Nuo liepos 1-osios „Regitroje“ registruojami tik tie automobiliai, kurie turi galiojančią privalomą techninę apžiūrą (TA). Šis automobilių registracijos pakeitimas paliko nemažai sumaišties ir sukėlė daug diskusijų tiek tarp naudotų automobilių pirkėjų, tiek tarp perpardavinėtojų.
Pirkėjams teko nusivilti
Tik pasirodžius pirmiems pranešimams apie naująją automobilių registracijos tvarką, iš užsienio parvežtą naudotą automobilį norintys įsigyti pirkėjai trynė rankas manydami, kad pagaliau galės būti tikri, jog perka techniškai tvarkingą automobilį (ar bent jau atitinkantį minimalius techninius reikalavimus). Daugelis pirkėjų buvo įsitikinę, kad įsigaliojus naujam įstatymui, būtent automobilių perpardavinėtojai privalės pasirūpinti, kad parduodama transporto priemonė turėtų ir galiojančią TA.
Vis dėlto netrukus abi diskutuojančios pusės susiprato – įstatyme tai nėra parašyta. Išsklaidydamas miglas, kas – automobilio pirkėjas ar pardavėjas – bus atsakingas, kad pagal naują tvarką „Regitroje“ registruojama transporto priemonė turėtų galiojančią TA, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) technikos skyriaus vedėjas Justas Rašomavičius patvirtina, tai – tik sutartiniai dalykai tarp pirkėjo ir pardavėjo.
„Lygiai tas pats buvo ir anksčiau. Galiausiai, pardavėjas, prieš įsigydamas transporto priemonę, turi pilną teisę ją pasitikrinti, įvertinti, jei tik numano, kur galėtų būti trūkumai“, – sako VKTI atstovas.
Pirkti automobilį su TA ar be jos?
Susitarti automobilio pirkėjui ir pardavėjui, žinoma, įmanoma, tačiau nauja transporto priemonių registravimo tvarka priminė ir dar vieną ne tokią jau naują dilemą. Perkamas naudotas automobilis ne tik neturi lietuviškų numerių, bet dažniausiai neturi ir galiojančios TA. Tad natūralu, kad pirkėjui iškyla klausimas – pirkti automobilį be TA ir pačiam jį tvarkytis, ar prašyti, kad pardavėjas jį paruoštų ir atliktų TA?
Iš užsienio parvežtais naudotais automobiliais prekiaujančios įmonės darbuotojas Edgaras sako, kad vieni žmonės perka automobilį be TA ir patys viskuo rūpinasi, kiti prašo, kad automobilis jau turėtų visus dokumentus. „Su TA automobilis bus žymiai brangesnis, o jei be – kaina atitinkamai vėl kažkiek žemesnė. Skirtumas gali būti du, o kai kuriais atvejais net kokie penki šimtai. Kainuoja pati TA, o dar reikia kokias lempas pareguliuoti, važiuoklę paremontuoti“, – sako automobilių prekeivis.
Pasiteiravus, ar pirkėjas gali būti ramus, kad remontuojant bus sudedamos tinkamos detalės, Edgaras neslepia, kad automobilis bus remontuojamas mažiausiais kaštais. „Tai žinoma, kad dalys bus pačios pigiausios, kiniškos. Juk nedėsiu brangiausių. Kiekvienas prekeivis taupo, o lietuvis pirkėjas visada nori nusipirkti pigų ir gerą automobilį“, – atvirauja automobilių perpardavinėtojas.
Paklaustas, ar jam aiškūs visi nuo liepos 1 dienos įsigalioję automobilių registravimo niuansai, Edgaras sako pastebintis, kad sumaištį jaučia tiek pirkėjai, tiek patys automobilių pardavėjai. „Net pačioje „Regitroje“ prieš įstatymo įsigaliojimą daug kas nieko nežinojo. Dabar laukiu, kol priduosiu parduodamo automobilio dokumentus, tada matysim, kaip ten kas, kokių dokumentų dar trūksta. Keisčiausia, kad ir prieš įsigaliojant įstatymui, nelabai kas ką žinojo. Svarbu tik pirmiausia į „Regitrą“ nueiti, o paskui automobiliui atliks TA ir savininkui pasakys, kokių dokumentų dar trūksta“, – pasakoja automobilių prekeivis.
Naujoji tvarka jokių problemų nekelia?
Tačiau VKTI technikos skyriaus vedėjas J. Rašomavičius teigia apskritai nesuprantantis, kodėl dėl naujų transporto priemonių įregistravimo taisyklių turėjo kilti tokia panika. „Jeigu jūs įsigysite automobilį, kuris bus su kitoje valstybėje registruotais numeriais, tai lygiai taip pat galėsite juo naudotis, kaip būdavo ir anksčiau. Tik dabar prieš automobilio registraciją Lietuvoje reikės iš karto atlikti ir TA“, – sako VKTI technikos skyriaus vedėjas.
Pokalbio metu jis pažymi, kad automobilio registracija yra paskutinis procesas visame netrumpame etape, kada tiesiog pasakoma, kad transporto priemonė visapusiškai tinkama registracijai. „Jei automobilis registruojamas, reiškia, kad jis techniškai tvarkingas, jo atitiktis yra tvarkinga, su draudimais taip pat viskas gerai. Galiausiai tai reiškia, kad su transporto priemonės statusu irgi viskas tvarkoje. Tad panikos ar didesnio ažiotažo aš tikrai nematau, o jei kažkokia tikslinė grupė žmonių kelia kokias nors konkrečias problemas, jei kyla problemų, vadinasi, yra kažkas kita, ko mes nežinome“, – įsitikinęs J. Rašomavičius.
Lietuviai nepasitiki Europos šalių techninės apžiūros centrais
Stebint diskusijas, kilusias po naujojo įstatymo paviešinimo, matyti, kad dalis diskusijos dalyvių tikrai nesutiktų, kad, patvirtinus naujas automobilių registracijos sąlygas, viskas visiems aišku. Dalis žmonių teigia, kad trūksta platesnių naujųjų registracijos sąlygų išaiškinimų. Pavyzdžiui, ne tik paprasti žmonės, bet ir „Regitros“ bei VKTI atstovai negalėjo tiksliai atsakyti į klausimą, ar iš, tarkime, Vokietijos parvežtą automobilį, prieš kurį laiką tikrintą šios šalies techninės apžiūros centre ir turintį tai patvirtinančią pažymą, būtina iš naujo tikrinti Lietuvos techninės apžiūros centre?
Kadangi nuo aiškaus atsakymo į šį klausimą purtėsi ir „Regitra“, ir VKTI atstovai (tiek vieni, tiek kiti nurodė kreiptis į kitą instituciją, nes esą tai ne jų kompetencija), atsakymų ieškota Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijoje „Transeksta“. Telefonu atsiliepęs šios įmonės atstovas irgi negalėjo pateikti užtikrinto atsakymo, tačiau teigė, kad greičiausiai Lietuvoje kitos šalies techninė apžiūra negaliotų ir tektų automobilio techninę būklę tikrintis iš naujo.
„Tokia situacija yra todėl, kad nėra žymų, pagal kurias galėtume teisingai perskaityti techninės apžiūros dokumentus, tad negalime jais tikėti. Europoje jau yra svarstoma kurti vieningą techninių apžiūrų banką, kad šalys narės galėtų dalintis ta informacija. Tačiau šiuo metu tokio į visumą sujungto duomenų banko neturime“, – sakė Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas. Tačiau ir jis prasitarė, kad į tokį klausimą išsamiau atsakyti jis negali, nes tai – „Regitros“ kompetencija, kadangi pastaroji ir registruoja automobilius. „Į „Regitrą“ vyksta automobiliai, kuriems reikalinga techninė apžiūra, o mes esame tik techninės apžiūros vykdytojai“, – teigė „Transekstos“ atstovas. Jo manymu, vieningas Europos Sąjungos šalių techninių apžiūrų duomenų bankas galėtų atsirasti tikrai ne anksčiau kaip po kelerių metų, kadangi pirmiausia tam reikėtų paruošti įstatyminę bazę.
Neaiškumų ir klausimų – nors vežimu vežk
Planuojantiems įsigyti ar parduoti automobilį, kyla ir daugiau neaiškumų. Patvirtinus naująją transporto priemonių registracijos tvarką, daugelis svarsto, kaip reikės nuvykti iki techninės apžiūros centro, jei „Regitra“ automobilio numerius išduoda tik atlikus TA? Be to, kur atlikus TA bus klijuojamas tai patvirtinantis lipdukas, jei transporto priemonė turės tik prekybinius numerius? „Nejau teks į „Regitrą“ ir techninės apžiūros centrą važinėti kelis kartus?“ – klausia šiaulietis Egidijus.
„Regitros“ Viešųjų ryšių specialistė Laimutė Užupė sako, kad su Lietuvoje neregistruotomis transporto priemonėmis iki privalomąsias technines apžiūras ar ekspertizes atliekančių bendrovių nuvykti bus galima pasinaudojus galiojančiais užsienio valstybėje išduotais laikinaisiais registracijos numerio ženklais ar prekybiniais registracijos numerio ženklais. Komentuodama, kiek laiko bus galima važinėtis galimai techniškai netvarkingu automobiliu, L. Užupė teigia, jog įtarus, kad automobilis netvarkingas, reikėtų pasistengti kuo greičiau jį suremontuoti dėl pačių saugumo.
„Prekybinius ženklus naudoja automobilių prekyba užsiimančios įmonės. Laikotarpis, kuriam leidžiama dalyvauti eisme su šiais numeriais, priklauso nuo to, kiek leidimų išrašo šios įmonės. Lietuvoje šie numeriai išduodami ir neatlikus privalomosios techninės apžiūros“, – informuoja „Regitros“ atstovė.
Tuo tarpu į klausimą dėl TA lipdukų klijavimo ant numerių, kuriuos „Regitra“ išduoda tik atlikus TA, aiškaus atsakymo pirmąją įstatymo įsigaliojimo dieną gauti nepavyko. „Nuo šio komentaro susilaikysiu, nes netrukus dėl šios situacijos turėtų pasirodyti ir susisiekimo ministro įsakymas, kur viskas bus labai aiškiai išdėstyta. Galbūt tiems, kurie į „Regitrą“ ir techninių apžiūrų centrą važiuos pirmomis dienomis, gali tekti iš „Regitros“ grįžti į techninių apžiūrų centrą užsiklijuoti lipdukus ant išduotų numerių, bet ateityje viskas bus daroma, kad žmogui nereiktų daug kartų važinėtis“, – sako VKTI technikos skyriaus vedėjas J. Rašomavičius.
Sutvarkyti dokumentus per dieną – sunkiai įmanoma misija
Naujosios automobilių registracijos tvarkos įsigaliojimo dieną automobilį pirkęs šiaulietis Tadas pasakoja praėjęs tikrą pragarą, kol susitvarkė įsigyto automobilio registracijos dokumentus. Vaikinas sako, kad visą procedūrą pradėjęs anksti ryte ir, matyt, tik todėl spėjo viską iki darbo dienos pabaigos.
„Techninės apžiūros centre išlaukiau nemažą eilę ir sužinojau, kad kliba kažkoks šarnyras, o duslintuve – adatos dydžio skylutė. Dėl duslintuvo su servisu greit susitariau, o štai dėl važiuoklės teko pavargti, nes servisai sakė, kad reikės palaukti eilėje iki vakaro. Tik aplakstęs kelis jų pagaliau radau, kur greitai (bet nebūtinai kokybiškai) man suremontavo važiuoklę. Sutvarkęs automobilį, vos spėjau į „Regitrą“, nes ten eilės irgi nemažos. Man automobilio pirkimas kainavo nemažai nervų ir tapo tikru kantrybės išbandymu“, – pasakoja šiaulietis, kuris sako ne vienu momentu net pasigailėjęs, kad nesutiko su pardavėjo siūlymu, kad jie patys susitvarkytų su visa šia biurokratija.
„Nuo tokios minties atbaidė tik tai, kad automobilis pabrangs, o kokia bus remonto kokybė – neaišku“, – teigia automobilio registravimo vargus iškentęs šiaulietis.