„Jau prieš porą metų rinkdamiesi diskusijoms su „Lietuvos metų automobilio“ komisijos nariais sakėme, kad artėjame prie dienos, kada įprastos vairuotojiškos savybės, tokios kaip automobilio stabilumas, elgesys kelyje, vairo jautrumas ir kitkas bus antraeilės savybės. Kur kas labiau rūpės tai, kaip greitai automobilis gali prisijungti prie telefono, ar gali jame naudotis internetu, kam gali panaudoti centre esantį lietimui jautrų ekraną ir ar yra galimybė nebevairuoti pačiam“, – pasakojo rinkimų komisijos narė, portalo DELFI Auto rubrikos redaktorė, Dina Sergijenko.
Ji pastebi, kad niekas nebekelia tokių klausimų, ar yra automobilyje „Bluetooth“ laisvų įrangų sistema, nes ją galima rasti be išimties visuose automobiliuose. Salonuose mažėja jungiklių skaičius, juos keičia liečiamieji ekranai, mat juose gamintojams daug lengviau perteikti visų sistemų valdymą – šiuolaikinėse mašinose funkcijų tiek, kad paprasčiausiai neužtektų vietos mygtukams.
Apžvelgti visus rinkimuose dalyvaujančius automobilius padėjo specialistai: „Autoplius.lt“ portalo komunikacijos vadovas Matas Buzelis naujuose automobiliuose ieškojo inovacijų, „Telia“ komanda tikrino automobilių junglumą.
Sugalvoti kažką naujo – sunku
„Automobiliai tobulėja nepaprastai greitai, tačiau naujovių, kurių nebūtume matę nėra tiek ir daug. Štai pavyzdžiui vienas iš BMW flagmanų, brangiausias konkurso automobilis X5 neturi nieko naujo. Vokiečiai jį padarė tiesiog geresniu nei anksčiau. Tačiau ten radau šildomus ir šaldomus puodelių laikiklius“, – dėmesį atkreipė Matas Buzelis.
Inovacijų atsirado ir daugiau. „Hyundai Santa Fe“ turi sistemą, kuri vairuotojui praneša apie automobilyje likusį žmogų ar gyvūną, kad tėvai ten nepaliktų vienų vaikų ar gyvūnų. „Jaguar I-Pace“ siūlo raktą – apyrankę, skirtą aktyvų gyvenimo būdą mėgstantiems vairuotojams, kuriuos, pavyzdžiui, išbėgusius pabėgioti erzina tai, kad nėra kur padėti automobilio rakto.
Taip pat britiškas elektromobilis yra pirmasis rinkoje, pasiūlęs elektrochrominį stoglangį, kuris keičia savo skaidrumą priklausomai nuo šviesos kiekio. „Mercedes-Benz“ A klasė nustebino navigacijos sistema, kuri naudodama priekinę vaizdo kamerą ekrane, ant realaus atvaizduoto kelio, rodo nuorodas, kuria kryptimi važiuoti. „Nissan Leaf“ pristatė „E-Pedal“ technologiją, leidžiančią automobilį valdyti tik akceleratoriaus pedalu.
„Peugeot 508“ dar gana naują ir tik prabangiausiuose automobiliuose sutinkamą naktinio matymo sistemą perkėlė į vidutinę klasę. O štai „Volkswagen Tuareg“ geba pats sustoti stovėjimo vietoje net turėdamas prikabintą priekabą.
Kita pramogų pusė
„Automobilių technologijos žengia toli, bet už viso to slepiasi problema, kad automobiliai šiandien gali tiek daug, jog vairuodami nebeturime ką veikti. Įsivaizduokite patys: jei įjungta važiavimo juostoje sistema, adaptyvi pastovaus greičio palaikymo sistema su sustojimo ir pajudėjimo funkcija, automobilis turi avarinį stabdymą, perspėjimą apie pavojus ir kitką, ką veikti vairuotoju stovint spūstyje? Teisingai – išsitraukti išmanųjį telefoną ir naršyti feisbuke ar skaityti naujienų tinklalapius“, – pastebi D. Sergijenko.
Dėl to, pasak jos, džiugu, kad esant tokiai tendencijai automobilių gamintojai kuria ne tik „žaislus“ vairuotojų patogumui, bet ir diegia pėsčiųjų, dviratininkų, gyvūnų atpažinimo, avarinio sustojimo, vairuotojo nuovargio stebėjimo, perspėjimo apie išvažiavimą iš eismo juostos ir pan. sistemas.
Ekspertai pastebi, kad ateityje ekranų bus dar daugiau, mygtukų – mažiau. Kažkada tikriausiai ir vairas išnyks, tačiau to dar reikės palaukti.