Automobilių trūkumas, tyrimo duomenimis, labai neramina 15 proc. apklaustųjų, o iš dalies neramina 39 proc. respondentų. Daugiau ar mažiau ši problema verčia nerimauti jauniausius (18-29 m.) apklausos dalyvius ir nekvalifikuotus darbininkus (71 proc.).
„Visuose naujuose automobiliuose įmontuota daugybė mikroschemų, kuriomis valdomi visi elementai – nuo langų valytuvų variklių iki navigacijos sistemų. Būtent dėl mikroschemų trūkumo sulėtėjo naujų automobilių gamyba, todėl automobilių pramonė patyrė didelį smūgį. Vartotojams, norintiems įsigyti naują transporto priemonę, tai reiškia, kad jų pasirinkimas yra gerokai apribotas. Dabar pirkti automobilį – naują ar naudotą, yra gerokai sunkiau nei įprastai“, – komentuoja Izīda Gerkena, tyrimą užsakiusios bendrovės „Moller Auto“ vyriausioji veiklos vadovė Baltijos šalyse.
Ji prognozuoja, kad tiekimo problemos automobilių gamybos pramonėje greičiausiai išliks iki 2024-ųjų. Todėl šiandien vartotojai turi tris pasirinkimus: apžiūrėti modelius, kurių anksčiau nė nesvarstė, atidėti pirkimą arba sutvarkyti savo seną automobilį, jei jo būklė prasta.
Remiantis apklausos rezultatais, pagrindinė priežastis, dėl kurios tyrimo dalyviai atsisakytų pirkti mažai naudotą automobilį, yra per didelė kaina (74 proc.) ir ribota automobilių pasiūla (10 proc.). Per didelė kaina svarbiausia priežastis atidėti automobilio įsigijimą būtų namų šeimininkėms (87 proc.), bedarbiams (86 proc.) ir studentams (84 proc.). Ribotą automobilių pasiūlą daugiausiai nurodė mažiausias (iki 150 eurų) vienam namų ūkio nariui per mėnesį pajamas gaunantys respondentai.
„Viena pagrindinių priežasčių, kodėl gyventojai perka naudotus automobilius, yra mažesnė kaina ir noras sutaupyti. Todėl natūralu, kad per didelė kaina juos atbaidytų nuo naudoto automobilio įsigijimo, o tai labiausiai paliestų mažiausias pajamas gaunančius šalies gyventojus. Tačiau nepamirškime ir automobilių entuziastų, ieškančių tam tikrų specifinių modelių, kuriuos galima rasti tik naudotų automobilių rinkoje. Akivaizdu, kad juos galintis sustabdyti veiksnys yra būtent ribota automobilių pasiūla“, – aiškina I. Gerkena.
Ji priduria, kad automobilių gamintojų užduotis šiandien yra prisitaikyti prie esamos situacijos ir kurti tokias transporto priemones, kurios yra įmanomos pagal turimas galimybes ir priemones.
„Pirmenybė bus teikiama naujesnėms ir didesnės apimties transporto priemonėms – sunkvežimiams, naujesniems visureigiams bei elektra varomiems automobiliams“, – reziumuoja „Moller Auto“ atstovė.
„Norstat“ ir „Moller Auto“ apklausoje gegužės mėnesį dalyvavo 710 šalies gyventojų nuo 18 iki 74 m. amžiaus.