„Techninė apžiūra baigė galioti gegužės 4 dieną. Kadangi buvo skelbiama, jog ją galima atidėti ir atlikti procedūrą tada, kai baigsis karantinas, nė kiek dėl to nesukau galvos ir ramiai važinėjau. Tačiau kai liepos 8-ąją, vos aprimo eilės techninės apžiūros centruose, gavau galiojantį techninės apžiūros taloną, pamačiau, kad jo galiojimas yra ne iki liepos, o iki gegužės – pasakojo su „Delfi“ redakcija susisiekęs vairuotojas.
Paklausęs, kodėl, nors įstatymuose nurodyta, kad techninė apžiūra galioja dvejus metus, jo dokumentuose įrašyta data trumpesnė, vyras išgirdo, kad tokia buvo galimybės atidėti techninę apžiūrą sąlygą. Kitaip tariant, techninės apžiūros galiojimas numatytas iki tos datos, iki kada iš tiesų ji turėjo būti atlikta.
„Man toks sprendimas atrodo visiškai nesąžiningas. Mat anksčiau, net jeigu vėluodavai į paskirtą TA datą ir ją atlikdavai vėliau, ši galiodavo dvejus metus – iki tos pačios datos, kada buvo atlikta. Juk žmogus galėjo į TA nevažiuoti nebūtinai dėl to, kad baiminosi viruso, tačiau vis tiek yra įtrauktas į sąrašą tų, kuriems techninė apžiūra galios trumpiau nei dvejus metus“, – stebėjosi pašnekovas.
Tyčia laukė ilgiau
Visgi akivaizdu, kad apie techninės apžiūros atidėjimo sąlygas kai kurie vairuotojai tikrai žinojo. Pavyzdžiui, „Delfi“ pakalbinta Giedrė pasakojo, kad jos automobilio techninė apžiūra taip pat nustojo galioti tada, kai Lietuvoje buvo paskelbtas karantinas.
Tačiau mergina, žinodama, kad gali eksploatuoti savo automobilį karantino metu ir dar mėnesį po jo bet ir be galiojančios techninės apžiūros, ramiai važinėjosi.
„Žinojau tik tai, kad tikrai neskubėsiu drauge su visais atlikti TA procedūros per nurodytą laikotarpį, mat buvau girdėjusi, kad tokiu atveju apžiūra galios trumpiau, o ne dvejus metus. Todėl palaukiau liepos pabaigos ir turiu dokumentą, kurio galiojimas – dveji metai, iki 2022 m. liepos“, – pasakojo pašnekovė.
Sistema veikė automatiškai
Kaip „Delfi“ pasakojo Renaldas Gabartas, techninių apžiūrų įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ komunikacijos vadovas, įstatymu buvo apibrėžta, kad jeigu automobilio techninė apžiūra nustojo galioti karantino metu, jis gali būti eksploatuojamas per visą karantino laikotarpį ir dar 30 kalendorinių dienų jam pasibaigus.
„Ši tvarka nustojo galioti liepos 17 dieną, o visų automobilių savininkai, atvažiavę į techninių apžiūrų stotis iki šios datos, automatiškai buvo vertinami kaip tie, kurie pasinaudojo galimybe techninę apžiūrą atidėti“, – paaiškino R. Gabartas, pridūręs, kad karantino situacija tokiems vairuotojams nei pailgino, nei sutrumpino TA galiojimo laiką, mat ji skaičiuojama nuo tos datos, kai ir turėjo būti atlikta.
Tokio sprendimo logika, anot R. Gabarto, paprasta: norėta išvengti TA stočių apgulties po dvejų metų, mat ir šiaip techninių apžiūrų centruose juntama stipri sezonų įtaka: žiemą ir rudenį į TA centrus atvažiuoja apie 60 tūkst. automobilių, o vasarą ir pavasarį – apie 90 tūkst.
„Šiemet dėl karantino TA stotyse įprastas srautas sumažėjo trečdaliu, o vėliau, karantinui baigiantis, gerokai didesnis nei įprasta augimas“, – pasakojo pašnekovas.
Asociacijos skaičiavimu, galimybe atidėti techninę apžiūrą pasinaudojo 87 tūkst. vairuotojų. Tiek jų gavo techninės apžiūros talonus, kuriuose įrašyta galiojimo data sutampa su ta, kada vairuotojai iš tikrųjų turėjo atlikti prievolę.