Dar ten kartais vyksta mados savaitė, galima aplankyti Luvrą, o šią savaitę dar ir automobilių parodą. To ten ir nuvykau. Man tai buvo pirmasis apsilankymas automobilių parodoje ne Lietuvoje, o buvę jose anksčiau sakė, kad kadaise šios parodos būdavo net kelis kartus didesnės už dabartines. Tiesą sakant kiek nustebau, kad tokio masto renginys sutilpo į tris parodos centro paviljonus – maždaug į Vilniaus „Litexpo“ plotą. O ir automobilių ten nebuvo tiek daug, kiek norėjosi. Na, buvo, bet dauguma jų iš Kinijos.
Europiečių nedaug
Vos užėjus į pirmąjį paviljoną pasitiko tikrai įspūdingai įrengtas „Renault“ grupės stendas, turėjęs ir mano parodos favoritais tapusius „Renault 5 electric“ bei „Renault R5 Turbo 3E“. Deja, bet kol kas tai tik koncepciniai modeliai, tačiau teisingas klasikinio dizaino bei modernaus prisilietimo balansas čia išlaikytas puikiai, o jeigu tai yra aliuzija į ateinančių šio gamintojo modelių dizainą – ploju atsistojęs.
Prancūzai taip pat pristatė ir dar vieną koncepcinį modelį, pavadintą „Renault 4EVER Trophy“ vardu. Tai duoklė legendiniam „Renault 4“ modeliui, kurių buvo parduota per 8 milijonai vienetų daugiau nei šimte šalių. Gamintojai sako, kad šis modelis yra užuomina į ateityje pasirodysiantį B segmento elektrinį krosoverį. Galiu lažintis, kad visuomenei skirtas modelis nebus toks grubus ir bekelei pasiruošęs, bet, pasikartosiu, jeigu „Renault“ suka tokio dizaino keliu, man labai patinka.
Šio gamintojo stende užkliuvo ir kamputyje stovėjęs bei nedaug dėmesio susilaukęs elektrinis „Kangoo“ modelis, pavadintas „Hippie Caviar Motel“. Tai koncepcinis modelis, kurio viduje įrengta erdvė futuristiniam keliautojui. Yra vietos visiems daiktams, o keleivio sėdynė pavirsta siaura, bet nemaža lova. Tai jau antras tokio tipo keliautojams skirtas automobilis, kurį pristatė prancūzai ir iš jų kalbų galima suprasti, kad tokių, keliautojams ir atskalūnas skirtų modelių, turėtų būti vis daugiau.
Už nugaros buvo įrengtas „Dacia“ stendas, kuris, nesijuokite, man buvo pats stilingiausias iš visų. Čia buvo pristatyta nauja prekinio ženklo stilistika ir visi sustatyti automobiliai buvo vienos spalvos – jie atrodė labai kietai! Ypatingai gerai atrodė vienintelis kitos spalvos buvęs „Duster“. Tai bene pigiausias, bet tuo pačiu ir vienas kiečiausių pigių krosoverių rinkoje, o naujoji „Dacia“ kryptis, kurioje jie kalba apie tai, kad tai yra automobiliai skirti nuotykiams, man labai patinka. Nes ir iš savo patirties galiu pasakyti, kad tai automobiliai, su kuriais galima leistis į nuotykius – juk nebus taip gaila, jei tankiame miške nubrėšite ne patį brangiausią automobilį. Jis nuo to taps tik brangenis jums – jis pasakos istoriją.
Beje, apie nuotykius kalba ir „Dacia“ pristatytas koncepcinis automobilis, kurio priekinis žibintas gali pasitarnauti kaip nešiojamas žibintuvėlis, gale sumontuota išimama baterija, o sėdynių apmušalai gali tapti drėgmei atspariais čiužiniais, skirtais naudoti palapinėje. Žodžiu – kryptis gera, neapeikime šio gamintojo salonų, nes jų automobiliai tampa vis šaunesni. Ir, tiesą sakant, Vakarų Europos gatvėse jų gerokai daugiau nei mūsų Šiaurėje.
Populiarios premjeros
Kai kurių gamintojų stenduose visi prožektoriai švietė į koncepcinius modelius, o kai kur dėmesio centre buvo nauji serijiniai automobiliai. Bene ryškiausias ir mano vienas laukiamiausių modelių buvo pristatytas dideliame, permatomame burbule – čia debiutavo „Peugeot 408“. Tai dar vienas prancūziškas krosoveris su hečbeko bagažine. Norint įsivaizduoti kaip jis atrodo reikėtų įsivaizduoti kiek sumažintą pigesnę „Lamborghini Urus“ versiją. Spėju, kad tai bus populiarus modelis gatvėse – jo pusbrolis C5 X iš „Citroen“ jau susilaukė daug gerų atsiliepimų, tad lūkesčiai dideli.
Šio gamintojo stende, akis buvo galima pavarvinti ir į lenktyninį „Peugeot 9X8“ bolidą, kurio turbūt vienintelis konkurentas visoje parodoje buvo „Alpine“ stende, šalia Formulės bolido, stovėjęs Le Mans lenktynėms skirtas erdvėlaivis. Gražu, kai inžinieriai su dizaineriais pasileidžia plaukus ir gimsta tokie šedevrai.
Šalia prancūzų puikavosi ir „Jeep“, kuris, kadangi priklauso „Stellantis“ grupei, matyt jau gali būti vadinamas pusiau europiečiu. Čia buvo atidengtas naujasis „Avenger“ modelis – pirmasis džipų gamintojo elektromobilis. Patys gamintojai tikisi, kad jau 2024 metais tai taps geriausiai parduodamu jų modeliu. Išvaizda jis primena jau minėtą „Duster“, tačiau su šiek tiek steroidų. Tai mažas ir visus kriterijus, reikalingus būti populiariu krosoveriu, atitinkantis modelis, tačiau laikas parodys ar Lietuviai jau priprato prie to, kad „Jeep“ galima važinėti ne tik bekele.
Greta jau išvardintų „Stellantis“ modelių puikavosi ir „DS automobiles“ – tai anksčiau buvusi „Citroen“ linija, patapusi atskiru gamintoju. Išskirtinės išvaizdos automobiliai, kurių, deja, Lietuvoje oficialiai neturime. Žinoma, jie greičiausiai ir nebūtų populiarūs, bet jeigu kas domitės įdomiais automobiliais labai siūlau paskaityti ar pažiūrėti ką nors apie šiuos. Pavyzdžiui net Prancūzijos prezidento oficiali mašina yra DS7 krosoveris.
Žvaigždės ir žvaigždutės
Kad jau prakalbome apie prezidentą, tai turiu pasigirti, jog teko jį sutikti. Na, gal ne tiesiogiai sutikti, bet bent jau pamatyti iš keliolikos metrų. Emanuelis Macronas, apsuptas žurnalistų ir apsaugos, apžiūrinėjo pirmąjį prancūzišką vandeniliu varomą automobilį „Hopium Machina“. Tai bene gražiausių linijų kūrinys, kurį teko matyti parodoje – kažkas šiek tiek iš kosmoso. Vien ko vertas stendas – didžiulė menkai apšivesta erdvė, kurios viduryje sukosi vienas vienintelis egzempliorius. Gražu, įspūdinga, o dar ir prezidentas pasirodė.
Beje, jei jau apie žinomus žmones, tai prie jau minėto „Alpine“ stendo teko sutikti formulės vairuotoją Estebaną Oconą. Žmonių aplink jį, kaip ir priklauso – begalė, o jis jau pratęs, kad su visais reikia pasidaryti po asmenukę. Man nepavyko. Gal nelabai ir bandžiau.
Turbūt įsimintiniausias visgi buvo interviu su „Renault“ dizaino vice prezidentu Laurensu van den Ackeriu, kuris papasakojo man apie tai, kaip vyksta automobilio dizaino kūrimo procesas, kodėl „Porsche“ yra gražus automobilis ir iš kur jie žino, ko reikės klientui už kelių metų. Bet apie tai kitame tekste, mat vietos čia neužtektų.
Kinai. Kinai visur. Ir elektra
Atrodo, kad visus mums pažįstamus gamintojus jau išvardinau, o visa kita parodos erdvė buvo užpildyta gamintojų iš Kinijos automobiliais bei įvairiais tvarumo ir elektrifikacijos sprendimais.
Tvarumui ir elektrai skirtoje erdvėje pabandžiau elektrinius prancūzų gamybos kartingus, kurie, atvirai kalbant, pasirodė neblogai sutverti, tačiau buvo tragiškai prasti galios valdymo prasme. Parodžiau jiems, kad Lietuviai jau tuoj tuo pradės spardyti užpakalius tarptautinėse lenktynėse ir užfiksavau antrą greičiausią laiką, bent jau tuo metu. Tegu žino, kad negali miegoti ant laurų.
Tvarumui skirtoje erdvėje buvo įdomu pamatyti ekologiško važiavimo lenktynėse dalyvaujančius studentų kurtus bolidus, kurie su litru degalų geba nuvažiuoti virš 1000 kilometrų bei pamatyti e-formulės bolidą, nors tai ir buvo muliažas. Tiek, kiek buvo skirtingų įkrovimo stotelių, net negalėčiau išvardinti ir visomis tikrai nepasidomėjau.
Na, ir visos parodos pažibos, tai buvo kiniški automobiliai. Labiausiai pažįstamas Lietuvai gamintojas „Seres“ pristatė savo 5 numeriu pažymėtą modelį, kuris turėtų turėti daug arklio galių ir būti labiau premium segmento modelis, tačiau vos palietus vairą pamačiau, kad link premium dar teks paūgėti. Visų kinų gamintojų neišvardinsiu, nes, sąžiningai kalbant, net nepamenu, tačiau labiausiai įstrigo vienas, apie kurį jau buvau domėjęsis ir anksčiau – BYD. Arba, pažodžiui „Beyond Your Dreams“.
Tai didelį stendą turėjęs gamintojas, kurio modeliai jau važinėjasi Norvegijos gatvėmis, o ne už ilgo žada parsidavinėti ir likusioje Europoje. Jeigu šio gamintojo dar negirdėjote, neskubėkite jo „nurašyti“, nes 2021 tai buvo ketvirtas daugiausiai įkraunamų hibridų bei elektromobilių pagaminantis gamintojas pasaulyje, o 2022 birželį paskelbė, kad elektrinių automobilių pardavimais jau aplenkė ir Tesla. Tiesa, ši kompanija pradėjo nuo baterijų gamybos ir gamina ličio anglies fosfato baterijas – kompanijos atstovas sakė, kad jos pasižymi tuo, jog avarijos ar kitu atveju neužsidega.
Taigi, teko pamėginti vieną jų sedaną – BYD HAN 3.9s. Pastarasis skaičius čia atspindi tai, kiek elektromobilis trunka iki šimto kilometrų per valandą. Bandytas modelis varomas visais ratais ir turi per 500 arklio galių, o pagal WLTP matavimus nuvažiuoja virš 500 kilometrų viena įkrova. Kaina turėtų siekti apie 70 tūkstančių eurų ir turiu pasakyti, kad vienintelis dalykas, kuris gali sutrukdyti šiam automobiliui parsiduoti – įvaizdžio trūkumas. Kaip daugelis kitų kinų gamintojų parodoje atrodė tiesiog pigios, iš „AliExpress“ užsakytos mašinos, taip šis modelis, kaip ir kiti BYD kūriniai, pasirodė vertas konkuruoti jei ne su „Mercedes-Benz“, tai bent jau su „Hyundai“ ar „Volkswagen“ tikrai.
Taigi, paroda nedidelė, o įspūdžių nemažai ir visų sudėti į tekstą tikrai nepavyko. Viena aišku – krosoveriai yra dar nesibaigianti mada, europiečiai taupo parodoms ir ten pasirodo vos keli, o elektra įsibėgėja ir darosi vis patrauklesnė. Tik svarbu nepritrūkti jos.