Tuo metu Europoje pikapai užima nedidelę rinkos dalį, o jų pasirinkimas – gerokai mažesnis. Nuo seno susiformavęs požiūris, kad pikapas yra darbo paskirties mašina, todėl tai lemia, kad šio tipo automobilių Senojo žemyno keliuose yra mažiau. Tačiau evoliucija neaplenkė ir pikapų, tad pagrįstai kyla klausimas, ar šiandieninės šio segmento mašinos išties apsiriboja tik viena funkcija?
Europoje išlieka stipriausi
Europos pikapų rinka iš tikrųjų nėra didelė, o pasirinkimas – gana ribotas, jeigu lygintume su JAV. Kai kurie gamintojai planuoja iš šio segmento visai pasitraukti arba tai jau padarė.
Pavyzdžiui, „Nissan“ skelbia, jog artimiausiu metu nebesiūlys modelio „Navara“, o „Mitsubishi“ visiškai nutraukė L200 pardavimą. Prieš keletą metų rinkoje blykstelėjęs „Mercedes-Benz X-Class“ taip pat vargu ar turi perspektyvų sugrįžti.
Todėl pirkėjai gali rinktis iš santykinai nedidelės pasiūlos – „Toyota Hilux“, „JEEP Gladiator“, „Isuzu D-Max“ ar naująjį „Ford Ranger“, o ant pastarojo modelio bazės sukurto antrosios kartos „Volkswagen Amarok“, dar teks palūkėti. Ribotą pikapų pasiūlą Europoje pastebi ir „Autoplius“ naujų bei naudotų automobilių rinkos apžvalgininkas Gintenis Dauparas, kuris yra išbandęs daugelį mūsų rinkoje siūlomų tokių modelių.
„Jei pažvelgtume į Jungtines Amerikos Valstijas ar Australiją, ten pikapų įvairovė yra nepalyginti didesnė nei Europoje, o siūlomos modifikacijos leidžia pasirinkti nuo bazinių iki ypač gerai ir prabangiai sukomplektuotų ar labai galingų modelių“, – pastebi rinkos žinovas.
Tačiau kai kurie gamintojai stengiasi įsitvirtinti šiame rinkos segmente ir tęsia konkurencinę kovą. Pavyzdžiui, 2021-aisiais Europoje buvo parduota kiek daugiau nei 47 tūkst. „Toyota Hilux“ pikapų, o paklausiausiu tokio tipo modeliu išliko „Ford Ranger“ – pirkėjai įsigijo beveik 51 tūkst. vienetų.
Tinkami ne tik darbui
Nepaisant ne itin didelio populiarumo, kai kurie gamintojai visgi didina statymus: jie stengiasi pavilioti pirkėjus dar didesnėmis pikapų galimybėmis ir įrodyti, kad tai nėra vien tik darbui skirta transporto priemonė. Vienas geriausių to įrodymų yra ant visiškai naujos platformos sukurtas „Ford Ranger“, turintis ne tik keletą benzininių ir dyzelinių variklių versijų, bet ir skirtingo lygio įrangą. Galbūt tokių savybių iki šiol ir trūko europiečiams?
„Visi pikapai, kuriuos iki šiol teko išbandyti, nepasižymi ypatingu komfortu. Vis dėlto tai darbui, krovinių vežimui pritaikyti automobiliai, todėl geriausiai jie važiuoja, kai būna pakrauti. Kai yra tušti, važiuoklė neužtikrina nei didelio komforto, nei gerų valdymo savybių. Būtent dėl to daugelis jų nėra tokie universalūs, kad patenkintų tiek darbo, tiek kasdienių kelionių poreikius“, – sako G. Dauparas.
Bet pasitaiko ir išimčių. Pavyzdžiui, „Autoexpress.co.uk“ specialistų geriausiu 2022-ųjų pikapu išrinktas „Ford Ranger“, pasak apžvalgininkų, būtent išsiskiria tuo, kad gali būti naudojamas ne tik kaip darbinis, bet ir kaip šeimyninių kelionių automobilis. Priduriama, jog aukštesnio lygio modeliai savo važiavimo bei valdymo savybėmis net ir be krovinio gali lygiuotis į daugelį SUV modelių.
„Ford“ iš kitų gamintojų išsiskiria ir tuo, kad siūlo ne tik tradicinį pikapą, bet ir jo išplėstų galimybių versiją „Ranger Raptor“. Papildomai patobulintas automobilis pasižymi į akis krentančiomis charakteristikomis net ir galingųjų pikapų pasaulyje: 3 litrų V6 288 AG galios, 491 Nm sukimo momentą išvystančiu benzininiu varikliu su dvigubu turbokompresoriumi, kintamų charakteristikų „Fox“ amortizatoriais, o vietoje lingių galinėje pakaboje sumontuotos spyruoklės.
Dėl šių sprendimų automobilis gali gerokai greičiau ir komfortiškiau važiuoti per įvairiausius nelygumus, todėl yra tinkamas ne tik darbui, bet ir aktyvioms pramogoms. Iš kitų modelių jį taip pat išskiria papildomi išorės bei interjero dizaino elementai, tarp kurių – ir sportiškos sėdynės.
Plečia komforto įrangą
Ilgą laiką nešioję „darbinio arklio“ etiketę, kai kurie pikapai daugeliu atžvilgių tokie ir išliko, todėl negali pasigirti aukštu kokybės lygiu, arba priešingai – taikosi į vairuotojus, kurie nebūtinai ieško praktiškumo, bet nori išsiskirti.
„Kai kurių pikapų kokybė nuvilia ir parodo, kad gamintojas daugiau dėmesio skyrė techninėms savybėms, o ne vairuotojo patogumui. Pavyzdžiui, atlenktas „Isuzu D-Max“ skydelis nuo saulės liečiasi su galinio vaizdo veidrodėliu, todėl kiekvieną kartą jį reikia reguliuoti iš naujo arba tiesiog nedaryti nieko ir susitaikyti su diskomfortu. Tačiau yra ir įdomių pasirinkimų, kurie gali patikti vairuotojams, ieškantiems išskirtinumo“, – dėmesį atkreipia G. Dauparas.
Vis dėlto, siekdami įsitvirtinti ir taip nedidelėje rinkoje, gamintojai stengiasi tobulinti pikapų technologijas, naudoti daugiau komforto įrangos arba kurti išskirtines versijas. Pavyzdžiui, įmonė „Toyota“ siūlo sportiškesnį „Hilux GR Sport“ modelį, kuriame įrengtos dar tvirtesnės priekinės spyruoklės bei amortizatorius. Be to, jis išsiskiria papildomais kėbulo elementais ir apipavidalinimu.
Tuo metu naujasis „Ford Ranger“ turi 12,4 įstrižainės skaitmeninį prietaisų skydelį, jutiklinį 12 colių įstrižainės centrinį ekraną, šildomą odinį vairą ar odines sėdynes, gausią saugumo įrangą, į kurią įeina aktyvioji avarinio stabdymo ar nukrypimo nuo važiavimo juostos sistemos, taip pat pirmoji šiame segmente sistema, leidžianti apšviesti aplinką aplink pikapą. Šis modelis gali būti komplektuojamas ir su visiškai nauju, 280 arklio galių išvystančiu 3,0 l, V6 benzininiu varikliu.
„Technologinis pikapų progresas tikrai nestebina, nes gamintojai įvairias sistemas naudoja kituose savo modeliuose, todėl jas įdiegia ir į pikapus. Reikia pripažinti, kad dabar tai nėra tik darbui skirti automobiliai, negalintys suteikti komforto ar saugumo, tačiau tai galima pasakyti ne apie visus modelius“, – teigia G. Dauparas.
Europoje per pastaruosius metus ir taip menka pikapų pasiūla dar labiau susitraukė, tačiau konkurencija išlieka. Gamintojai, kurie nusprendė likti šioje rinkoje, tobulina savo modelius, diegia juose naujausias technologijas ir pristato įvairias modifikacijas, taip siekdami patraukti didesnį potencialių pirkėjų dėmesį.
Tai gali pavykti ir dėl to, kad pikapo įvaizdis po truputį keičiasi – iš tik darbui skirto įrankio šie modeliai reinkarnuojasi į universalesnius automobilius, kurie gali būti naudojami ir įprastoms kasdienėms kelionėms.