Anapus Atlanto 2022 metais populiariausiojo karūną jau 41 kartą paeiliui dėvėjo pikapas „Ford F-150“. O jeigu žiūrėtume tik į pikapus, jis yra geidžiamiausias net 46 metus iš eilės. Beje, 2022 metai, pasak CNBC apžvalgininko Michaelo Waylando, buvo prasčiausi pardavimų prasme nuo 2012-ųjų, bet vis tiek F-150 aplenkė antroje vietoje likusį „Chevrolet“ visureigį beveik 150 tūkstančių parduotų vienetų.
Tiesa, Europoje pikapai toli gražu neužima populiariausiųjų modelių viršūnių – čia lentelės viršuje rikiuojasi mažieji hečbekai arba miesto krosoveriai. Štai įpusėjus 2023-iesiems, pirmą kartą į geriausiai parduodamų automobilių viršūnę pakilo elektrinis modelis – „Tesla Model Y“ demonstruoja spartų pardavimo didėjimo tempą. Taip pat vis aukščiau kopia ir kiti elektromobiliai arba įkraunamieji hibridai (plug-in electric vehicle, PHEV – angl.).
Beje, PHEV populiarumas apskritai vis dar kyla lyg ant mielių – pernai gruodį visoje Europoje buvo registruoti 138 206 nauji įkraunamieji hibridai, o tai yra net 40 proc. daugiau nei prieš metus ir sudaro net 13 proc. visos rinkos dalies.
Jau kurį laiką paklausiausias iš šių automobilių yra „Ford Kuga“, kuris PHEV klasėje artimiausią persekiotoją lenkia net dvigubai. Bendroje elektromobilių ir įkraunamųjų hibridų klasifikacijoje 2022 metais šis modelis įsitvirtino penktoje pozicijoje. Į priekį jis užleido tik du „Tesla“ modelius, VW ID.4 bei elektrinį „Fiat 500“.
„Ford Kuga“ lyderystę PHEV segmente išlaikė ir pirmąjį 2023-ųjų pusmetį: jo pardavimo apimtys ketvirčiu didesnės už artimiausio konkurento „Volvo XC60“.
Įgimti PHEV privalumai ir trūkumai
Kalbėdamas apie šio tipo transporto priemonių subtilybes, populiarumą bei pritaikymą, automobilių apžvalgininkas ir „Lietuvos metų automobilio“ konkurso komisijos narys Dainius Leonavičius sako, jog tokio tipo modeliai gali būti patogiausi miesto gyventojams. Tačiau vien tik tuo jų praktiškumas neapsiriboja, todėl įkraunamieji hibridai tinkami skirtingus poreikius turintiems vairuotojams.
„Įkraunamieji hibridai labai universalūs. Mieste neilgoms išvykoms jais galima naudotis kaip elektromobiliais, o ilgesnėje kelionėje jie neturi elektromobilių Achilo kulno – jų nebūtina priverstinai įkrauti. Be to, papildoma baterija vis tiek mažina degalų sąnaudas. Kiti privalumai – tolygesnis greitėjimas, didesnis sukimo momentas, tylesnis važiuojant mieste“, – vardija pašnekovas.
Apžvalgininko žodžius tik patvirtina „Ford Kuga PHEV“ techniniai duomenys – talpus miesto krosoveris iki 100 km/val. gali įsibėgėti per vos daugiau nei 9 sekundes ir užtikrintai vien elektriniu režimu įveikti 45–65 km. Tiesa, jeigu kasdien visgi tenka sukarti ilgesnius atstumus, pasak gamintojo, mišriu režimu galima važiuoti pasiekiant 0,9–1,3 litro benzino sąnaudas šimtui kilometrų.
Nors įkraunamųjų hibridų privalumai labai aiškūs ir yra didelė imtis žmonių, kuriems tai galėtų būti vienas geriausių variantų, D. Leonavičius įvardija argumentą, kartais sulaikantį nuo šio pasirinkimo.
„Įkraunamieji hibridai galėtų būti tikrai populiarūs, tik jų kaina vis dar didoka – toks pats modelis, tik varomas įprastiniais degalais, atsieina apie 10–16 tūkst. eurų mažiau. PVM lengvata gali naudotis tik įmonės, o tokio tipo automobilis labai praverstų jį perkant privačiais tikslais“, – pastebi specialistas.
Kiek kainuoja?
Vėlgi, žurnalisto vertinimą išsyk patvirtina automobilių kainoraščiai. Štai 2023-ųjų pirmąjį pusmetį antroje PHEV populiarumo vietoje esančio „Volvo XC6¬0 Recharge“ kaina prasideda nuo daugiau nei 68 tūkstančių eurų, o įprasto XC60 kaina startuoja nuo 52 585 eurų. Populiariausiųjų sąraše taip pat įsitaisiusio įkraunamojo hibridinio „Hyundai Tucson“ kaina prasideda nuo 46 990 eurų.
Galbūt neatsitiktinai lyderio pozicijas užimančio modelio „Kuga“ kaina šiame sąraše viena patraukliausių – įkraunamąją jo versiją galima įsigyti už 38 440 eurų. Norintys aukščiausios „Vignale“ komplektacijos, ją gali gauti už 43 890 eurų.
„Volvo XC60 Recharge“ viena elektros baterijos įkrova gali nuvažiuoti iki 58 km, „Hyundai Tucson“ – iki 56 km, o pigiausias iš trijų „Ford Kuga“ geba įveikti net iki 65 km. Išsekus baterijose sukauptai energijai, visi PHEV automobiliai gali tęsti kelionę naudodami tradicinius degalus vidaus degimo varikliuose ir veikti kaip įprasti hibridai.
Žinoma, renkantis įkraunamąjį hibridinį automobilį, vertėtų atsižvelgti ne tik į nuvažiuojamą atstumą ar kitus parametrus. Svarbu, kad jame būtų sumontuota visa moderniausia saugumo ir komforto įranga, taip pat, kad automobilis tiesiog patiktų. Kaip rodo pardavimo statistika, daugybei vairuotojų tai tinkamiausias būdas suderinti ir išnaudoti tradicinių bei elektrinių automobilių gerąsias savybes.