Viena labiausiai nuskambėjusių naujienų – tai griežtesnės pasekmės tiems, kurie egzamino metu bandė sukčiauti. Teorijos egzamino pagauti sukčiaujant asmenys, kitą kartą laikyti egzaminą galės tik po metų. Tai griežta sankcija, tačiau VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus Sauliaus Šumino teigimu, priemonė veiksminga.
„Nuo tada, kai įsigaliojo ši tvarka, yra nustatyti trys sukčiauti bandę asmenys. Tai rodo, kad net ir taip radikaliai sugriežtinus tvarką, žmonės vis tiek linkę rizikuoti. Tai labai blogas sprendimas, nes pasekmės yra griežtos. Sunku ir komentuoti, kas žmones veda priimti tokį keistą sprendimą, juo labiau, kad vairavimo teorija tikrai ne raketų mokslas ir tai išmokti nėra sudėtinga“, – LRT Radijo laidai „10–12“ sako S. Šuminas.
Pašnekovas pasakoja ir tai, kad tobulėjant technologijoms, sugauti sukčiaujančius tampa vis sudėtingiau. Pavyzdžiui, išmanieji akiniai, sagos dydžio kameros ar į ausies vidų įdedamos ausinės yra priemonės, kurias aptikti sunku ir tai tampa tikru iššūkiu, tačiau kaip rodo praktika, net ir taip „apsiginklavusius“ asmenis nustatyti pavyksta, todėl rizikuoti – neverta.
Dar vienas sugriežtinimas susijęs su pradedančiais vairuotojais. Jiems išduodamas laikinas, dvejus metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Jei per šį laikotarpį padaromas Kelių eismo taisyklių pažeidimas, tokiam vairuotojui tenka pereiti papildomus kursus. Tačiau D. Jurgutis pastebi, kad ši prevencinė priemonė veikia puikiai, nes tokių vairuotojų labai mažai.
„Į šiuos kursus ateina nedaug žmonių. Tai sudaro tikriausiai apie 2–3 proc. nuo visų pradedančių vairuotojų. Manau, tai labai gera drausminė priemonė. Siunčiama žinia jaunam vairuotojui, kad tu dar nesi visavertis vairuotojas ir tau galioja griežtesni reikalavimai“, – mano D. Jurgutis
„Regitros“ atstovai taip pat pastebi, kad Lietuvoje yra 1,5 mln. teisę vairuoti turinčių žmonių, o vairuotojo pažymėjimus stengiasi gauti jaunuoliai, kurie ką tik sulaukė 18 metų amžiaus. Tai kiek kitokios tendencijos nei Europoje, kur jaunuoliai vis rečiau siekia turėti vairuotojo pažymėjimus ir yra skatinamai naudotis viešuoju transportu.
Pasikeitė praktikos egzamino tvarka
Nuo praėjusių metų rugsėjo mėnesio pasikeitė teorijos egzamino tvarka ir jis atliekamas tik gatvėse. Anksčiau egzaminas buvo sudarytas iš dviejų dalių – užduotys aikštelėje ir važiavimas mieste. S. Šuminas prisimena, kad įvedus naują tvarką buvo daug kritikos ir abejonių, tačiau pirmieji metai parodė, kad ši praktika pasiteisino.
„Buvo daug baimių, sulaukėme daug priekaištų, kad dėl to padaugės eismo įvykių ar tokių, kurie neišlaikys egzaminų. Tačiau po metų galiu pasakyti, kad visos šios baimės nepagrįstos ir esu tikras, kad vairuotojas kelyje jaučiasi kur kas geriau ir labiau užtikrintas, nes gali surasti parkavimui tinkamą vietą realiame eisme, o ne kaip anksčiau, važinėjant tarp gairelių, iš ko, mano manymu, nebuvo jokios naudos“, – teigia S. Šuminas.
Daugiau elektroninių paslaugų
Tarp vairuotojų daug dėmesio sulaukė ir šiemet „Regitros“ pasiūlyta galimybė išsirinkti sau patinkančių raidžių ir skaičių kombinaciją užsakant automobilio valstybinius numerius. D. Jurgučio teigimu, tai tik vienas pavyzdžių, įrodančių, kad žmonės pradėjo aktyviau naudoti įmonės siūlomas elektronines paslaugas.
„Stipriai plėtojome elektronines paslaugas, todėl užėję į mūsų „e-ketris“ portalą vartotojai gali pasirinkti tam tikras valstybinių numerių kombinacijas, taip pat užsisakyti ir vardinius numerius.
Taip pat sėkmingai įgyvendinome išankstinės registracijos projektą. Tai reiškia, kad žmonės planuodami savo laiką, gali atvykti į pasirinktą „Regitros“ padalinį sutartu laiku. Kitas dalykas, kurį sėkmingai įgyvendinome, tai galimybė elektroniniu būdu pakeisti automobilio savininką“, – LRT RADIJO laidoje „10–12“ dėsto D. Jurgutis.
Galima paminėti ir tai, kad atsirado galimybė užsisakyti valstybinio numerio dublikatą, jei originalas buvo pamestas arba dingo kitomis aplinkybėmis. Visa tai taip pat galima atlikti neišeinant iš namų arba darbo vietos, naudojantis „Regitros“ elektroninėmis paslaugomis.
Parengė Vytenis Kudarauskas.