Pirmoji – Šiaulių gatvėse jau galima pamatyti vasariška nuotaika alsuojantį oranžinį „Mazda MX-5“, kurio spalva labiau atkreipia aplinkinių dėmesį nei variklio garsas. Nors toks sportiškas rodsteris gana retas mūsų keliuose, šis yra tiesiog unikalus – jis varomas elektra.
Prieš šiltąjį sezoną šiauliečiai buvo tvirtai apsisprendę – smagiam vasariškam pasivažinėjimui skirto naujo jų elektromobilio „donoras“ turi būti automobilis nudengiamu stogu, tad taip buvo apsispręsta imtis populiariausiu pasaulyje rodsteriu vadinamo „Mazda MX-5“.
„Pradėję elektrinio „Mazda MX-5“ projektą greitai sulaukėme susidomėjimo ir net buvo norinčių jį pirkti, tačiau neskubėjome priimti užsakymų, nes nebuvome tikri, ar mums pavyks. Nors tai techniškai tobulas, nedidelės masės ir aptakus automobilis, tačiau jis turėjo ne vieną trūkumą. Pirmiausia, japonai pasižymi tuo, kad beveik 90 proc. išnaudoja laisvą erdvę po variklio dangčiu, tad teko gerokai paprakaituoti dėliojant komponentų išdėstymą. Be to, tokiame gana neseno projektavimo automobilyje įrengtas neekonomiškas hidraulinis vairo stiprintuvas, o pavyzdžiui, „Twingo“ jau nuo 1993 m. naudojo elektrinį – jis pats pažangiausias“, – DELFI pasakojo „PB Group“ direktorius Donatas Skulskis. – Galima pasidžiaugti, kad Lietuvoje jau įmanoma padaryti elektromobilį naudojant daug komponentų, pagamintų mūsų šalyje. Šiam „Mazda MX-5“ buvo panaudotas bendrovės „Jonelis“ gamybos kontroleris ir 75 kW variklis.“
Lietuvių perdarytas ryškiaspalvis „Mazda MX-5“ su įkrautomis baterijomis gali nuvažiuoti apie 100-120 km, maksimalus jo greitis yra 150 km/val., o iki 100 km/val. pagreitėjama maždaug per 7 sek. Šį modelį bus galima pamatyti liepos viduryje Palangoje, „1000 km“ lenktynių renginiuose.
„Mūsų parametrai realūs, nors daugelis elektromobilių gamintojų, mėgdžiodami įprastų automobilių gamintojus jau nurodo tik teorinį nuvažiuojamą kelią. Be to, „Jonelio“ meistrai mus patikino, kad variklio trumpalaikę galią galima padidinti ir iki 200 kW, su tokiu varikliu iki 100 km/val. automobilis įsibėgėtų per 4 sek. Svorio centras labai žemas, automobilis ir pats pažemėjo po perdarymo – posūkius jis įveikia nuostabiai, važiuoja minkštai, o variklio garsas panašus lyg salone klausytum lėktuvo turbinų švilpimo. Elektromobilyje palikome standartinę pavarų dėžę. Kadangi variklis galingas, mieste puikiai važiuojama 2-3 pavara, o norint maksimalios galios ir pagreitėjimo - pavaras galima perjungti ranka“, – pasakojo šiauliečių įmonės atstovas.
D. Skulskis pripažino, kad su šiuo modeliu nepuoselėja jokių komercinių planų, tai esą tarsi bandymas ištaisyti praeities klaidą: „Kiekvienas elektromobilių gamintojas jaučia pareigą apie save pranešti sukūrus galingą elektrinį „sportinininką“. Šiuo atžvilgiu mūsiškis „Twingo Electron“ buvo ne sportinis, o mini automobilis, tad marketingo prasme jis nusižengė šiai taisyklei. Vis dėlto palyginti su kabrioletu, „Twingo“ elektromobilis laimi be klausimų – net ir sumontavus baterijų bloką, lieka didelė erdvė kroviniui. „Mazda“ skirta tik važinėjimui savo malonumui, bagažo talpa – tik kompiuterio krepšio dydžio. Žvelgiant iš ekonominės pusės, toks elektromobilis neturi galimybių gyvuoti – kam sportiniam automobiliui reikalingas brangus elektrinis motoras, jeigu važiuojama retai ir nedaug?“
Šiauliečiai skaičiuoja, kad pagal 2006-2007 m. gamybos „Mazda MX-5“ sukurtas elektromobilis galėtų kainuoti apie 20 000 eurų (apie 69 tūkst. Lt). Palyginimui, visame pasaulyje žinomas „Tesla Roadster“, kuris sukurtas pagal „Lotus“ modelį, Didžiojoje Britanijoje siūlomas už 87 000 svarų sterlingų (apie 350 000 Lt).
Ruošia elektrinį „kabluką“
Nors Amerikoje bankrutavo žymi elektromobilių kompanija „Fisker“ bei baterijų gamintojas „A123“, vis dėlto elektromobilių kūrėjai iš Lietuvos į ateitį žvelgia optimistiškai ir dar tikisi nustebinti pasaulį. Tokie planai siejami su nauju projektu – elektriniu komerciniu automobiliu, kuris kainuos dar mažiau nei „Twingo Electron“ – 19 998 Lt (neskaitant mokesčių).
„Tai bus pagal „Opel Combo“ sukurtas elektromobilis ir jis turėtų pasirodyti labai greitai. Į kainą įeina ir automobilis, ir jo perdarymas. Manome, kad šis „kablukas“ sudomins įmones, kurių automobiliai mieste važinėja maršrutu „biuras – objektas – biuras“. Įmonių automobilių degalų sąnaudos dažniausiai viršija gamintojų nustatytas, todėl šis elektrinis automobilis padės taupyti. Jis galėtų važiuoti autobusų juostomis, stovėjimas senamiesčių zonose būtų nemokamas. Toks elektromobilis būtų skirtas kelionėms apie 50-70 km. Skaičiuojama, kad 90 proc. kelionių mieste ilgis neviršija 15-20 km. Po neilgo krovimo ir vėl galima važiuoti, per parą – iki 250 km. O pagrindinis krovimas vyksta naktį. Be to, elektriniams varikliams praktiškai nereikia aptarnavimo, o tai įmonėms sudaro nemažą dalį išlaidų“, – įsitikinęs elektromobilių entuziastas.
Jis pripažįsta, kad portale DELFI paskelbus sensacingą žinią apie lietuvišką elektromobilį už 25 tūkst. Lt, šiauliečių įmonė sulaukė labai daug dėmesio – apie šį projektą reportažus rodė net ir užsienio šalių televizijos, elektrinio „Twingo“ galimybėmis itin domėjosi prancūzai, kurių šalyje šis modelis labai populiarus. Taip pat atsiliepė daug lietuvaičių iš Danijos, Norvegijos, Olandijos – šiose šalyse elektromobilių pirkėjams taikomos įvairios lengvatos, tad buvo klausiama apie registracijos galimybes užsienyje.
Nemažai besidominčiųjų elektromobiliais klausia, kada toks automobilis galės važinėti ne tik mieste, bet ir tolimais atstumais bei visiškai pakeisti įprastais degalais varomas mašinas. Ir nors dėl ribotų baterijų galimybių elektromobiliai šiuo atžvilgiu konkuruoti negali, vis dėlto jų patrauklumą galėtų padidinti išplėsta infrastruktūra. Kad tai nėra Sizifo darbas, įrodinėja patys elektromobilių kūrėjai.
„Įrengėme vieną nemokamo įkrovimo vietą Šiauliuose. Esant reikalui, nesunkiai ir greit galima tą patį padaryti ir kituose miestuose. Iš esmės, tai – tik 220V paprastas elektros lizdas, išvestas į lauką. Tokios įkrovimo vietos įrengimo kaštai – iki 150 Lt“, – dėstė D. Skulskis.