Šie mažieji automobiliai priskiriami L6 motorinių transporto priemonių klasei. Lietuvos transporto saugumo administracijos direktoriaus įsakymu, šiai klasei priskiriama „keturratė transporto priemonė, kurios nepakrautos transporto priemonės masė (be baterijų, jei tai elektromobilis) ne didesnė kaip 350 kg, didžiausias konstrukcinis greitis ne didesnis kaip 45 km/h ir priverstinio uždegimo variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 arba didžiausias vidaus degimo variklio ar elektros variklio galingumas ne didesnis kaip 4 kW.“
Per metus išaugo dvigubai
UAB „Regitra“ Komunikacijos ir rinkodaros skyriaus atstovas spaudai Lukas Vosylius naujienų portalui „Kas vyksta Kaune“ komentavo, jog 2022 metais išduota 28 320 AM kategorijos vairuotojų pažymėjimų, o 2023 metais – 23 902 asmenų. Pažymėtina, jog ši kategorija vairuotojams suteikiama įgijus bet kokią kitą kategoriją.
Tačiau L6 klasės automobilių registracijos augo beveik dvigubai. 2022 metais tokių automobilių užregistruota 256, o pernai – 447.
„Vertinant L6 klasės transporto priemonių registravimo statistiką, matome, kad 2023 metais L6 klasės transporto priemonių įregistruota beveik dvigubai daugiau nei 2022 metais.
Šiuo metu mūsų šalies autoparke yra įregistruota viso apie 1,3 tūkst. šios kategorijos transporto priemonių“, – mažų automobilių tendencijas Lietuvoje vertino L. Vosylius.
Renkasi patogumą
Lietuvoje „Ligier“ mažuosius automobilius atstovaujančio UAB „Alto servisas“ direktorius Klaudijus Jurkša teigė, jog tėvai vis dažniau renkasi šiuos automobilius, nes miestas plečiasi, vis sudėtingiau vaikus nuvežti į mokyklas, užklasinę veiklą.
Anot jo, automobiliai nėra pigūs, bet naujus automobilius 2022 metais įsigijo 7 pirkėjai. o 2023 m. – 8 automobilius.
Oficialioje „Ligier“ svetainėje nurodytos kainos svyruoja nuo 9 tūkst. iki beveik 15 tūkst. eurų. Naudotų automobilių skelbimų galima rasti ir už 3 tūkst. eurų.
„Mikroautomobilių „Ligier“ vairuotojų saugumas yra svarbus klausimas, ypač atsižvelgiant į jų populiarumą tarp jaunesnių vairuotojų. Šie automobiliai yra suprojektuoti ir pagaminti atsižvelgiant į kelias pagrindines saugumo sritis“, – teigė K. Jurška.
Mažas, bet saugus?
„Nors mikroautomobiliai yra mažesni už standartinius automobilius, jų konstrukcija ir kėbulas turi būti pakankamai patvarūs, kad užtikrintų apsaugą susidūrimo atveju. Kėbulo konstrukcija dažnai būna optimizuota energijos absorbcijai ir paskirstymui perduodant smūgio jėgą toliau nuo keleivių“, – patikino K. Jurkša, pridėdamas, jog visi maži automobiliai aprūpinami būtiniausia saugumo įranga, įskaitant saugos diržus, oro pagalves.
Mikroautomobilių kėbulai dažniausiai gaminami iš lengvųjų medžiagų, tokių kaip plastikas ar kompzitinės medžiagos. Šios medžiagos padeda sumažinti bendrą transporto priemonės masę. Nors automobilis nedidelis, bet kėbulas projektuojamas taip, kad maksimaliai apsaugotų keleivius.
Šių automobilių techninis aptarnavimas turėtų būti atliekamas kas 5 tūkst. km.
„Nors mikroautomobiliai, kaip Ligier JS50 ir JS60, yra mažesni ir lengvesni už tradicinius automobilius, jų gamintojai deda daug pastangų užtikrinti, kad būtų išlaikyti aukšti saugumo standartai. Tačiau svarbu paminėti, kad dėl jų dydžio ir masės, šie automobiliai gali būti mažiau apsaugoti sudėtingesnėse avarinėse situacijose lyginant su didesniais automobiliais“, – teigė K. Jurkša.
UAB „Alto Servisas“ direktorius paaiškino, jog Europos Sąjungoje transporto priemonių saugumo patikimumą užtikrinantis EC arba EEC sertifikatas gamintojams itin svarbus norint parduoti savo produktus Europoje.
Šie sertifikatai užtikrina transporto priemonės bandymus siekiant įvertinti jos saugumo charakteristikas, aplinkos apsaugos lygį ir kt. Taip pat vertinamas gamybos procesas.
„Šie patikrinimai apima ne tik kėbulo patvarumą ir susidūrimo testus, bet ir važiavimo stabilumą, šviesų efektyvumą, stabdžių sistemų veikimą ir kitus svarbius saugumo komponentus“, – aiškino K. Jurkša.
Lietuvos policijos bei Lietuvos transporto saugumo administracijos (LTSA) duomenimis, informacijos apie šių transporto priemonių patekimą į rimtus eismo įvykius nėra.
Ar teks mokėti už stovėjimą mieste ir MEZ?
Jau ne pirmus metus Kauno miestas ruošiasi mažų emisijų zonos (MEZ) projekto įgyvendinimui. Senamiestyje sumontuota transporto priemones fiksuojanti įranga, kuri fiksuos tranzitu keliaujančius automobilius per senamiesčio gatveles ir joms pritaikys pravažiavimo mokestį.
Tiesa, susimokėti turės ne visi – lengvatos taikomos nekilnojamojo turto turintiems asmenims (gyventojams ar įmonėms), vairuojantiems pilnai elektrinį automobilį arba motociklą, mopedą. Taip pat komunalinių paslaugų ir specialiosioms tarnyboms, neįgaliesiems.
Kaip naujienų portalui „Kas vyksta Kaune“ komentavo Kauno savivaldybės transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius, mažųjų automobilių vairuotojams taip pat taikoma prievolė mokėti už stovėjimą Kaune.
MEZ pravažiavimo mokestis taip pat bus taikomas, jei automobilio savininkams nebus taikomos lengvatos.
„Rinkliavos šiems automobiliams bus taikomos ir MEZ“, – teigė M. Matusevičius.
Jis priminė, jog stovėjimo rinkliavos netaikomos mopedams ir motociklams.