Vis dėlto rinkoje yra ir sėkmingų tokios veiklos pavyzdžių, kurių įgyvendinimui kartais reikia originalių sprendimų. Tarkime, britų prabangių automobilių gamintojas „Bentley“ ne tik pasiekė organizacinį neutralumą taršai savo gamykloje, tačiau begliaudant šią problemą netgi ėmėsi savo soduose auginti... bites. Ši veikla duoda tikrai saldžių vaisių – 2022 metais bitės atnešė rekordinį medaus derlių.

Tikslas – taršai neutrali įmonė

Galingi V6, V8 ir V12 formos benzininiai varikliai nekelia daug asociacijų su tvarumu, tačiau jie neatsiejami nuo prabangos, dinamikos ir sportiškumo. Vis dėlto itin prabangūs „Bentley“ plačiąja prasme gali būti ekologiškesni už kompaktiškus elektromobilius, nes britų bendrovė pasiryžo tapti visiškai aplinkos neteršiančiu automobilių gamintoju.

Daugiau nei šimtą metų skaičiuojanti įmonė paskelbė apie projektą „Beyond 100“ (išvertus iš angl. k. po 100 – aut. past.), kuriame antrąjį savo šimtmetį gyvens tvariai. Tikslas – iki 2030-ųjų tapti visiškai aplinkos neteršiančiu gamintoju. Bendrovės vadovai paskelbė, kad nuo 2025 metų kasmet pristatys po elektra varomą modelį, o pirmieji elektrifikacijos vaisiai jau važinėja gatvėmis.

Pirkėjams siūlomi hibridiniai „Flying Spur“ ir „Bentayga“ modeliai, o 2022-ųjų pabaigoje pristatytas „Bentayga Odyssean Edition“ tapo tvariausiu įmonės pagamintu automobiliu. 2,9 litro darbo tūrio V6 variklis, suporuotas su elektros motoru, užtikrina ypač prabangiam ir sportiškam automobiliui būdingą rafinuotą dinamiką – 462 AG ir 700 Nm rūmus ant ratų iki 100 km/val. gali išjudinti per 5,3 sek. ir kartu pasižymi dideliu efektyvumu. 18 kWh baterija vien elektros energija leidžia nuvažiuoti iki 45 km atstumą. O jo visas salonas pasiūtas iš aplinką tausojančių medžiagų.

Elektrifikuoti automobiliai – tik ledkalnio viršūnė

Tačiau pirmieji elektrifikuoti modeliai – tik ledkalnio viršūnė. Britų gamintojas ypač daug dėmesio skiria nematomai automobilių pramonės pusei – tvariai gamybai. „Beyond 100“ projektas apima ne tik tvarių automobilių gamybą. Bendrovė iš esmės atnaujino savo gamyklą, kad nė vienas joje vykstantis procesas neterštų aplinkos.

Iki 40 proc. visos įmonei reikalingos energijos yra pagaminama iš saulės modulių, sumontuotų ant Kru (Crewe) mieste esančios „Bentley“ gamyklos stogo. Likusi energija yra perkama iš žaliosios energijos gamintojų sertifikatą turinčių energetikos bendrovių.

Visos transporto priemonės gamyklos logistikos grandinėje važinėja naudodamos hidrintą daržovių aliejų. Jis pakeitė dyzelį. 34 tūkst. litrų žaliųjų degalų cisterna aprūpina sunkiasvorį transportą, siuvantį tarp gamyklos ir sandėlių, taip pat – ir mažesnes transporto priemones pačioje gamykloje. Lyginant su įprastu dyzeliu, tokie degalai leidžia 86 proc. sumažinti į aplinką išskiriamo anglies dioksido kiekį.

O tiek, kiek jo išskiriama, sugeria miškas, kuriuo yra paversta viena gamyklos siena. Ten – 2 600 įvairių augalų, kuriuos maitina speciali automatizuota vandens tiekimo sistema. Skaičiuojama, kad žalioji siena per metus pagamina apie 40 kg deguonies ir sugeria didžiąją dalį išmetamo anglies dvideginio.

Aplink augalus smagiai dūzgia bitės. „Bentley“ turi savo bityną su 600 tūkst. darbininkių: praėjusiais metais jos sunešė 1 000 stiklainių ekologiško medaus. Kvapnų auksaspalvį gardėsį britai dovanoja klientams ir partneriams.

Bentley Bentayga

Į tvarumą žiūri plačiai

„Gerai, kai automobilių gamintojai apie tvarumą kalba ne tuščiai. Bendrąja prasme automobilių pramonė su savo rinkodaros sistema labai stipriai paskatino vartojimą: pirk naują automobilį, nes senas jau blogas. Naujas geresnis, švaresnis. Tačiau dėl to smarkiai auga vartojimas ir gamybos tarša, atsiranda daug atliekų. Teršiame mes savo pasaulį, kuriame gyvename, tad rūpinimasis juo – sveikintinas pavyzdys“, – apie automobilių pasaulio vingius kalba žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius.

Vis dėlto šiandien masės daugiausia žiūri į lokalią ekologiją: elektromobilius, kurie važiuodami už savęs nepalieka dūmų šleifo. Tai – brangesnė technologija, tačiau žmonės yra pasiryžę sumokėti už tylą ir švarų orą.

„Tvarumas“ neretai skamba banaliai ir nuvalkiotai. Žmonės mėgsta šį žodį vartoti ten, kur reikia ir nereikia, dėl to jis sumenksta, nusidėvi. Dauguma supranta automobilio švarumą lokaliai, tačiau jis yra gerokai platesnis: nuo gamybos pradžios iki eksploatacijos pabaigos. Džiugu, kad apie tai yra kalbama, nes kuo daugiau kalbama, tuo daugiau žmonės žino“, – vertina V. Milius.

Vitoldas Milius

Štai „Bentley“ automobilių gamyboje įdiegti medžiagų perdirbimo principai gerokai sumažino ir atliekų kiekį. Iš visų detalių, medžiagų ir komponentų, naudojamų daugiau nei 2 tonas sveriančiam prašmatniam limuzinui, SUV ar sportiškai kupė pagaminti, į šiukšliadėžę patenka vos 3,57 kg atliekų.

Įrengus lietaus surinkimo sistemą, vandens suvartojimas sumažėjo 55,9 proc. Dabar vieno automobilio gamybai vidutiniškai sunaudojama 9,31 kubinio litro vandens. Prieš 10 metų jo buvo eikvojama gerokai daugiau – virš 21 litro.

Skaitmenizacija leido perpus sumažinti popieriaus naudojimą bendrovės viduje, o kiekvieną naktį po darbo valandų išjungiami visi elektros prietaisai ir šviesos leidžia sutaupyti iki 700 kWh energijos per parą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją