Tiesa, nelaimė JAV Floridos valstijoje, Vilistoune, įvyko dar gegužės 7-ąją, tačiau apie ją visuomenė sužinojo tik dabar.
Žuvo iškart
Elektromobilis „Tesla Model S“ su įjungta autopiloto sistema trenkėsi į skersai kelio judėjusio vilkiko priekabą. Smūgis teko lengvojo automobilio stogui, po to mašina nuskriejo nuo kelio, pramušė dvi tvoras ir sustojo atsitrenkusi į stulpą. Vairuotojas – 40-metis Joshua Brownas – žuvo vietoje.
Manoma, kad vairuotojas, pasitikėjęs autopilotu, tiesiog nespėjo perimti valdymo ir sustabdyti mašinos.
Pradėtas išsamus avarijos tyrimas, tačiau jau dabar aišku, kad ji įvyko tiesiog nepalankiai susiklosčius aplinkybėms. Pirminiai duomenys byloja, kad dėl įvykio kaltas pagrindinį kelią kirtęs vilkiko vairuotojas, tačiau akcentuojama ir tai, jog greičiausiai susidūrimo būtų išvengta, jei lengvąjį automobilį būtų valdęs žmogus.
Kompanijos „Tesla“ stovykloje pasigirdo teiginių, jog automatika neatpažino kliūties dėl to, kad vilkiko priekaba buvo baltos spalvos, o priešais švietė saulė. Dėl tos pačios priežasties esą laiku paspausti stabdžio pedalo nespėjo ir „Model S“ vairuotojas.
Tiesa, kiek vėliau pasirodė žinios, jog „Tesla“ modelyje po avarijos rastas DVD grotuvas. Pranešama, esą kai kurie liudytojai girdėję, neva grotuvas buvo įjungtsa ir rodė filmą (vėliau policijos pareigūnai pranešė negalintys patvirtinti tokios informacijos).
Remiantis kita versija, autopiloto radaras vilkiko priekabos „nepamatė“ ir stabdyti nepradėjo dėl to, kad jos prošvaisa – atstumas iki žemės – buvo labai didelė.
Pats perspėjo vairuotojus
„Tesla“ atstovai pažymėjo, jog jų modeliai su autopiloto funkcija yra įveikę daugiau nei 200 mln. kilometrų, ir iki tol tragiškų įvykių nebūta. Beje, remiantis statistika, JAV mirtina avarija vidutiniškai įvyksta visiems šalies automobiliams bendrai nuvažiavus 145 mln. km.
„Elektronika sureguliuota taip, kad autopilotas neaktyvuojamas tol, kol vairuotojas nepatvirtina, kad jis to pageidauja. Ši nauja technologija iki šiol tobulinama, bepilotės sistemos tampa vis geresnės, tačiau kol kas jos nėra tobulos, todėl vairuotojas turi būti budrus“, – pažymėjo kompanija.
Būtinybę autopiloto funkciją naudoti atsargiai pernai įvykusio bepilotės sistemos pristatymo metu buvo pažymėjęs ir „Tesla“ vadovas Elonas Muskas. Pavyzdžiui, jis rekomendavo nepaleisti vairo iš rankų. Maža to – E. Muskas priminė, jog avarijos atveju visa atsakomybė tenka ne kam kitam, o vairuotojui.
Įdomu tai, kad prieš mėnesį iki žūties J. Brownas internete paskelbė vaizdo įrašą, darytą to paties automobilio vaizdo registratoriumi. „Youtube“ įkeltoje medžiagoje, pavadintoje „Autopilotas išgelbsti „Model S“, užfiksuota, kaip, iš kairės staigiai priartėjus sunkvežimiui, kurio vairuotojas tiesiog nepastebėjo „Teslos“, ši pati staigiai pasuka vairą kairėn taip išvengdama susidūrimo.
J. Brownas vaizdo medžiagos aprašyme pripažino, jog tuo metu jis net nežiūrėjo į kelią ir nematė pavojingai artėjančio sunkvežimio. O dar anksčiau, pernai spalį, jis perspėjo vairuotojus, kad jie turi stebėti, ką daro jų automobiliuose sumontuoti autopilotai.
Upės nebeužtvenksi
Beje, pasirodžius žiniai apie tragišką avariją maždaug 3 proc. krito „Tesla“ akcijų vertė. Maža to – Nacionalinė eismo saugumo administracija (NHTSA) pranešė pradedanti pirminį avarijos priežasčių tyrimą. Gali būti, kad gamintojas bus priverstas atšaukti apie 70 tūkstančių nuo 2014-ųjų spalio parduotų „Model S“ egzempliorių, kainuojančių 66 tūkst. dolerių.
Vis dėlto ekspertai įsitikinę, jog ši tragedija nesustabdys bepiločių antžeminio transporto technologijų vystymosi – kaip ir viso automobilizmo vystymosi nesustabdė 42 metų amžiaus Mary Ward žūtis 1869-ųjų rugpjūčio 31 d. Airijoje po jos pusbrolių sukonstruoto garu varomo automobilio ratais.
Viena iš specialistų pažymimų sąlygų – bepiločių automobilių turi būti daugiau nei valdomų žmonių, mat būtent pastarieji ir sukelia avarijas. Logiška – jei vilkiką su priekaba Floridoje būtų valdęs autopilotas, kelio prieš pat atvažiuojantį automobilį jis greičiausiai nebūtų kirtęs.
O gal taip pat būtų jo nepastebėjęs?
Dar vienas incidentas
Panašu, „Teslai“ ši vasara itin karšta – šią savaitę pasirodė informacija apie dar vieną galimai autopilotu važiavusio šios kompanijos modelio, krosoverio „Model X“ avariją, įvykusią liepos 1 d. Kitaip sakant, dieną po to, kai NHTSA pradėjo tyrimą dėl „Model S“ avarijos.
Šįkart incidentas įvyko automobiliui atsitrenkus į greitkelio atitvarą bei apsivertus. Aukų išvengta, vairuotojas – meno galerijos Detroite savininkas, vienas stambiausių pasaulyje prekeivių paveikslais Albertas Scaglione – ir keleivis, jo žentas menininkas Timas Yanke'as, atsipirko traumomis.
„Tesla“ atstovai pareiškė, esą visureigis avarijos, įvykusios Pensilvanijoje, metu buvo valdomas žmogaus. Kaip ten buvo iš tiesų, tiria ta pati NHTSA.
Beje
Incidentų su bepiločiais automobiliais pasaulyje jau būta, daugiausia – JAV, kur kai kuriose valstijose oficialiai leisti jų bandymai bendrojo naudojimo keliuose. Tiesa, visi šie įvykiai baigėsi ne taip baisiai. Nuo 2009-ųjų, kai autonominių automobilių kūrimo srityje pirmaujanti „Google“ pradėjo bandyti tokią techniką, įvyko tik keliolika smulkių avarijų, ir visais atvejais dėl jų buvo kalti kitas mašinas vairavę žmonės. O pirmoji avarija, dėl kurios kaltę turėjo „prisiimti“ „Google“ autopilotas, įvyko šių metų vasario 14-ąją Kalifornijoje, kuomet 3 km/val. greičiu judėjęs „Lexus RX 450h“ su šia įranga miesto gatvėje atsitrenkė į autobusą.
Šiuo metu bepiločių technologijų kūrimu užsiima vis daugiau kompanijų – tiek pačių automobilių gamybos koncernų, tiek ir informacinių technologijų bei atsarginių automobilių dalių ir komponentų gamybos. Pavyzdžiui, šiomis dienomis koncernas BMW pranešė sudaręs sutartį dėl naujų bepiločių sistemų „iNext“ kūrimo su amerikiečių IT kompanija „Intel“ ir Izraelio vaizdo sistemų kūrėju „Mobileye“, beje, tiekiančiu savo produkciją ir kompanijai „Tesla“.
Savo pirmąjį bepilotį modelį BMW ketina pristatyti 2021 m. Tai bus vadinamojo trečiojo lygio savarankiškas automobilis – jo vairuotojas galės nesekti kelio, tačiau turės būti pasiruošęs bet kuriuo metu perimti valdymą. Ketvirtasis lygis leistų vairuotojui būti tik keleiviu (jis, pvz., galėtų miegoti), o penktojo lygio bepiločiai modeliai apskritai galėtų važinėti vieni.