„Šiandien pasaulinė automobilių rinka turi aiškų čempioną. Pernai pagal pardavimus pirmojoje vietoje įsitaisė „Tesla Model Y“ modelis, kuris ir pirmą šių metų pusmetį išlaikė patrauklumą pirkėjams ir lyderio poziciją pasaulyje“, – sako automobilių rinkos ekspertas Gediminas Dijokas, vertindamas viešus JAV kompanijos „JATO Dynamics“ duomenis.
Duomenis apie pasaulinę automobilių rinką kaupianti ir analizuojanti kompanija pateikia sąrašą modelių, kurių 2023 metais pasaulyje buvo parduota daugiausia. Iš viso į 25 modelių sąrašą pateko 13 Japonijos gamintojų modelių, 5 – amerikiečių, 3 – kinų, po 2 modelius iš Pietų Korėjos ir Europos. Visi trys automobiliai iš Kinijos buvo BYD modeliai.
Milijono parduotų automobilių ribą pernai peržengė du modeliai – „Tesla Model Y“ (1,22 mln.) ir „Toyota RAV4/Wildlander“ (1,07 mln.). Žemiau išsirikiavo „Honda CR-V/Breeze“ (846 tūkst.), „Toyota Corolla/Levin sedan“ (803 tūkst.), „Toyota Corolla Cross/Frontlander“ (715 tūkst.). Antroje dešimtuko pusėje išsirikiavo „Toyota Camry“ (650 tūkst.), „Ford F-150“ (623 tūkst.), „Toyota Hillux“ (605 tūkst.), „Nissan Sentra/Sylphy“ (534 tūkst.), „Tesla Model 3“ (508 tūkst.).
Automobilių prekybos platformai „Caramba“ vadovaujantis G. Dijokas pastebi, kad pasaulio populiariausių modelių dešimtuke nėra lietuvių pamėgtų „Volkswagen“ ar „Škoda“ modelių, tačiau yra „Toyota“ modelių, o ši markė mūsų šalyje užima lyderiaujančias pozicijas. „Anksčiau „Toyota“ karaliavo ir pasaulio rinkos viršūnėje, kol iš ten jos neišstūmė „Tesla“. 2024 metų rinkų rezultatai rodo, „Tesla Model Y“ išlaiko pagreitį ir pagal pardavimus šiemet toliau dominuoja pasaulyje, – pastebi G. Dijokas, – Beje, šis modelis pernai buvo perkamiausias ir Europoje. Unikalus atvejis, nes amerikiečių mašina pirmą kartą mūsų žemyne pranoko europietiškus prekės ženklus ir vietinius gamintojus“.
Populiariausių naujų automobilių Europoje penketas atrodė taip: „Tesla Model Y“, „Renault Clio“, „Dacia Sandero“, „Volkswagen T-Roc“, ir „Peugeot 208“.
G. Dijokas pripažįsta, kad elektra varomų transporto priemonių paklausa nebešuoliuoja taip veržliai, kaip anksčiau, o benzinu varomos transporto priemonės susigrąžina patrauklumą – šių pardavimų rezultatai pasaulyje tapo tokie pat geri, kaip prieš „Covid-19“ pandemiją. Šiuo metu nauji automobiliai su benzininiais varikliais taikosi į du trečdalius rinkos.
„Aišku, tuo pat metu dyzelinių automobilių rinkos dalis tiek globaliu, tiek Europos mastu toliau traukiasi. Tačiau tendencijos Europoje rodo, kad vietoj dyzelinių žmonės renkasi ne elektrines, o benzinu varomas transporto priemones“, – priduria G. Dijokas. Jo nuomone, kurį laiką vyravęs dėmesys elektromobiliams nesukėlė pakankamai stipraus impulso ir lūžio naudotų automobilių rinkoje. Pasak pašnekovo, įkrovimo stotelių infrastruktūra ir prieiga vis dar kelia galvos skausmą žmonėms, vairuojantiems tiek grynuosius EV, tiek iš tinklo įkraunamus hibridus (PHEV).
Apibendrindamas „JATO Dynamics“ duomenis, G. Dijokas konstatuoja, kad pasaulyje šiuo metu vairuotojai jaučia stiprias simpatijas SUV klasės automobiliams, miestų visureigiams. Pernai SUV modeliai pasaulyje pasiekė naują pardavimų rekordą – iš viso jų parduota 36,72 mln. vienetų, o jų rinkos dalis buvo didžiausia per visą istoriją.