Ar ne per daug informacijos?
Šiuolaikinių automobilių salonai mirgėte mirga nuo ekranų ir juose pateikiamos informacijos. Gamintojai varžosi, kuris įdės didesnį jutiklinį ekraną į centrinę konsolę ar įrengs spalvingesnį ekraną su daugiau funkcijų ir įmantresne grafika vietoje prietaisų skydelio. Įvairios konfigūravimo galimybės ir gausybė pasiekiamos informacijos kartais gali atimti per didelę dalį vairuotojo dėmesio, nors turėtų būti atvirkščiai – ji turėtų tiesiog suteikti informacijos.
„Tenka vesti ekonominio vairavimo mokymus ir dirbti su klientų automobiliais. Būna netgi taip, kad patys vairuotojai, automobilį vairuojantys jau kelis mėnesius ar metus nežino, kaip „nunulinti“ degalų sąnaudas ar pasiekti kitą informaciją. Žmogus automobiliu tiesiog važiuoja ir nelandžioja po parinktis, nes ten jam per daug meniu išsišakojimų, nuorodų“, – patirtimi dalijasi „AM Plius“ vairavimo mokyklos vadovas Artūras Pakėnas.
Saugaus vairavimo ekspertas nėra kategoriškai nusiteikęs prieš naujų transporto priemonių „ekranizaciją“. Jis sako, kad automobilių pasaulis tiesiog keičiasi ir mes prie to pereiname taip pat, kaip nuo mygtukinių prie išmaniųjų telefonų. Tačiau visiems priimti naujoves nebus lengva, nes automobilį iš pat pradžių reikia vairuoti, o technologijos yra antrajame plane – jos gelbsti arba blaško.
„Kitados mes stebėjomės automatiniu automobilio statymu. Kainavo jis nepigiai, dabar yra kone kiekvienoje mašinoje, bet ar mes juo naudojamės? Labai retas vairuotojas parkavimą patiki pačiam automobiliui. Aš, pavyzdžiui, telefone turiu galybę gamintojo įrašytų aplikacijų, kurių nenaudoju. Daug tokių visai nereikalingų funkcijų yra ir šiuolaikiniuose modeliuose. Pavyzdžiui – eglučių auginimas važiuojant ekonomiškai. Tai visai nereikalinga ir perkrauna prietaisų skydelius“, – įsitikinęs A. Pakėnas.
Informacijos ekrane ieškoti nebūtina
Prieš tris dešimtmečius automobilių gamintojai perėmė aviacijoje naudojamą projekcijos ant priekinio stiklo technologiją. Ji turi leisti vairuotojams matyti svarbiausią informaciją savo regos lauke nenuleidžiant akių nuo kelio.
Dar prieš dešimtmetį tokia technologija galėjo pasigirti tik brangiausi „premium“ klasės automobiliai – jie ant priekinio stiklo piešė važiavimo greitį. Dabar ši sistema yra diegiama ir įperkamose transporto priemonėse. Ją galima užsisakyti perkant „Kia“, „Mazda“, „Subaru“ ar „Citroën“ modelius.
Tačiau šiandien net ir įperkamų automobilių projekcinio ekrano technologija neapsiriboja vien tik greičio atvaizdavimu. Pavyzdžiui, „Kia Sorento“ ant priekinio stiklo vairuotojui gali pateikti ir greičio ribojimo ženklus, adaptyviosios kruizo kontrolės parinktis, navigacijos rodmenis ir atstumą iki priekyje važiuojančios transporto priemonės. Gamintojų pasirinkimu, būtent tiek svarbiausios informacijos yra pakankama vairuotojui.
Gerą idėją galima sugadinti
„Manau, kad projekcinis ekranas turėtų būti tas atributas, kuris neblaško vairuojant. Jo paskirtis – pateikti vairuotojui tik pačią svarbiausią informaciją, apsiribojančią važiavimo greičiu, dar galbūt greičio ribojimo ženklų perteikimu ir navigacijos nuorodomis.
Tačiau dabar kai kurie gamintojai ant stiklo bando sukišti kuo daugiau informacijos, kaip ir į prietaisų skydelį, ir tas jos perteklius iš tiesų gali blaškyti“, – savo pastebėjimais dalijasi ilgametis „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Dainius Leonavičius, matęs visą projekcinio ekrano technologijos raidą.
Jo teigimu, net ir gerą technologiją, kuri turėtų padėti vairuoti, galima komplikuoti. Automobilių žurnalistai atkreipė dėmesį į naująją „Lexus“ sistemą, kuri ant stiklo projektuoja ne tik važiavimui skirtą informaciją, bet ir, pavyzdžiui, grojančios muzikos meniu.
Dainos ar radijo stotys, kaip ir kruizo kontrolės parinktys, keičiamos tais pačiais nepažymėtais, po kelias funkcijas turinčiais mygtukais ant vairo, o pakeitimai atvaizduojami projekciniame ekrane. Ekspertai sutinka, jog tai – perteklinis technologijos naudojimas, kuris gali blaškyti.
Dalis gamintojų žengia toliau ir palieka pasirinkimo laisvę. Štai „Kia“ leidžia iš anksto atskirame meniu pasirinkti, kiek informacijos nori regėti vairuotojas. Jis gali pasirinkti tik važiavimo greičio atvaizdavimą, gali matyti ir visą įmanomą informaciją: kiekviena funkcija ar informacijos blokas yra įjungiamas ir išjungiamas.
Vaizdas toks pats, bet vienas gali erzinti, kitas – ne
Projekciniai ekranai funkcionalumu yra lyginami ne tik pagal rodomos ir pasirenkamos informacijos kiekį ant ekrano. Ne mažiau svarbu, kaip patogiai ta informacija pateikiama.
„Nors visi projekciniai ekranai atrodo gražiai ir moderniai, vieni erzina, o kiti – ne. Tai priklauso nuo pozicijos, ar patogiai jį galima sureguliuoti, taip pat – ryškumo, nuo to, ar projektorius nemeta šešėlių ant priekinio stiklo. Atrodo, informacija gali būti pateikta gražiai ir suprantamai, bet ji visuomet bus kažkur stiklo viduryje ir užstos dalį kelio arba jos bus visiškai nematyti užsidėjus akinius nuo saulės – bus matomi tik prietaisų skydelio išraitymų atspindžiai“, – komentuoja D. Leonavičius.
Žinovai pabrėžia, kad projekcinio ekrano geriau nesirinkti, jei informacija yra projektuojama ant atskiro stikliuko. Tokį sprendimą anksčiau rinkdavosi ir dabar tebesirenka kai kurie vidutinės klasės automobilių gamintojai, norintys vairuotojus nustebinti technologijomis. Tokių stikliukų kraštinės gali užstoti ir iškreipti vaizdą į kelią.
Ekspertų teigimu, technologija yra verta dėmesio tuomet, kai ji tinkamai pritaikyta. Tuomet neperkrauta informacija piešiama tiesiogiai ant priekinio stiklo: pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“, BMW ar „Kia“ automobiliuose.
Kas toliau?
Technologijos sparčiai tobulėja ir tai matyti automobiliuose, tad natūraliai kyla klausimas, kokius projekcinius ekranus regėsime ateityje? „Mercedes-Benz“ jau naudoja papildytosios realybės projekcinius ekranus. Įdomu, kiek jie plėsis, ar priekinis stiklas taps nauju automobilio ekranu?
Vokietijos technologijų bendrovė „Continental“ pristatė per visą priekinio stiklo apačią besidriekiantį „Scenic View HUD“ projekcinį ekraną. Dėl informacijos gausos jis gali visiškai pakeisti prietaisų skydelį ar netgi multimedijos sistemą ir leisti supaprastinti salono dizainą.
Vokiečiai savo projekciją komplektuoja stiklo apačioje, kad būtų aiškiai matomas kelias, nors kai kurios kitos technologijų bendrovės eksperimentuoja su visu stiklu. O šie eksperimentai jau po truputį traukia ir saugaus vairavimo ekspertų dėmesį: jie norėtų pasipriešinti tokių technologijų plėtrai, kad priekinis automobilio stiklas, per kurį vairuotojas žiūri į kelią ir vertina eismo situaciją, netaptų dar viena informacijos perkrauta vieta ar reklamine švieslente.