Saugaus eismo bendrovės „Biseris“ komercijos ir tyrimų direktorius Boleslovas Vengrys pasakojo, kad stiklo rutuliukai, dar vadinami biseriu, naudojami tam, kad linijos atspindėtų šviesą. Pačios linijos nešviečia – automobilių priekinių žibintų šviesą atspindi ant linijų esantys stiklo rutuliukai. Atsižvelgiant į tai, kokia kelių ženklinimo technologija naudojama, ženklinant rutuliukai gali būti beriami ant linijos arba maišomi į ženklinimo medžiagos masę.
„Ženklinant kelius, specialios paskirties plastikas įkaitinamas iki 200 °C kaitinimo katiluose. Palaikant tolygią temperatūrą, jis liejamas arba purškiamas ant asfalto dangos. Kartu su plastiku purškiami specialios paskirties stiklo rutuliukai, kurie įsigeria į visą termoplasto tūrį, o dalis jų nusistovi linijos viršuje. Dėl šios priežasties linijos atspindi šviesą net ir nusitrynus viršutiniam termoplasto sluoksniui“, – apie technologiją pasakojo B. Vengrys.
Stiklo rutuliukų kokybe garsėja Austrijos kristalų gamintoja „Swarovski“, kurios 1950 m. įkurta jai pavaldi įmonė „SWAREFLEX“ lyderiauja šioje rinkoje. Jie taip pat yra sukūrę itin didelį atspindį turinčius rutuliukus, paprastai naudojamus oro uostų linijoms ženklinti.
Svarba didės
Naujuose automobiliuose paprastai yra įdiegtos pagalbinės funkcijos, tokios kaip išvažiavimo iš eismo juostos perspėjimo sistema – remdamasi kelių ženklais ir ženklinimu ji tarsi „skaito kelius“. Šios funkcijos negali tinkamai veikti, jei vertikalusis ir horizontalusis ženklinimas yra nekokybiškas, nusidėvėjęs, uždengtas ar nenuoseklus. Tai itin svarbu savivaldžiams automobiliams, tad horizontaliojo ženklinimo svarba ateityje tik didės.
Reaguodamas į šiuos pokyčius Europos Parlamentas siekia suvienodinti šalių infrastruktūros, tokios kaip kelio ženklai ar ženklinimas, standartus. Bus siekiama, kad horizontaliojo ženklinimo juostos plotis būtų ne mažesnis nei 15 cm (šiuo metu Lietuvoje juostos yra 12 cm pločio). Taip pat bus keliami juostų atspindžio reikalavimai.
B. Vengrys pasakojo, kad juostų atspindys priklauso nuo kelių veiksnių.
„ Koks bus linijos atspindys, priklauso nuo šviesą atspindinčių rutuliukų kiekio, pasklidimo tolygumo, rutuliukų atspindžio kokybės. Ženklinant atspindys yra nuolat tikrinamas – tam kelininkai naudoja specialų prietaisą, reflektometrą. Per metus mūsų įmonė sunaudoja daugiau nei 680 tonų stiklo rutuliukų“, – sakė atstovas.
Didžiausias priešas – lietus
Anot B. Vengrio, linijų atspindį stipriai mažina lietus, kai visa linija pasislepia po vandeniu. Tuomet, kai šoninėms linijoms žymėti taikomas įprastas dažymas dažais, žymėjimo juostos paviršiuje esantys šviesą atspindintys stiklo rutuliukai (100–600 mikronų dydžio) lyjant pasidengia vandeniu ir praradę savo ypatybes nebeatspindi šviesos. Siekiant, kad vanduo ant linijos neužsilaikytų, naudojamas struktūrinis kelio dangos ženklinimas.
Pasak specialisto, naudojant struktūrinį ženklinimą, tokį kaip „Dot Line“, kai linija yra sudaryta iš taškų, vanduo subėga į tarp taškų esančius tarpus, todėl ženklinimo paviršiuje esantys rutuliukai ir toliau atspindi šviesą.
Įvairių tyrimų duomenimis, parinkus tinkamą atspindį ir nuosekliai prižiūrint ženklinimo kokybę, pavojinguose kelio ruožuose avaringumą galima sumažinti nuo kelių iki keliasdešimties procentų.