Tokie teiginiai vartojami apibūdinant iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius (angl. Plug-in hybrid electric vehicle, PHEV), kuriuose montuojamas tiek benzinu ar dyzelinu varomas tradicinis variklis, tiek ir elektros motoras. Dideliu taupumu, pasiekiamu naudojant abiejų pavarų privalumus, pasižyminčių modelių vis daugėja, nes jie pageidaujami dėl paradoksaliai skambančio universalumo: su didele galia suderinamo ekonomiškumo.
Štai pernai debiutavusiame „Citroën C5 X“ modelyje montuojama naujausia gamintojo PHEV galios sistema leidžia pasiekti vos 1,3 litro benzino šimtui kilometrų vidutines sąnaudas ir 29 g/km CO2 emisiją (pagal WLTP metodiką). Ir visa tai vidutinei šeimai tinkančiame automobilyje, kuris išvysto 225 AG galią ir 360 Nm sukimo momentą.
PHEV sistemos visai menkas sąnaudas leidžia pasiekti visiems be išimties jas turintiems modeliams. Pavyzdžiui, „Škoda Octavia iV“ sedanas vidutiniškai 100 kilometrų nuvažiuoti sunaudoja iki 1,4 litro benzino, BMW 530e – iki 1,8 litro, o „Audi A6 TFSI e“ pasiekiamos iki 2,1 litro sąnaudos.
Specialistų teigimu, šie skaičiai yra realūs ir gali būti netgi dar mažesni, tereikia laikytis keleto paprastų taisyklių ir suprasti, kaip veikia iš tinklo įkraunamos hibridinės sistemos.
Galima važiuoti ir nenaudojant degalų
Automobilių žurnalistė Dina Sergijenko-Ramaškevičienė sako ne kartą girdėjusi skeptiškų komentarų, prabilus apie tai, jog PHEV modeliai gali pasigirti vos keleto litrų degalų sąnaudomis. Tačiau jai pačiai yra tekę mėginti automobilius su tokio tipo pavara ir pačiai įsitikinti jų galimybėmis.
„Į gamintojų nurodytas sąnaudas sutilpau. Elektros variklis ir baterijos leidžia tokiais automobiliais važiuoti ir su nulinėmis degalų sąnaudomis. Kai tik gali, pavyzdžiui, mieste, tokie automobiliai važiuoja vien tik elektra, tad natūralu, kad gerokai susitaupo degalų“, – pažymi „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narė.
Anot jos, neretai PHEV automobiliai – net SUV modeliai – aerodinamiškai pranašesni už tik vidaus degimo variklius turinčius analogus, o tai taip pat padeda taupyti. Tokie miesto visureigiai, kaip „Ford Kuga“ ar „Citroën C5 Aircross“ su iš tinklo įkraunama hibridine pavara, vis tiek pasiekia atitinkamai 1,4 ir 1,3 litro.
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis išskiria aplinkybes, kurios kartais gali klaidinti artimiau su PHEV modeliais nesusipažinusius vairuotojus. Pavyzdžiui, vertinant gamintojų deklaruojamas sąnaudas, derėtų atsižvelgti į jų nustatymo metodiką ir pažiūrėti, ar ji sutampa su asmeniniais poreikiais.
„Tarkime, tokiu automobiliu lekiant iš Vilniaus į Klaipėdą, mums niekaip nepavyks pasiekti tų degalų sąnaudų, nebent stosime papildyti elektros energijos atsargų kas šimtą kilometrų. Tad jeigu kas dieną reikia kursuoti tokiais atstumais, galima rasti tam labiau pritaikytų pavarų“, – patirtimi dalijasi specialistas.
Jo teigimu, iš tinklo įkraunami hibridiniai modeliai skirti vidutiniškus ar nedidelius atstumus kasdien nuvažiuojantiems vairuotojams. Jei tokie vartotojai turi sąlygas laiku papildyti baterijų atsargas, jie gali išsiversti vos su vienu kitu litru degalų.
„Skaičiuodami sąnaudų vidurkius, gamintojai taiko į įprastus poreikius tenkinančius vairuotojus – tokius, kurie didžiąją laiko dalį bruzda po miestą ir kartais leidžiasi į ilgesnes išvykas greitesniais keliais. Jie nevažinėja principu „pradžioje iškraunu bateriją, tada – degalų baką“, o subalansuotai naudoja abu. Jeigu vairuotojas kasdienėms kelionėms naudoja vien elektros energiją, o jai pasibaigus dar kokius 10–20 kilometrų rieda įjungęs tik vidaus degimo variklį, tuomet gamintojo matematika tai pat veikia“, – dėsto pašnekovas.
Dviejų pasaulių privalumai
Dažniausiai PHEV modeliuose diegiami nedidelio darbo tūrio vidaus degimo varikliai, elektros motorai ir mažos talpos elektros baterijos. Štai C5 X modelyje kartu su 1,6 litro darbinio tūrio 180 AG galios turbobenzinine jėgaine ir 81,2 kW elektros varikliu sumontuotas 12,4 kWh talpos akumuliatorius, kuriame sukaupiamos energijos pakanka nuvažiuoti iki 55 km nenaudojant degalų.
O „Octavia iV“ automobilyje įrengtas 1,4 litro turbobenzininis 150 AG motoras su 85 kW elektros varikliu bei 13 kWh talpos baterija. Šio modelio vien elektra nuvažiuojamas atstumas siekia iki 60 km.
D. Sergijenko-Ramaškevičienė pažymi, kad lankstumas išnaudojant geriausias abiejų galios šaltinių savybes ir yra didžiausias PHEV modelių privalumas. Mat kiekvienas vairuotojas atitinkamu momentu gali pasitelkti tai, ko jam labiausiai reikia: tiek veržlų dinamiškumą, kai veikia abu varikliai, tiek išskirtinį elektrinės pavaros našumą, tiek ir didelį ekonomiškumą bei gerokai nurėžtus taršos rodiklius.
„Juk PHEV automobiliuose elektros variklis ir baterija leidžia važiuoti tvariai, netaršiai ir be degalų, o šiam resursui išsekus ar prireikus daugiau galios, įsijungia ir vidaus degimo variklis“, – pastebi pašnekovė.
Atlikti namų darbus
D. Sergijenko-Ramaškevičienės nuomone, norint efektyviai išnaudoti PHEV modelius, reikia nepamiršti keleto svarbių aplinkybių. Pirmiausia, išsekus baterijai toks automobilis naudos daugiau degalų, nes vidaus degimo variklis veikia lyg generatorius ir įkrauna bateriją, o PHEV modeliai dar ir sunkesni, todėl jų motorų apetitas didesnis. Dėl rekuperacinio režimo dalis stabdymo energijos taip pat keliaus į bateriją, tačiau tokios įkrovos bus per maža.
Būtent dėl šių aplinkybių M. Buzelis pataria prieš įsigyjant tokį modelį vairuotojams atlikti namų darbus ir įsivertinti savo kasdienį maršrutą. Viešojoje erdvėje aptinkamų apklausų rezultatai rodo, kad, iškrovę baterijas, įkraunamųjų hibridinių modelių vairuotoja dažnai toliau važinėja lyg įprastais hibridais ir tokio įspūdingo ekonomiškumo nepasiekia.
Specialisto manymu, planuojant būsimus maršrutus tikrai nebūtina atsižvelgti į vieną ar dvi keliones per metus į pajūrį, nes hibridinio modelio vidurkiams ilguoju periodu tai svarios įtakos neturės.
„Tačiau verta numatyti, kiek vidutiniškai nuvažiuosite didžiąją dalį dienų. Taip pat – kur ir kada galės būti įkrautas automobilis. Norint PHEV modelį maksimaliai išnaudoti, būtina laiku papildyti elektros energijos atsargas“, – primena M. Buzelis.
Palyginti su elektromobiliais, PHEV hibridai turi nemenką privalumą – įkrauti nedidelės talpos baterijas net ir menkesne sparta neprireiks daugybės laiko, todėl šį procesą galima planuoti lanksčiau. Daugumos hibridų baterijos pagamintos taip, kad jų negalima būtų įkrauti labai didele galia – šis sprendimas pailgina akumuliatorių ilgaamžiškumą.
Štai minėto „Citroën C5 X“ 12,4 kWh iškrautą bateriją standartiniu kabeliu iš buitinio kištukinio lizdo įmanoma visiškai įkrauti per 7 val. 5 min., o hibridinio „Peugeot 508“ 11,8 kWh akumuliatorius įkraunamas per 7 val. – tam nereikės pirkti jokios papildomos įrangos. Įsigijus „Wall-box“ tipo sieninę stotelę ir integruotą 7,4 kW galios kroviklį, šis laikas abiem automobiliams gali sutrumpėti iki atitinkamai 1 val. 40 min. ir 1 val. 45 min.