„Melga“ padalinio vadovas Andžejus Ostrovskis „Delfi“ laidoje tikino, kad, kalbant apie žieminių padangų naudojimą, labai svarbu atsižvelgti į kai kurias aplinkybes.
„Iš tiesų, padangų gamintojai rekomenduoja naudoti vasarines padangas, kai vidutinė paros temperatūra pakyla virš 7 laipsnių. Šiuo metu, jeigu pažiūrėtume pro langą, situacija yra labai panaši į tai, tačiau turime nepamiršti, kad rytais ir vakarais, taip pat naktį, mes turime vėsesnį asfaltą, o tokiu atveju vasarinė padanga sukietėja ir praranda savo elastingumą. Tokiu atveju pailgėja stabdymas, suprastėja jos valdymo savybės“, – laidoje tikino A.Ostrovskis.
Dygliuotų padangų pavojus
Pasiteiravus, ar dygliuotos padangos gadina kelio dangą, pašnekovas tuo net nesuabejojo.
„Be jokios abejonės, kad gadina. Jeigu yra padangos su metaliniais dygliais, turime suprasti, kad padangoje yra apie 160 tokių dyglių, kurie nuolat šiek tiek trupina asfaltą, kelia dulkes ir triukšmą. Be jokios abejonės – kelio danga yra gadinama. Bet vėlgi turime nepamiršti, kad dygliuota padanga yra priskiriama prie specialios paskirties padangų ir yra skirta tik ekstremalioms žiemos sąlygoms, pavyzdžiui, kai yra apledėjusi kelio danga, kai yra privažinėto sniego.
Kita vertus, Lietuvos vairuotojai kiekvienais metais vis mažiau perka dygliuotų padangų. Kaip labai toji kelio danga gadinama – sunku pasakyti, jeigu tai būtų kažkoks masinis reiškinys, tuomet žinoma, kad gadina, bet kai turime tokius pavienius automobilius – tuomet jau yra klausimas“, – kalbėjo jis.
Termino keitimui nepritaria
Tiesa, pašnekovas pripažįsta nepritariantis siūlymui trumpinti žieminių padangų naudojimo laiką.
„Jeigu pasižiūrėtume į žieminių padangų naudojimą, tai sudėtingiausias būna spalio mėnesis, kai būna pirmieji šaltukai ir vairuotojai tiesiog dar nėra pasiruošę žiemos sąlygoms. Taigi ankstinti arba vėlinti terminą – nereikėtų.
Mano pasiūlymas būtų neskubėti, galbūt metus ar kitus dar palukėti, kad pabandytume įžvelgti žiemos tendenciją“, – pabrėžė jis.
Laidoje susisiekimo viceministras Vladislavas Kondratovičius pritarė, kad yra kelios itin svarbios aplinkybės, į kurias būtina atsižvelgti, kai kalbama apie žiemines padangas.
„Teisingai buvo pasakyta, kad padangos yra skirtos tam, kad būtų naudojamos tam tikroje temperatūroje. Mes turime įvertinti, koks mūsų klimatas ir kokia situacija. Kitas dalykas – kokie yra keliai. Mes galime pamatyti, kad žymiai šiauresnėse šalyse, tarkime, Suomijoje, terminai yra kitokie, nei Čekijoje, nors Čekijoje yra daug kalnų, ir ten žymiai anksčiau reikia užsidėti žiemines padangas. Kitas dalykas – labai svarbu atsižvelgti, kokios teritorijos vyrauja, ar miškingos ir pan. Jeigu kažkokioje teritorijoje yra labai daug miškų, medžių, tuomet akivaizdu, kad tose teritorijose sniegas išsilaikys žymiai ilgiau, taip pat ir apledėjęs kelias išsilaiko daug ilgiau, taigi tokių padangų naudojimas irgi gali būti prailgintas“, – kalbėjo viceministras.
Pokyčiai – jau rudenį?
Viceministras laidoje tikino, kad kalbas dėl laiko trumpinimo paskatino ir kitų valstybių pavyzdžiai.
„Ministras atkreipė dėmesį, kad Latvijoje, Estijoje yra trumpesni laikotarpiai, kai naudojamos žieminės padangos. Mes žinome, kad žieminių padangų naudojimas, kai klimatinės sąlygos leidžia vasarines, yra ne toks saugus, kaip naudoti tik vasarines, būtent todėl mes pradėjome tą diskusiją, ministras iškėlė tokią problematiką ir mes dabar apie tai diskutuojame“, – tikino jis.
Jeigu laikas būtų sutrumpinamas, viceministro teigimu, tai atsilieptų vairavimo kokybei.
„Manau, kad pagerėtų važiavimo ir vairavimo kokybė. Natūralu, kad vietomis būtų ir saugiau, bet reikia įvertinti, ar tai darys didelį poveikį ar nedarys. Aš manau, kad tai yra praktika, jeigu būtų kažkur Suomijoje, Latvijoje tokių didelių problemų su eismo sauga, tie terminai tikrai nebūtų gruodžio 1-vasario 28 d. Šioje vietoje tiesiog reikia žiūrėti. Kalbant apie dygliuotas padangas, manau, reikia leisti naudoti ilgiau, nei paskutinė vasario diena, nes dažniausiai tos padangos yra naudojamos miškingose teritorijose, ten, kur ledas ar žvyrkelis“, – kalbėjo viceministras.
Paiteiravus, kada galėtų įsigalioti pokyčiai, jeigu tam būtų pritarta, pašnekovas įvardijo šį rudenį.
„Šių metų ruduo, greičiausia“, – atsakė jis.
Siūlomi pokyčiai
„Ketinama įvertinti žieminių padangų naudojimo termino trumpinimo poreikį bei galimas to pasekmes ir grėsmes“, – rašoma pranešime.
Jame taip pat teigiama, kad ministro Jaroslavo Narkevičiaus iniciatyva klausimas bus įtrauktas į artimiausio Eismo saugumo tarybos posėdžio darbotvarkę.
Šiuo metu žiemines padangas, remiantis daugiamečiais orų stebėjimo rezultatais, būtina naudoti lapkričio–balandžio mėnesiais – šaltuoju metų laiku. Susisiekimo ministerija teigia, kad remiantis tyrimais, eismo sauga besirūpinančių institucijų rekomendacijomis ir padangų gamintojų informacija vasarinės padangos nėra tinkamos naudoti, kai oro temperatūra nukrenta žemiau septynių laipsnių šilumos.
„Vasaros sezonui skirtos padangos nėra tinkamos naudoti šaltuoju periodu, nes pablogėja jų sukibimas su kelio danga, pailgėja stabdymo kelias, pablogėja transporto priemonės valdymas, didėja grėsmė eismo įvykiui kilti ir panašiai“, – teigiama pranešime. Jame taip pat priduriama, kad anksčiau žieminių padangų naudojimo terminas svarstytas 2015–2016 metais.