Dar pavasarį už tokią teisę buvo pasiūlyta pasirašyti elektroninę peticiją portale Peticijos.lt. Jos autorius Ernestas Jasaitis sulaukė daugybės dėmesio, pabrėžę, kad įsigaliojus tokiai tvarkai keliuose būtų saugiau, sumažėtų spūstys ir aplinkos tarša, vairuotojai galėtų sutaupyti degalų, laisviau būtų stovėjimo aikštelėse. Peticijai pritarė ir Peticijų komisija.
Seimą pasiekusiose įstatymo pataisose nurodoma, kad teisė vairuoti A1 kategorijos transporto priemones būtų suteikiama asmenims nuo 24-erių metų, turintiems bent dviejų metų kitų transporto priemonių vairavimo stažą.
Taip pat nurodoma, kad būtų suteikta teisė vairuoti dvirates transporto priemones, kurių variklio darbinis tūris – daugiau nei 50 kub. cm., bet neviršija 125 kub. cm., o galia neperlipa 11 kW. Akcentuotas ir galios bei svorio santykis – jis turi neviršyti 0,1 kW/kg. A1 kategorija leidžia vairuoti ir keturračius, kurių galia nėra didesnė nei 15 kW.
Užteks vieno vakaro
Algirdas Radzevičius, vairavimo mokyklos „Vairuok.lt“ A ir B kategorijos instruktorius, pasiūlymu stebisi. Anot jo, motociklas yra visiškai kitokia transporto priemonė nei automobilis, o šiuolaikiniai 125 kub. cm. darbinio tūrio variklius turintys dviračiai užtektinai galingi, kad sėdus ant tokio nepatyrusiam būtų netoli iki nelaimės.
„Jeigu norime sulaukti didesnio skaičiaus žuvusių kelyje, tai, žinoma, darykime, įteisinkime. Užteks vieno vakaro statistikai pasikeisti“, – karštai kalbėjo pašnekovas, pabrėžęs, kad ne veltui motociklininkams Kelių eismo taisyklėse (KET) numatyta daugiau ribojimų.
Anot A. Radzevičiaus, motociklo vairuotojui reikalingos kitokios savybės nei vairuojančiam automobilį, vien išmanyti KET neužtenka. Pavyzdžiui, neretai būsimo motociklininko pasiklausia, ar jis moka važiuoti dviračiu, mat svarbu, kaip žmogus laiko lygsvarą.
Problema, kuri neegzistuoja
Saulius Šuminas, vairuotojų egzaminą vykdančios ir vairuotojo pažymėjimus išduodančios VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas, DELFI akcentavo, kad kalbant apie Seime užregistruotą SEAKĮ keitimo pasiūlymą, visiškai nėra svarbu, ar visi motociklininkai vairuotojo pažymėjimą gauna pirmuoju bandymu.
„Kalbame apie vyresnius nei 24 metų asmenis. Tokių per metus, laikančių A kategorijos vairavimo egzaminą, atsiranda du-trys žmonės. Tai įsivaizduokite, jei valstybėje būtų 100 žmonių, tai ši problema būtų aktuali trims. Galva sukama dėl problemos, kurios nėra“, – kalbėjo S. Šuminas.
Tai, kad problema neegzistuoja, rodo ir kitas pavyzdys. Anot „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojo, įgiję teisę vairuoti, visi automatiškai įgauna teisę vairuoti mopedus. Ir nors tokia teisė yra, mopedų Lietuvos gatvėse labai nedaug, mat norint tokį turėti reikia išspręsti galybę klausimų. Pavyzdžiui, rasti, kur tokią transporto priemonę galima būtų laikyti.
„Daugiabučių kiemuose dar nemačiau nei motociklų, nei mopedų. Be to, ya elektriniai paspirtukai, elektriniai dviračiai, kitos alternatyvios transporto priemonės. Galiausiai tie, kurie turi motociklą, dažniausiai turi ir automobilį. Kitaip tariant, motociklą naudoja atsiradus progai“, – argumentavo S. Šuminas.
Iš saugaus eismo pusės – blogai
Nepaisant to, S. Šuminas akcentuoja, kad jeigu kalbama apie saugų eismą – toks leidimas naudos neduotų.
„Dešimtimis kartų išauga tikimybė patekti į eismo įvykį ir susižaloti, kai vairuojama dviratė transporto priemonė“, – sakė jis pridurdamas, kad tai ne tik motociklininkų ar mopedų vairuotojų problema – šių transporto priemonių nepastebi kelyje jų pamatyti neįpratę automobilių vairuotojai.
Visgi šiandien motociklininkai sudaro vos 2 proc. iš visų Lietuvos vairuotojų, ir, įsitikinęs žinovas, tikrai nenutiks taip, kad davus laisvę ir suteikus teisę vairuoti A1 kategorijos transporto priemones, šių skaičius drastiškai išaugs.
„Todėl ir nesakome, kad reikia drausti ar bus katastrofa, nes netikime, kad motociklų skaičius keliuose išaugs, – kalbėjo S. Šuminas. – Tačiau tikrai netikiu, kad bus saugiau ar bus mažiau spūsčių, nes patys įsivaizduokite, kiek žmonių turėtų persėsti ant motociklų.“