Garsiausios Lietuvos automobilių sporto dinastijos atstovas Saulius Girdauskas, pastaraisiais metais daugiau dėmesio skiriantis politikai, pažadėjo pabaigtuvių lenktynėse greičiausiam šio sezono ekipažui leisti išbandyti jo „kovinį“ automobilį „Škoda Fabia WRC“.

„Rally Classic“ išvakarėse R. Čapkausko klausti, ar pažadas buvo ištesėtas, galėjo nebent neregys: šviežiai iškeptas Lietuvos čempionas, laukdamas paskutinio 2014-ųjų starto džiūgavo kaip vaikas šokolado fabrike. Surengę trumpą bandymų sesiją ir su ralio monstru pasisukiojęs tradicinėse treniruočių trasose, Ramūnas tikino buvęs pritrenktas pagal WRC „receptūrą“ sukonstruoto automobilio galimybių.

„Aš nuo septynių metukų sukuosi automobilių sporto pasaulyje. Per 30 lenktynininko karjeros metų esu išbandęs sunkiai suskaičiuojamą gausybę įvairiausios technikos, pradedant kartingu, skirtingo „kalibro“ formulėmis ir baigiant specialiai žiedinėms lenktynėms sukonstruotais prototipais. Tačiau šiuo metu negaliu prisiminti nieko, kas būtų padaręs stipresnį įspūdį už klasikinį WRC aparatą“, – pasakojo R. Čapkauskas.

Su standartiniu „Škoda Fabia“ šis ralio monstras turi bendras tik durų rankenėles, dekoratyvines radiatoriaus groteles ir logotipą ant variklio dangčio. Nepaisant to, kad WRC programą „Škoda Motorsport“ inžinieriai baigė beveik prieš dešimt metų, daugelis techninių sprendimų vis dar atrodo tobuli.

„Be abejonės, čia beveik viskas nepaprastai sudėtinga, tačiau tinkamai sureguliuotų agregatų dermė leidžia važiuoti visiškai kitaip, nei su bet kuriuo kitu mūsų išbandytu ralio automobiliu. Važiuoklė lyg ir nėra kažkuo ypatinga, tačiau elektronikos ir valdymo sistemų galimybės pribloškia. Čia viskas, pradedant aktyviomis priekinėmis blokiruotėmis, vairo mechanizmu ir baigiant akceleratorium bei stabdžių sistema sudaro bendrą visumą, leidžiančią mašiną valdyti juvelyriškai tiksliai. Galimybės kurti greitį yra visiškai kitokios. Vienoje testinėje trasos dalyje su įprastu „Mitsubishi EVO“ į orą paprastai šokteliu tris kartus, o su „Škoda Fabia WRC“ skridom mažiausiai dvigubai daugiau kartų. Skirtingai nei mūsų senoji technika, ši „Škoda“ turi beveik idealiai subalansuotą svorį, todėl po šuolių nuo tramplinų leidžiasi ant visų keturių ratų. Didžiausias iššūkis yra patikėti, kad dideliu greičiu judantis automobilis gali įsitekti tokiame trumpame stabdymo kelyje. Jei lekiant posūkiu, kuriame kelio paviršiaus nelygumai primena didžiulę skalbimo lentą, su „Mitsubishi“ tenka kovoti, tai su WRC technika viso labo reikia laikytis norimos trajektorijos. Automobilis kiekvieną akimirką pats ieško geriausio įmanomo sukibimo ir leidžia judėti iš tiesų neįtikėtinai greitai“, – pojūčiais mėgavosi šių metų Lietuvos ralio čempionas.

Vienas įspūdingiausių dalykų – starto kontrolės sistema. Tiksint paskutinėms sekundėms iki žalio starto signalo, įjungiama pirmoji pavara, paspaudžiamas visas „kovines“ sistemas aktyvuojantis mygtukas, užtraukiamas rankinis stabdis ir iki dugno numinamas akseleratorius. Tada belieka tik atleisti stabdį ir stengtis išlaikyti mašiną kelyje: ji ne šiaip pajuda iš vietos, o tiesiog šauna į priekį 100 km/val. greičio ribą perkopdama apytikriai po 3,5 sekundės. Dviejų litrų darbinio tūrio motoras generuoja 300 AG, maždaug 700 Nm maksimalų sukimo momentą, o 100 km kelio suryja iki 70 litrų benzino.

R. Čapkausko teigimu, važiuojant su „Škoda Fabia WRC“ tenka keisti ir kai kuriuos kitus klasikinius automobilio valdymo įpročius. Antai sankaba čia naudojama tik įjungiant pirmą pavarą. Vėliau transmisija valdoma dviem milžiniškais žiedais prieš ir už vairaračio: po to, kai prietaisų skydelyje įsižiebia tam tikri variklio sūkių indikatoriai, pilotas turi spustelėti raudonuoju žiedu – tada maždaug 200 atmosferų jėga įjungiama aukštesnė pavara. Stabdant spaudžiamas žalias žiedas ir dantračių kombinacijos tokiu pat žaibišku tempu paruošia automobilį lėtesnei kelio atkarpai. Viskas atliekama nė akimirkai nepaleidus iš rankų vairo.

Elektronikos kiekis „normalus“ šiame automobilyje, ko gero, atrodytų tik Bilui Geitsui – kompiuteriai fiksuoja absoliučiai viską, nuo vairo pasukimo kampo iki išmetamųjų dujų temperatūros. Po kiekvieno greičio ruožo mechanikai gauna išsamią ataskaitą, kaip koks agregatas dirbo. Jei kuri nors sistema pradeda streikuoti, automatiškai įjungiamas avarinis režimas, leidžiantis važiuoti lėtai, tačiau paliekantis viltį pasiekti serviso zoną ir, pašalinus gedimus, baigti lenktynes.

Šturmanui taip pat talkina neįprastai kruopštus elektroninis pagalbininkas. Prieš lenktynes į kompiuterio atmintį suvedami duomenys apie maršrutą, atstumus, laiką, todėl vėliau su GPS susieta sistema sufleruoja ne tik tai, kiek kuriame ruože buvo sugaišta, bet ir kada reikia pasiekti naują laiko kontrolės punktą. Antrasis pilotas kojomis gali įjungti priekinio stiklo valytuvus, garsinį signalą ar „nunulinti“ odometrą, kad būtų lengviau orientuotis pervažiavimuose tarp greičio ruožų.

Kaip ir pridera didžiajam sportui dedikuotai technikai, dažniausiai lenktynių metu apgadinamus agregatus ir detales čia galima itin operatyviai pakeisti. Antai sulūžusio „Škoda Fabia WRC“ pusašio rokiruotė su sveiku užtrunka apie minutę. Panašiai gaištama su kitomis pakabos detalėmis, stabdžiais ar transmisija.

Įdomu tai, kad nors „Škoda Motorsport“ strategams 2009-ųjų pradėjus dirbti su S2000 programa WRC automobiliai ir jų techninė priežiūra gerokai atpigo, išsinuomoti kurį nors iš 24 pasaulį išvydusį „Fabia WRC“ aparatą tebėra bedieviškai brangu. Pasak R. Čapkausko, norint tokia mašina startuoti Baltijos šalyse vykstančiose lenktynėse reiktų už kiekvieną greičio ruožo kilometrą sumokėti maždaug po 200 eurų. Druskininkuose „Rally Classic 10-ties greičio ruožų bendras ilgis – maždaug 150 kilometrų...

„Ši Sauliaus dovana yra pribloškiamai brangi. Mūsų su Tomu ekipažas ir visi komandos rėmėjai sunkiai randam tinkamus žodžius, kuriais reiktų padėkoti už išpildytą svajonę“, – sakė R. Čapkauskas.

Klausiamas, ar gali nutikti taip, kad kitą sezoną šis WRC kūrinys ralio fanus efektingais reginiais lepintų visuose ralio pirmenybių etapuose (paskutinį kartą S. Girdausko pilotuojama „Škoda Fabia WRC“ varžybose dalyvavo lygiai prieš dvejus metus), Ramūnas tikino, kad tokių galimybių bus ieškoma. Gera žinia yra ta, kad jau aiškus visas tokio tipo technikos aptarnavimo bei remonto algoritmas, su čekų inžinieriais, kūrusiais „Fabia WRC“, palaikomi puikūs ryšiai.

Tuo tarpu pats S. Girdauskas, klausimas ar toks karališkas jo gestas nėra užuomina apie artėjantį atsisveikinimą su didžiuoju sportu, tikino kol kas savo šalmo „ant vinies“ nekabinantis.

„Nors Ramūnas yra iškovojęs sunkiai suskaičiuojamą gausybę įvairiausių trofėjų, bet Lietuvos ralio čempionu bendroje įskaitoje jis tapo pirmą kartą ir padarė tą važiuodamas labai solidžiai, kiekvienose varžybose kovodamas su rimtais varžovais. Akivaizdu, kad jis kaip sportininkas pasiekė tam tikrą profesinę brandą ir yra vertas išbandyti šį tą naują. Aš puikiai prisimenu, kaip kadaise laimėjus šalies pirmenybes vienas didžiausių Lietuvos ralio autoritetų – Eugenijus Tumalevičius suteikė galimybę išbandyti jo „kovinę“ „Lancia“. Tokie dalykai yra kiekvieno lenktynininko svajonė. Puikiai tai suprantu, todėl dabar tiesiog naudojuosi proga „pakrauti“ Ramūną naujais įspūdžiais“, – tikino S. Girdauskas.

Ar „Škoda Fabia WRC“ bus nuolatinė 2015-ųjų sezono ralio varžybų puošmena, pašnekovas kol kas tiksliai pasakyti negalėjo. S. Girdausko teigimu, su „Škoda“ komandos žmonėmis diskutuojama apie keletą galimybių atnaujinti techniką ir galbūt atgabenti į Lietuvą S2000 klasės bolidą, tačiau konkrečių susitarimų kol kas nėra.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (25)