Vidutinės klasės gamintojai didina atotrūkį
Kasmetinė tyrimų bendrovės „J.D. Power“ studija apie Jungtinėse Amerikos Valstijose naudojamų transporto priemonių patikimumą atskleidė, kad šiemet 100 automobilių vidutiniškai teko 186 problemos (P/A), ir tai yra 6 balais geresnis rodiklis nei 2022-aisiais. Tyrime buvo vertinami trejų metų senumo dabar naudojami modeliai, iš viso buvo apklausta per 30 tūkst. jų savininkų. Savininkai vertino turimų automobilių kokybę, taip pat gamintojų bei jų atstovų veiksmus prireikus keisti komponentus.
Tarp „premium“ segmento gamintojų mažiausiai bėdų turėjo „Lexus“ (133/100 P/A) savininkai, o patikimiausiais modeliais įvardyti RX bei NX. Tarp vidutinės klasės gamintojų trečius metus patikimiausiais paskelbti „Kia“ (152/100 P/A) modeliai, o palankiausiai apie juos atsiliepė „Optima“ bei „Sportage“ savininkai.
Geriau nei rinkos vidurkis pasirodė tokių prekių ženklų kaip „Genesis“, „Buick“, „Chevrolet“, „Mitsubishi“, „Toyota“ ar „Hyundai“ modeliai.
Studijos rezultatai taip pat parodė, jog vidutinės klasės automobilių gamintojai ir toliau išlaiko tendenciją didinti savo produktų patikimumą – jų vidutinis rodiklis per metus pagerėjo 8 punktais ir siekė 182 problemas 100 automobilių. Tuo metu „premium“ segmento žaidėjams vis dar sunkiau sekasi suvaldyti šias bėdas ir jų vidutinis rodiklis siekė 205 problemas. Autoriai atkreipia dėmesį, kad šis 23 punktų atotrūkis tarp vidutinės ir „premium“ klasių gamintojų yra didžiausias per 34 metus, kai atliekamas šis tyrimas.
Paprastas paaiškinimas
Toks tyrimo rezultatų aspektas gali šokiruoti, tačiau jo autoriai turi paprastą paaiškinimą. Pagrindinė priežastis – naujausių technologijų diegimas. „Premium“ prekių ženklai dažniausiai savo automobiliuose naudoja daugiau tokių technologijų, dėl to jų kūriniai tampa sudėtingesni ir taip užprogramuoja galimybę kilti papildomoms problemoms.
„Paprastai transporto pramonė naujas koncepcijas ir funkcijas pirmiausia pritaiko aukščiausios klasės automobiliuose“, – sakė Frankas Hanley, vyresnysis „J.D. Power“ automobilių lyginamosios analizės direktorius. Jo teigimu, vėliau šias technologijas perimantys ir jau išbandytus sprendimus pasitelkiantys kiti gamintojai rizikuoja mažiau.
Štai šiemet tarp dažniausiai minimų rūpesčių yra užvedimo akumuliatorių gedimai, pasenę žemėlapiai, „Android Auto“ bei „Apple CarPlay“ funkcionalumo bei valdymo balsu sistemų sutrikimai.
Augantis moderniųjų technologijų problemų skaičius taip pat rodo, kad gamintojų vis dažniau diegiamas programinės įrangos atnaujinimas nuotoliniu būdu taps dar aktualesnis. Be to, pačia problematiškiausia sritimi išlieka informacijos ir pramogų sistemos: joms teko 49,9 problemos 100 automobilių, arba daugiausia iš visų sričių.
Tačiau tyrime taip pat išryškėjo ir pozityvios tendencijos. Beveik dviem trečdaliams (63 proc.) studijoje vertintų automobilių prireikė rečiau keisti komponentus per pastaruosius 12 mėnesių, neskaičiuojant natūraliai besidėvinčių mazgų.
Patikimiausias – elektromobilis
Įdomu tai, kad technologijų gausa kitame prestižiniame tyrime nesutrukdė patikimiausio modelio karūną užsidėti būtent moderniąją kartą įkūnijančiam automobiliui. Vienoje svarbiausių „Consumer Reports“ apklausų, kurioje dalyvavo daugiau nei 300 tūkst. automobilių savininkų, pačiu patikimiausiu 2023 metų modeliu paskelbtas „Kia EV6“. Nors Pietų Korėjos koncerno automobilis debiutavo tik 2021-aisiais ir daugybė inžinierių vizijų tapo kūnu tik elektromobilį pristačius viešumoje, tai nesutrukdė pranokti rinkoje jau ilgiau esančius modelius.
Tiek „J. D. Power“ tyrime, tiek ir „Consumer Reports“ apklausoje patys automobilių savininkai nurodė, kokias konkrečias problemas kėlė jų naudojami keturračiai. Jie minėjo įvairius triukšmus, elektros sistemų trikdžius, variklių darbą, skysčių prasisunkimą, dažymo kokybę ir stabdžių darbą.
Per savo kol kas dar trumpą istoriją ant specialiai elektros pavarą turintiems modeliams sukurtos platformos sukonstruotas EV6 elektromobilis gali pasigirti jau nemenku pasiekimų skaičiumi: nuo įvairių leidinių apdovanojimų iki Europos ar Pasaulio metų automobilio titulų. Pagrindiniais jo varžovais dėl šių garbingų laimėjimų amerikiečiai įvardija „Hyundai Ioniq 5“, „Tesla Model Y“, „Ford Mustang Mach-e“, „Volkswagen ID.4“, „Subaru Solterra“, „Toyota bZ4X“ bei „Nissan Ariya“.
Vertindama naujausius „Consumer Reports“ ataskaitos rezultatus, automobilių žurnalistė, tinklalaidės „Overdraivas“ bendraautorė Dina Sergijenko-Ramaškevičienė sako, jog juos galima paaiškinti ne vienu aspektu.
„Visų pirma, „Kia“ prireikė mažiausiai dešimtmečio, kad įsitvirtintų Vakarų šalių vairuotojų sąmonėje kaip patikimų automobilių prekių ženklas, tačiau šiandien jie jau gali skinti šio darbo vaisius. Antras dalykas – EV6 yra elektromobilis. Čia jau visos rinkos nuopelnas: įdėta daugybė pastangų edukuojant vartotojus, kad elektra varomi automobiliai genda rečiau ir yra patikimesni, nei turintys vidaus degimo variklius“, – pažymi pašnekovė.
Ji priduria, kad kol kas moderniosios kartos elektromobiliai dar gana šviežias produktas, tad visiškai objektyvų vaizdą turėtume išvysti po metų dvejų.
Tendencija ryškėja
Lietuvos techninių apžiūrų įmonių asociacijos „Transeksta“ komunikacijos vadovas Renaldas Gabartas sako, jog, remiantis dabar turima statistika, techninę apžiūrą pirmuoju bandymu elektromobiliai įveikia gerokai sėkmingiau, palyginti su vidaus degimo varikliais varomais modeliais. Tačiau kol kas elektra varomo transporto kiekis mūsų šalyje dar yra per mažas, kad būtų galima šiais skaičiais vadovautis be išlygų. Vis dėlto tendencija yra akivaizdi.
„Techninės apžiūros stotyse pamatomi trūkumai iš esmės būdingi visiems automobiliams, neišskiriant jų pavaros tipo. Tarp dažniausių problemų – šviesų reguliavimas, pakabos ir vairo mechanizmo darbas“, – atskleidžia specialistas.
Jo teigimu, elektromobilių patikimumą gali lemti tai, kad juose yra mažiau sugesti galinčių įrenginių. Potencialiai didesnė elektrinių modelių rizika susijusi su didesniu jų svoriu, kuris gali viršyti tradicinius automobilius nuo 300 iki 800 kg.
„Tačiau jei tai ne elektrifikuotas senas modelis, o nuo pat inžinierių brėžinių būtent elektrinei pavarai sukonstruotas automobilis, tikėtina, kad jis turės atitinkamai tvirtesnę pakabą ir patvaresnius kitus mechanizmus“, – atkreipia dėmesį R. Gabartas.