Keičiasi ne tik technologijos, bet ir vartotojų įpročiai
„Enefit“ privačių klientų segmento vadovas Julius Areška pastebi, kad greta technologijų permainų transporto sektoriuje, vyksta ir ne mažiau svarbūs vartotojų elgsenos pokyčiai. Bene svarbiausias iš jų – žmonės pradeda mažiau vertinti nuosavybę ir dažniau renkasi nuomą. Pasak pašnekovo, į tai reaguodamos įmonės pradeda siūlyti tokias novatoriškas paslaugas, kaip įkrovimo stotelių nuoma.
„Žmonės linkę elgtis pragmatiškai – jei automobilį tik nuomojasi, nenori pirkti ir jokios papildomos įrangos. Bet populiarėjant elektrifikuotam transportui, vartotojai vis dažniau susiduria su dilema: jei nori naudotis elektromobiliu, reikia ir patogaus įkrovimo sprendimo namams. Tuomet praverčia lankstumu pasižyminti nuomos paslauga, kadangi stotelę galima nuomotis, pavyzdžiui, vos trims mėnesiams. Be to, taip netgi galima suteikti pridėtinę vertę vasarą nuomojamam būstui“, – sako „Enefit“ atstovas.
Nuoma taip pat palengvina stotelių keitimą tobulėjant technologijoms. J. Areška pastebi, kad įkrovimo stotelių keitimas naujesnėmis gali tapti itin aktualus populiarėjant elektromobiliuose diegiamoms energijos grąžinimo į tinklą technologijoms. Turint reikiamą įrangą šios sistemos jau dabar leidžia elektromobilio baterijoje sukauptą energiją panaudoti namų ūkio reikmėms (angl. Vehicle-to-home, V2H) ar netgi grąžinti ją tiesiai į tinklą (angl. Vehicle-to-grid, V2G).
„Kol kas praktikoje šios technologijos taikomos retai, bet manau, kad ateityje tokie sprendimai padės energija aprūpinti nuošalesnes vietas ir palengvins tinklo apkrovos balansavimą. Vartotojams tai bus dvigubai naudinga, nes dieną įkrovus bateriją pigesne energija, vakare ją bus galima parduoti brangiau“, – komentuoja ekspertas.
Vien stotelės neužteks – įkrovimą reikia valdyti
Itin sparčiai populiarėjanti paslauga elektromobilių savininkų gretose – išmanusis įkrovimas. Pasak nepriklausomo elektromobilių eksperto Tado Ratkevičiaus, tam netgi nebūtina brangiausia įkrovimo stotelė. Užtenka elektros tiekėjo suteikiamos programėlės ir elektromobilio, kurio programinė įranga galėtų su ja „bendrauti“.
„Gali nutikti taip, kad elektra, pavyzdžiui, tarp pirmos ir antros valandos nakties kainuos vos keletą centų. Tą valandą mano elektromobilio baterija įkraunama maksimalia 11 ar 22 kW galia. Po to krovimas stabdomas ir pratęsiamas, tarkime, nuo ketvirtos iki penktos. Kiekvienas toks įkrovimas taikant valandinį tarifą leidžia sutaupyti ne vieną dešimtį eurų“, – kalba elektromobilių entuziastas.
Pasak J. Areškos, įsirengus stotelę gali prireikti ir jos naudojimą palengvinančių paslaugų. Viena iš populiariausių – lankstus tinklo apkrovos valdymas. „Enefit“ tam prijungia specialų modulį, kurio užduotis – stebėti namo elektros energijos suvartojimą realiu laiku ir nukreipti visą nepanaudotą energiją į elektromobilio kroviklį.
„Lakstus apkrovimo valdymas daugeliu atvejų ne tik leidžia išvengti pastato įvado galios didinimo, bet ir užtikrina maksimaliai saugų bei greitą elektromobilio įkrovimą. Jei kyla abejonių, kad elektros energijos suvartojimas yra artimas tinklo sujungimo ribai, rekomenduojame rinktis lanksčią apkrovos ribą. Tuomet nekils pavojaus, kad pradėjus krauti elektromobilį dėl perkrovos perdegs saugikliai ir visame name dings elektra“, – kalba ekspertas.
Jei stotelė įrengiama bendroje stovėjimo aikštelėje arba požeminiame garaže, J. Areška taip pat rekomenduoja apsvarstyti galimybę įdiegti autorizavimo sprendimą. Pavyzdžiui, prieiga prie įkrovimo gali būti apribota pasirinkus įkroviklį su RFID moduliu. Tuomet stotelę galima nustatyti taip, kad įkrovimas būtų pradedamas tik naudojant pasirinktą kortelę. Anot „Enefit“ atstovo, taip galima užtikrinti, kad niekas nepasinaudotų krovikliu be savininko žinios.
Elektromobilių pirkėjai ir savininkai ieško informacijos
Naujos kartos elektrifikuotas transportas reikalauja ir labai specifinių paslaugų, pavyzdžiui baterijos patikros. „Elektromobilio specifiką galima pajusti jau jį perkant. Jeigu renkantis vidaus degimo varikliu varomą automobilį, niekas nežiūrėjo, kokia yra jo degalų bako būklė, tai naudoto elektromobilio bateriją tikrinti yra būtina. Į tai būtina atkreipti dėmesį, nes elektromobilio baterijos kaina gali sudaryti iki pusės automobilio kainos“, – komentuoja elektromobilių žinovas.
T. Ratkevičius taip pat pastebi, kad su pokyčiais dažnu atveju nespėja ir įprasti automobilių skelbimų portalai bei siūlo išbandyti specializuotas interneto svetaines, kuriose talpinami tik elektromobilių skelbimai bei pateikiama edukacinio pobūdžio informacija.
„Įprasti skelbimų portalai pateikia labai ribotus elektromobilių duomenis, kurie netgi gali būti klaidinantys. Tuo metu specializuota internetinė platforma yra pritaikyta būtent elektromobiliams. Čia pirkėjai gali sužinoti, kiek elektromobilis nuvažiuoja žiemą ar vasarą, kiek automagistralėje arba mieste. Taip pat rasti išsamią informaciją apie baterijos įkrovimą ir išsiaiškinti, kiek truks energijos atsargų papildymas norint nuvažiuoti 100 km“, – komentuoja pašnekovas.
Įsigijus naują ar naudotą elektromobilį kitas aktualus klausimas vartotojams, anot T. Ratkevičiaus, yra įkrovimo infrastruktūros pasiekiamumas. Planuodami keliones, elektromobilių vairuotojai įprastai pasidomi, kur pakeliui bus įkrovimo vietos. Tam dažnai naudojamos tokios programėlės, kaip „PlugShare“, „ChargeHub“ ar „ChargePoint“. Keliones palengvina ir maršrutus automatiškai planuojanti pačių elektromobilių gamintojų diegiama programinė įranga.