„Pasidomėti studentų saugaus eismo įpročiais nusprendėme todėl, kad mokslo metais jie yra vieni pagrindinių tarpmiestiniais ir tarptautiniais autobusais važiuojančių keleivių. Sąmoningai diržus juose segasi tik 9 proc. studentų. Tad tai yra ta auditorija, kurios elgesio priežastis siekiame suprasti ir atrasti paveikiausias priemones įpročiui suformuoti“, – apklausos rezultatus vertina LTSA direktorius Genius Lukošius.
Apklausos metu studentai turėjo galimybę įvardinti priežastis, kodėl dauguma jų diržų nesisega, ir kokios priemonės juos tai paskatintų daryti. Jų teigimu, vairuotojų perspėjimas, piniginės baudos ar dažnesnė institucijų stebėsena būtų paskata keisti įpročius.
„Esu studentė ir retkarčiais namo pas tėvus ar pas bičiulius į Vilnių važiuoju tarpmiestiniu autobusu. Tikrai žinau Kelių eismo taisykles, apie galimas baudas, matau informacinius lipdukus, skatinančius užsisegti saugos diržą, bet jo kelionės metu nesisegu. Gal dėl to, kad jaučiu per mažai kontrolės. Bent jau man neteko išgirsti, kad autobuso vairuotojas apie tai primintų kelionės pradžioje. Jei išgirsčiau griežtą jo priminimą, tikrai būtų paskata. Taip pat padėtų ir dažnesnė kelių inspektorių patikra“, – savo asmenine patirtimi dalinasi Aistė Liaudanskaitė, Kauno technologijų universiteto studentė, studijuojanti Naujųjų medijų kalbą.
LTSA direktorius G. Lukošius jai antrina, jog šiais metais Lietuvos transporto saugos administracija bendradarbiaudama su tarpmiestinių autobusų vežėjais išdalino 700 lipdukų, kurie ragina vairuotojus nepamiršti, kad prieš užvesdami autobuso variklį primintų keleiviams užsisegti saugos diržus. LTSA vadovas primena, kad taip pat būtina įsisąmoninti, jog pats keleivis yra atsakingas už save.
„70,2 proc. apklausoje dalyvavusiųjų sutinka, jog saugos diržas keleivį apsaugo nuo stiprių kūno sužalojimų, beveik pusė respondentų (47 proc.) pritaria, jog jų segėjimas padėtų išvengti mirties eismo įvykio metu. Tačiau susidarius bet kokiai avarinei situacijai, kai vairuotojas priverstas staigiai stabdyti arba atlieka bet kokį kitą manevrą siekdamas išvengti eismo įvykio, saugos diržu neprisisegęs keleivis gali susižeisti“, – komentuoja G. Lukošius.
2018 metais eismo įvykiuose, kai tolimojo reguliaraus susisiekimo ir mokykliniuose autobusuose keleiviai nesegėjo saugos diržų, nukentėjo 4 žmonės, o 2019 metais – 14.