentai genda dėl netinkamo naudojimo. Tokių teršalų neutralizavimo sistemų remontas ypač brangus, kainuoja tūkstančius, tad susidūrę su problemomis žmonės neretai automobilius parduoda, užuot ėmęsi jų remonto. Tokius trūkumus įmanoma trumpam paslėpti, tad juos gali tekti šalinti naujiems savininkams praėjus kelioms savaitėms po automobilio pirkimo. Dėl to specialistai rekomenduoja pirkti transporto priemonę iš patikimų pardavėjų, siūlančių garantiją.

O ar įmanoma patikrinti, kaip abejonių keliančios sistemos veikia? T. Jatkevičius sako, kad gresiantį brangų DPF filtro remontą gali išduoti dažna regeneracija. Tačiau komponentų užsikimšimo lygį patikrinti labai sunku ir brangu, dažnai tą gali padaryti ir daro tik įgaliotieji servisai.

„Kuo ilgesnės trukmės garantiją gali suteikti bendrovė, tuo kruopščiau ji turi atrinkti parduodamus automobilius, patikrinti visas jautrias sistemas. Griežti į pardavimo saloną patenkančių modelių atrankos standartai mums leidžia patiems jaustis užtikrintai dėl siūlomų transporto priemonių, kaip ir jas besirenkantiems pirkėjams. Todėl tokioje situacijoje laimi visi“, – pažymi prekių ženklo „Bravoauto“ naudotų automobilių verslo vadovė Augustina Černiauskaitė.

Prižiūrimi automobiliai negenda

Inžinierius sako, kad amžinų automobilių nebūna, tačiau norint, kad jie važiuotų patikimai, reikia juos prižiūrėti ir tvarkingai eksploatuoti. Tam pravestų išmanyti kai kuriuos niuansus, pavyzdžiui, dyzeliniams modeliams reikia sukurti sąlygas – laikas nuo laiko išvažiuoti kiek toliau, kad įsijungtų regeneracija. Tuomet jie tarnaus ilgai. Taip pat vertėtų rinktis naudotą automobilį iš patikimų rankų, žinoti jo istoriją ir tai, kad jis buvo tinkamai prižiūrimas.

„Komponentų dėvėjimasis yra neišvengiamas. Galima to bijoti, galima nebijoti, čia labiau švietimo klausimas: jei vairuotojas supras, kaip automobilį eksploatuoti, ir tikslingai jį prižiūrės, automobilis ilgai nekels problemų. Jeigu jį prižiūrėsi ir keisi detales tada, kada reikia, jis neges, nes netikėti gedimai dažniausiai nutinka dėl netinkamos priežiūros“, – apibendrina T. Jatkevičius.