„Mes norime, kad būtų išlaikyta Pasaulio prekybos organizacijos taisyklių sistema“, – per surengtą spaudos konferenciją sakė Vokietijos kanclerė Angela Merkel. Konferencijoje taip pat dalyvavęs Kinijos ministras pirmininkas Li Keqiangas su ja visiškai sutiko, be to, pareiškė, kad, siekiant globalios ekonomikos suklestėjimo, protekcionizmo būtina vengti, rašo thetruthaboutcars.com.
Kinijos prezidentas Xi Jinpingas jau kiek anksčiau buvo raginęs pasaulio šalių vyriausybes išlaikyti atvirą prekybos politiką. „Politiką, kuriai būdingas savanaudiškumas, trumparegiškumas ir siauras požiūris mes atmetame. Mes pritariame Pasaulio prekybos organizacijos taisyklėms, remiame daugiašalės prekybos sistemos idėją ir kliaujamės atvira pasaulio ekonomika“, – deklaravo Xi Jinpingas praeitą mėnesį pasakytoje kalboje, kurioje nestigo veidmainiškų pareiškimų.
Nors Kinija ir pažadėjo bent kiek atverti savo rinką, šalyje vyraujantiems prekybos mechanizmams ir toliau būdingas išskirtinis protekcionizmas. Visi bankai priklauso valstybei, be to, atkakliai stengiamasi leisti tik minimalias užsienio investicijas, nebent jos būtų vertinamos kaip naudingos šaliai ilgalaikėje perspektyvoje.
Automobilių pramonės dalyviai šią situaciją vertina kaip tam tikrą valstybės apibrėžtą partnerystę, kurioje dalyvaudami gamintojai turėtų susijungti su Kinijoje įsteigtomis įmonėmis. Kritikai tvirtina, kad šitaip į pelningą Azijos rinką įsilieti siekiančios įmonės yra priverstos atsisveikinti su savo pačių intelektine nuosavybe, taip pat perleisti pelną, be to, suteikti Kinijai galimybę pasinaudoti technologijomis, kurias šiaip jau būtų tekę kurti ne vienus metus. Reikia pasakyti ir tai, kad užsienio valstybėse pagamintoms pažangiausiomis technologijomis pagrįstoms prekėms, o ypač – automobiliams, Kinija taiko ganėtinai solidžius importo tarifus.
Susidaro įspūdis, kad JAV prezidento Donaldo Trumpo administracijos pastarųjų pasiūlymų dėl tarifų tikslas, visų pirma, ir buvo užbėgti šioms problemoms už akių – neleisti Kinijai taip lengvai įgyvendinti savo plano iki 2025 metų tapti pasauline lydere visuose pažangių technologijų ir gamybos sektoriuose. Tačiau dėl kilusios karingos reakcijos radosi išties keistokų bičiulysčių. JAV tikėjosi, kad pagrasindamos naujais importo muitais paskatins Europą sumažinti savuosius. Nors iš pradžių atrodė, kad ši taktika pasiteisino, ypač kai pasigirdo vylingai nuteikianti A. Merkel retorika, dabar darosi panašu, kad Vokietija labiau norėtų šlietis prie Kinijos – šalies, kuri šiuo metu stengiasi suduoti kuo nuožmesnį atkirtį reaguodama į naujuosius JAV tarifus.
Gegužės mėnesį Kinija pažadėjo net iki 15 proc. sumažinti tarifus importuojamiems automobiliams. Šitaip ji manė nuraminti JAV. Tačiau iš tiesų nieko panašaus nenutiko. Atvirkščiai – Kinija net iki 40 proc. padidino JAV gaminamų automobilių importo muitus.
Kaip pranešė agentūra „Reuters“, Vokietijos ir Kinijos komerciniai susitarimai apima sandorius su „Siemens“, „Volkswagen“, BMW ir BASF. Kinijos vyriausybė pasakė, kad Vokietijos įmonės ir institucijos netrukus Kinijoje galės išleisti obligacijų ženminbi juaniais. Tai, žinoma, būtų labai svarbus susitarimas, jei jis neliktų pažadu, o pažadų Kinijos vyriausybė, kaip rodo patirtis, laikytis ypač nelinkusi.
Keleto Vokietijos įmonių atstovai ir kai kurie politikai papriekaištavo, kad šalies vyriausybė per daug nuolaidžiauja Kinijos įmonėms, nors Kinija nedemonstruoja nė menkiausio noro atsidėkoti tuo pačiu. Kinijos įmonės jau yra perėmę keletą reikšmingų kontrolinių paketų. Nors A. Merkel ir pasidžiaugė besiveriančiu Kinijos finansų sektoriumi, tačiau taip pat išreiškė pageidavimą, kad Pekinas paskatintų ir kitų rinkų atsivėrimą.
Jungtinės Valstijos niekaip neapsisprendžia, ką daryti su D. Trumpo pasiūlymais dėl tarifų. Akivaizdu, kad Kinija smogia žemiau juostos, tačiau Senatas didžiąja balsų dauguma nubalsavo prieš prekybos susitarimą ir pareiškė, kad prezidentas turėtų pirmiausia siekti Kongreso pritarimo ir tik tada kalbėti apie tarifų kitoms šalims taikymą, kaip priemonę nacionaliniam saugumui užtikrinti.
Daugelis politikų būgštavo, kad ypač agresyvi prekybos politika gali atbaidyti sąjungininkes, be to, sukelti riziką investicijoms šalies viduje. Automobilių gamintojai jau prabilo apie tai, kad nauji JAV tarifai automobiliams ir jų dalims gerokai apsunkintų verslo plėtrą. Įdomu, kokia jų nuomonė apie naujuosius Kinijos tarifus?