Nors transporto priemonių išmetamųjų dujų standartai yra vienodi visoje Europoje, kai kurie miestai turi individualių bei labai skirtingų apribojimų, zonų ir planų išmetamųjų dujų kiekio mažinimui ateityje. Tokie apribojimai miestuose skiriasi – kai kurie taikomi ir benzinu varomoms transporto priemonėms.
Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad dyzelinu varomiems automobiliams, atitinkantiems „Euro 6“ standartą (taip pat galioja nuo 2014 metų naujai patvirtintiems ir nuo 2015 metų rugsėjo naujai įregistruotiems automobiliams), yra leidžiama įvažiuoti į bet kurį Europos Sąjungos miestą. Nors ateityje numatomas daugumos įvažiavimo į miesto teritorijas taisyklių griežtinimas, Euro 6 standartą atitinkantys automobiliai išliks dyzelinių transporto priemonių ateitimi Europoje.
Europos Komisijos 2017 metų duomenimis, visuomenei, pastebimai trūksta supratimo apie apribojimus, susijusius su transporto priemonių judėjimu miesto teritorijoje. O tai trikdo dyzeliu varomų transporto priemonių savininkus – kada ir kur jie gali važiuoti.
„Regitra“ atliko 2018 metų Lietuvos lengvųjų automobilių parko tendencijų apžvalgą – dyzelinės transporto priemonės sudaro apie 68 proc. viso lengvųjų automobilių parko. Naujieji dyzelinu varomi automobiliai išvengia naujų apribojimų bei daro mažesnę žalą aplinkai.
Ne vienas pasaulyje vykdytas tyrimas ir Rygos Technikos Universitete dar kartą atlikti bandymai patvirtino, kad naujieji dyzeliniai automobiliai išmeta 20 proc. mažiau anglies dioksido nei panašaus variklio ir galios benzinu varomi automobiliai. Visgi, žalingų išmetamųjų dujų kiekis dyzeliniams bei benzininiams automobiliams yra beveik vienodas dėl naujųjų technologijų („Ad Blue“ tirpalo, DFP filtro bei kitų), kurios mažina šių dujų kiekį.
Faktas nr. 1. Mažos taršos zonos (The Low Emission Zones) Europoje vadinamos skirtingai, tačiau pagrindinė jų paskirtis yra apriboti daugiausiai aplinką teršiančių, senų transporto priemonių (EURO 1, 2, 3 ir standartų neatitinkančių benzininių) judėjimą. Paprastai tai reiškia, kad transporto priemonės su didesniu išmetamųjų dujų kiekiu (seni automobiliai, sunkiosios transporto priemonės) negali įvažiuoti į tam tikras teritorijas. Kai kuriose mažos taršos zonose labiau orą teršiančių transporto priemonių savininkai privalo sumokėti už įvažiavimą.
Iš tiesų, potencialūs Vokietijos „Dyzelio draudimai“ yra ne kas kitas, kaip ultra mažos taršos zonos, kurių reikalavimai apima visas motorines transporto priemones, o ne tik dyzeliu ir benzinu varomus automobilius.
Mažos taršos zonos taip pat yra žinomos kaip: Aplinkos Zonos, Umweltzonen (Vokietija), Milieuzones (Olandija), ZCR, Zone à Circulation Restreinte (Prancūzija), Lage-emissiezone (Belgija), Clean Air Zones (Anglija), Miljøzone (Danija), Miljözon (Švedija), Lavutslippssone (Norvegija), ZTL ambiente (Italija). Dauguma šių zonų yra kontroliuojamos eismo stebėjimo kamerų tam, kad būtų patikrinama, ar įvažiuojantis automobilis atitinka vietinio taršos reguliavimo normas.
Kai kuriuose miestuose apribojimai keičiasi pagal oro užterštumo kiekį, kuris gali padidėti dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui aukštos temperatūros ar gaisrų. Pavyzdžiui, šių metų liepos 1-ąją Prancūzijos Grenoblio mieste dėl taršos buvo apribotas visų žemesnį nei EURO4 standartą atitinkančių automobilių eismas, o maksimalus greitis kai kuriose vietose sumažintas nuo 80 km/val. iki 70 km/val. Paprastai, Grenoblio mieste apribojimai taikomi tik sunkvežimiams, tačiau šiuo atveju apribotas visų transporto priemonių eismas.
Faktas nr. 2. Taršos zonos turi įtakos tik dyzeliniams automobiliams, neatitinkantiems Euro 6 išmetamųjų dujų standarto. Vadinasi, jei motorinėms transporto priemonėms yra leidžiama įvažiuoti į zoną, Euro 6 ir aukštesnės standartą atitinkantiems dyzeliniams varikliams taip pat bus leista įvažiuoti.
Dauguma miesto teritorijų pamažu pereina prie zonos apribojimų bei draudimų senesniems, labiau aplinką teršiantiems automobiliams (tiek benzininiams, tiek dyzeliniams), kurie priskiriami ankstesniems Euro taršos standartams, tam, kad skatintų „švaresnių“, Euro 6 modelių automobilių įsigijimą.
Faktas nr. 3. Egzistuoja tik kelios vietos Europoje, kur ribojamas visų motorinių transporto priemonių įvažiavimas į tam tikrą teritoriją tam tikru metu. Pavyzdžiui Škotijos sostinėje Edinburge, kiekvieną pirmąjį mėnesio sekmadienį nuo vidurdienio iki 17 valandos draudžiama važinėti absoliučiai visoms transporto priemonėms. Italijos mieste Turine eismas taip pat draudžiamas pirmąjį mėnesio sekmadienį nuo 10 ryto iki 18 valandos vakaro. Groningenas (Olandija) atnaujino miesto centrą ir pavertė jį zona be automobilių – tokiu būdu bandoma išvengti motorinių transporto priemonių miesto širdyje.
Kitas apribojimas motorinėms transporto priemonėms galioja pasirinktose teritorijose, pasirinktu laiko tarpu (piko valanda ar atostogų metas). Pavyzdžiui, Londono centre esančiose teritorijose (Islington bei Hackney) planuojama nustatyti papildomus, laikinus apribojimus daugumai transporto priemonių darbo dienomis nuo 7 iki 10 ryto bei nuo 16 iki 17 valandos. Įvažiavimas į šias zonas būtų apribotas visiems, išskyrus ultra mažos taršos transporto priemonėms (pavyzdžiui 100 proc. elektra bei vandeniliu varomoms transporto priemonėms bei kai kurioms „švariausioms“ ir mažiausiai aplinką teršiančioms hibridinėms transporto priemonėms).
Kai kurie miestai planuoja įvesti stipresnius apribojimus benzininėms bei dyzelinėms transporto priemonėms tik per ateinančius 5 metus (pavyzdžiui, Paryžiuje tokie apribojimai įsigalios 2030-aisiais), tačiau tik darbo dienomis bei tam tikrais laiko intervalais.
Faktas nr. 4. Kad įvažiuotumėte į mažo užterštumo zoną, jūsų automobilis turi būti užregistruotas. Labai svarbu patikrinti informaciją apie jūsų kelionės tikslą dar prieš pradedant kelionę tam, kad spėtumėte užregistruoti savo transporto priemonę bei būtumėte garantuoti, jog įvažiuosite į norimą miestą ir išvengsite baudų.
Kai kurios šalys turi specialius lipdukus, leidžiančius pasiekti specifinius kelius ir zonas – juos galima įsigyti prieš įvažiuojant į šalies teritoriją. Daugiau informacijos apie aplinkos zonas bei minėtus lipdukus galima rasti adresu www.green-zones.eu. Pavyzdžiui tam, kad įvažiuotumėte į Briuselio regioną, reikia užsiregistruoti internetinėje svetainėje. Ši registracija galioja trejus metus, tačiau sąlygos skiriasi priklausomai nuo miesto.
Tam, kad įvažiuotumėte į keletą miestų Prancūzijoje, Austrijoje, Danijoje, Vokietijoje ar Belgijoje, reikės nusipirkti specialų ženklelį, kurį galima gauti pagal automobilio Euro standartą – būtent nuo šios kvalifikacijos priklauso, į kurias teritorijas jums bus leista įvažiuoti.
Prancūzijoje toks ženklelis vadinamas „Crit’Air“ ir kainuoja apie 30 eurų, Austrijoje jis vadinamas aplinkos ženkleliu ir kainuoja apie 40 eurų, Danijoje ženklelio analogas yra Eco lipdukas, kurį galima įsigyti už 40 eurų, Vokietijoje galioja Vokietijos aplinkos ženklelis už 32 eurus, o Belgijoje už ženklelį reikėtų sumokėti beveik 20 eurų.
Konkretus ženklelis suteikiamas pagal transporto priemonės variklio tipą bei atitikimą specifiniams „Euro“ išmetamųjų dujų kiekio standartams.
Londone galima sumokėti papildomą sumą prie grūsčių mokesčio (apie 13 eurų) – darbo dienomis nuo 7 iki 18 val. važiuojantiems į ultra mažos taršos zoną (ULEZ) taikomas papildomas 14 eurų mokestis, jei vairuojate automobilį, kuris kvalifikuojamas iki Euro 6 standarto. Transporto priemonės, kurios neatitinka mažos taršos zonos kriterijų gali pasiekti Briuselio regioną su apmokestintu dieniniu pasu, kuris kainuoja 35 eurus. Prieš kiekvieną kelionę pasitikrinkite, ar bus reikalingas leidimas įvažiuoti į tam tikras teritorijas.
Faktas nr. 5. Naujųjų dyzelinių automobilių ateitis Europoje yra panaši į benzininių variklių automobilių ateitį. Įmanoma prisiderinti prie standartų bei turėti naują dyzelinį automobilį, kuris atitinka nustatytus Europos išmetamųjų dujų kiekio reikalavimus (European Emission standards).
Šiuo metu miestai labiau rūpinasi teršalų ore mažinimu kurdami ir įvesdami apribojimus sunkiesiems automobiliams miesto centruose bei ieškodami aplinkai naudingesnių viešojo transporto galimybių. Vis dėlto svarbu žinoti, kad dabartinės taisyklės bei normos turi galiojimo datą bei gali keistis. Remiantis prieinama informacija apie miestų teritorijų ateities planus, „Euro 6“ dyzeliniai automobiliai galės važinėti po Europą. Iki to laiko, kai bus įvesti nauji apribojimai, savo ruožtu bus tobulinami dyzeliniai varikliai, kurių technologija sparčiai vystosi.