Toks funkcionalumas leistų prijungti išorinius elektros įrenginius ir daugelyje sričių pasiekti dar aukštesnį tvarumo lygį. Pamažu šie planai virsta realybe.
Elektromobiliai tiekia energiją išoriniams prietaisams
„Nissan“ tapo energijos perdavimo atgal į tinklą pradininku, bet, norint pasinaudoti tokia funkcija, iki šiol reikalingos specialios stotelės. Svarbų žingsnį šioje srityje žengė „Hyundai“ įmonė – jos „Ioniq 5“ modelis tapo pirmuoju serijinės gamybos elektromobiliu, galinčiu tiesiogiai tiekti energiją išoriniams prietaisams.
Kalbama ne apie išmaniojo telefono įkrovimą, o apie galimybę prijungti iki 3,6 kW bendrosios galios įrenginius. To užtenka, kad vienu metu būtų galima naudotis radiju, nešiojamuoju kompiuteriu, įkrauti sodo priežiūros technikos akumuliatorių, įjungti duonos skrudintuvą, indukcinę viryklę, plaukų džiovintuvą, arbatinuką ir šildytuvą.
„Ford“ tapo pirmąja bendrove, pristačiusia tokią pat galimybę komercinių automobilių sektoriuje. Neseniai debiutavusiame elektra varomame furgone „e-Transit“ įdiegta „Pro Power“ funkcija leidžia prijungti iki 2,3 kW galios įrankius. Šį modelį dar šiemet bus galima išvysti ir Lietuvoje.
Įmonėms tokiu atveju nebereikia pirkti arba nuomotis generatorių, sumažėja aplinkos tarša darbo vietoje ir keliamas triukšmas. Tiesa, renkantis komercinį elektromobilį vertėtų atkreipti dėmesį į technines specifikacijas. Pavyzdžiui, egzotiškasis „Rivian“ pikapas pakankamai energijos gali tiekti tik ne didesnės nei 1,4 kW galios išoriniams prietaisams.
Bendrovės „Sixt Lietuva“ pardavimo vadovas Valdas Stanislovaitis pastebi, kad automobilių gamintojai ir energijos tiekėjai jau senokai kalba apie tai, jog kuriant naują išmanųjį elektros tinklą elektromobiliai atliks itin svarbią energijos kaupimo funkciją.
„Manau, jog galiausiai technologijos pasieks tokį lygį, kad energija tarp elektromobilių ir elektros tinklo judės abiem kryptimis. Vilniuje paskaičiuota, kad, elektrifikavus visą transportą ir kraunant baterijas vien naktį, tinklų pajėgumo neužtektų. Tuo metu galimybė paimti energiją iš visiškai įkrautų elektromobilių ir perduoti tiems, kurių baterijos tuščios, iš dalies padėtų išspręsti šį iššūkį“, – pastebi pašnekovas.
Patogesnis sprendimas situacijoje, kai reikia elektros šaltinio
V. Stanislovaitis pažymi, kad visų elektrinių komercinių automobilių techninės charakteristikos yra labai panašios, todėl tokios papildomos funkcijos kaip galimybė prijungti išorinius elektros prietaisus gali tapti pastebimu skiriamuoju bruožu ir svarbiu privalumu.
„Iš tiesų tai būtų labai patogu, ypač – objekte, iki kurio dar nėra atvesta elektra, besidarbuojantiems statybininkams. Darbininkai gali tiesiog atvažiuoti su automobiliu ir naudoti jį kaip generatorių. 2,3 kW galios visiškai pakanka daugumai prietaisų. Be to, net ir darbuojantis 10 valandų, bus išnaudota tik trečdalis baterijoje sukauptos energijos“, – komentuoja komercinio transporto ekspertas.
Dėl pigesnės eksploatacijos dažniausiai naudojami dyzeliniai generatoriai, anot V. Stanislovaičio, veikia ganėtinai triukšmingai ir teršia aplinką. Greta to dar prisideda nemažos paties generatoriaus pirkimo arba nuomos išlaidos. Tuo metu „Ford“ siūlomas sprendimas užtikrina patogumą ir nesukelia jokių nereikalingų rūpesčių. Siūloma ir speciali elektromobilio įkrovimo planavimą palengvinanti programėlė.
„Įprastai, jeigu objekte prireikia elektros šaltinio, prieš tai tenka kažkur užsukti ir pasiimti generatorių, nes tik nedaugelis vežiojasi tokį įrenginį kiekvieną dieną. Kai elektromobilyje yra energijos perdavimo funkcija, tuo pasinaudoti galima įvairiai. Mikroautobusas gali virsti mobiliuoju biuru su prijungtais kompiuteriais, spausdintuvais ir kita įranga“, – pastebi specialistas.
V. Stanislovaitis priduria, kad šiuo atveju didelis privalumas yra ir „Ford e-Transit“ montuojamos baterijos talpa. 68 kWh įkrovos užtenka iki 350 kilometrų atstumui nuvažiuoti, o tai vienas geriausių rodiklių didžiųjų elektra varomų furgonų segmente. Palyginkime – „Volkswagen e-Crafter“ montuojama tik 35,8 kWh naudingosios talpos baterija, o „Renault Master Z.E.“ naudojamas 33 kWh talpos akumuliatorius.
Šią technologiją greitai turės ir kiti modeliai
V. Stanislovaitis sako, kad amerikiečių gamintojo siūloma funkcija gali būti labai naudinga ne tik įmonėms, bet ir privatiems vartotojams. Pavyzdžiui, vežtis į atokiau esantį sklypą benzininę žoliapjovę – tai jau papildomas iššūkis. Juolab kad būtina pasiimti ir pilną degalų bakelį, kuris niekada nebūna idealiai švarus, sutepa automobilio bagažinę ir skleidžia specifinį kvapą.
„Aš palaikau sprendimus, leidžiančius viską atlikti švariau ir greičiau. Tai labai patogu statybos bendrovėms ir apdailą namų viduje įrengiantiems meistrams, bet pritaikymo galimybės – labai plačios. Ypač pravartu užsiimant veikla, kurioje naudojami elektriniai įrankiai“, – komentuoja komercinio transporto specialistas.
Artimiausiu metu „Ford“ pažers ir daugiau verslo atstovams skirtų naujienų. Kitąmet į gatves išriedės „e-Transit Custom“, o 2024 m. šio prekių ženklo komercinių elektromobilių gama apims jau 5 modelius.
Naująja elektrinio komercinio transporto platforma „Ford“ dalinsis ir su kitomis įmonėmis. Taigi artimiausioje ateityje energijos perdavimo funkcija galės naudotis ir kitų prekių ženklų furgonus besirenkantys vairuotojai. Įrangos pavadinimai greičiausiai skirsis, tačiau veikimo principas ir pajėgumas turėtų išlikti labai panašūs.
„JAV gamintojo technologijos artimiausioje ateityje bus taikomos labai plačiai, nes ant tos pačios platformos bus gaminami ir kitų bendrovių komerciniai modeliai. Elektros pavaros nuolatos tobulinamos – kasmet pristatomi vis nauji pažangūs sprendimai. Kelio atgal jau nebėra – ilgainiui visuose sektoriuose turėsime pereiti prie ekologiško transporto“, – konstatuoja V. Stanislovaitis.