Elektromobiliams greičio netrūksta
Iš tiesų elektromobiliai yra netgi greitesni, staigiau įsibėgėjantys už analogiškos klasės modelius su vidaus degimo varikliais. Tą leidžia padaryti elektros motoro savybė visą įmanomą galią ir sukimo momentą atiduoti iš karto vairuotojui nuspaudus akceleratorių iki dugno.
Pavyzdžiui, jeigu hibridinis „Hyundai Tucson“ krosoveris iki 100 km/val. įsibėgėja per 8 sekundes, net ir silpniausiais viena ašimi varomas elektrinis „Ioniq 5“ tą patį greitį pasiekia per 7,3 sekundės. Du motorus turintis erdvus, didelis ir toli gražu nelengvas „Ioniq 5“ krosoveris 100 km/val. pasiekia greičiau nei karštasis hečbekas „i30 N“ – per 5,1 sekundės.
Įsibėgėjimo rekordai taip pat priklauso elektromobiliams. „Tesla Model S Plaid“ su 1020 AG tiesėje už nugaros paliks bet kokį superautomobilį. Jis iki 100 km/val. pagreitėja maždaug per 2 sekundes, po 4,3 sek. jis jau važiuoja 160 km/val. greičiu.
„Porsche Taycan“ tiesėje vos lėtesnis, bet jis daugelį „Lamborghini“ ar „Ferrari“ modelių gali nubausti trasoje. Štai legendiniame Niurburgringo žiede jam priklauso greičiausio serijinio elektromobilio titulas.
„Elektromobiliai išties gali būti labai greiti. Jeigu ne nuvažiuojamas atstumas ir įkrovimo niuansai, jie beveik neturėtų minusų, kalbant iš greičio perspektyvos. Elektra varomi automobiliai pasižymi geru sukimo momentu, akimirksniu pasiekia maksimalią galią, nereikia junginėti bėgių, baterijos sumontuotos dugne, per vidurį, tad nėra svorio už priekinės ir galinės ašių, o dėl to lengva išgauti gerą svorio paskirstymą. Minusu gali tapti tik didelis svoris, bet su juo susidoroja pažangios pakabos sistemos“, – apie elektromobilių greičio pranašumą kalba lenktynininkas Justas Simaška.
Faktų, jog elektromobiliai gali būti itin greiti, netrūksta. Gamintojai dirba, kad jie būtų ir smagūs: naujasis 650 AG pasieksiantis ir iki 100 km/val. per 3,4 sek įsibėgėsiantis „Hyundai Ioniq 5 N“ turės šonaslydžio režimą.
Sportiškumas matuojamas ne vien tik greičiu
Automobilių žurnalistas, sportiškų modelių entuziastas Justas Lengvinas sako, kad sportiškumą vairuotojai įvardija skirtingai. Vieni sportišku laiko tiesiog tiesioje trasoje labai greitą automobilį, tad jiems elektromobilis tinkamas.
Benzingalviams svarbus ne vien greitis, bet ir valdymo savybės. O jos stipriai priklauso nuo automobilio svorio bei paties automobilio charakterio. Deja, šioje sferoje elektromobiliai dar klumpa.
„Nors ir kaip nuvalkiotai tai skamba, pirmiausia smagiam, sportiškam elektromobiliui reikia garso. Nes tiek išlėkus į trasą, tiek slalomo varžybose, tiek tiesiog sekmadieninių pasivažinėjimų metu vairuotojai trokšta įsikrauti gerų emocijų ir iškrauti blogas. Pasivažinėjimas yra emocinis dalykas: moksliškai įrodyta, kad garsas suteikia fiziologinį pasitenkinimą.
Taip pat automobiliui reikia charakterį sukuriančio netobulumo. Vairuotojas turi pažinti automobilį, pamąstyti, ką turi daryti: vibracijos, pavarų dėžės perdavimai, variklio galios kreivės susideda į įdomų galvosūkį. Jį išsprendęs, benzingalvis pajaučia pasitenkinimą. Šiuo klausimu elektromobilis yra tiesiog per tobulas, tad dauguma į jį žiūri tiesiog kaip į prietaisą“, – aiškina J. Lengvinas.
Gamintojai siekia suteikti vairuotojams daugiau emocijų įvairiais iš kolonėlių sklindančiais garsais, kai šie akceleruoja, bet, norėdami pabrėžti futuristinę elektromobilių prigimtį, jie dažniausiai naudoja tarplanetinius erdvėlaivius primenančius garsus. Pavyzdžiui, naujųjų elektrinių BMW M serijos modelių garso takelį kūrė žinomas kompozitorius Hansas Zimmeris.
Ką daryti, kad smagumas nesibaigtų?
„Hyundai“ su buvusiu BMW M padalinio vadovu Albertu Biermannu, nuo 2018-ųjų pradėjusiu kurti N serijos modelius korėjiečių įmonei, projektuodami savo pirmąjį sportišką elektromobilį „Ioniq 5 N“ dirbo pagal kiek kitokią filosofiją.
„Ioniq 5 N“, kaip ir kiti sportiški elektromobiliai, taip pat skleidžia garsą iš kolonėlių, tačiau jis neapsiriboja futuristinėmis erdvėlaivius imituojančiomis natomis, jis gali mėgdžioti ir vidaus degimo variklių burzgimą.
„N Active Sound +“ garso sistema yra suderinta su 8 pavarų dviejų sankabų transmisiją imituojančia „N e-Shift“ technologija, kuri, perjungiant bėgius, akimirksniui atjungia elektros motorų į ratus perduodamą galią, tarsi tą darytų sankaba, ir sukuria realistišką truktelėjimą.
Neperjungus pavaros, elektromobilis, pasiekęs 8 tūkst. improvizuotų sūkių ribą, nedidins greičio, jis rėks ir trūkčios vėl atjungiant elektros motorų galią – tarytum vidaus degimo varikliui „atsimušus“ į ribotuvą. Šį elektromobilį reikia vairuoti. O tam, kad tai daryti būtų smagiau, maksimalią galią bet kuriai ašiai paskirstanti „N Torque Distribution“ sistema leidžia karštam ir ekologiškam hečbekui slysti šonu.
Vairuotojiškų automobilių guru vadinamas A. Biermannas pripažino, jog visas smagumas su elektromobiliais trasoje baigiasi vos po vieno ar dviejų ratų, tad jis savo dėmesį skyrė ne tik greičiui, bet ir automobilio charakteriui, nes jis entuziastus paskatintų vis grįžti į trasą. Tam bus itin naudinga „Hyundai“ naudojama 800 voltų įtampos elektros sistema.
„Dauguma kitų elektromobilių turi 400 voltų sistemas. Mes, dvigubai padidinę elektros sistemos įtampą, galėjome dvigubai sumažinti srovę. Tai reiškia, kad keturis kartus sumažinome ir išskiriamos šilumos kiekį. Be to, smarkiai patobulinome aušinimą“, – per pristatymą kalbėjęs A. Biermannas leido suprasti, kad „Hyundai Ioniq 5“ prietaisų skydelyje po kelių energingų ratų trasoje neįsižiebs įspėjimas dėl perkaitusios sistemos, reikalaujantis sustoti, atsiaušinti.
80 kWh panaudojamos talpos baterija elektromobiliui leis įprastomis sąlygomis įveikti daugiau nei 350 km, o trasoje, vairuojant agresyviai, natūralu – mažiau.
„Pats savaime, greitis nėra svarbi sportiško ir entuziastingo vairavimo dalis. Norint tuo įsitikinti, galima pavažiuoti magistralėje didesniu greičiu. Vokietijos greitkelyje skriedami 150 ar 200 km/val. su moderniu automobiliu nepajusite didelio skirtumo, būsite tiesiog paprastas eismo dalyvis. Greitis nesuteikia emocijos, jis gali šiek tiek paspartinti širdies ritmą dėl didesnio pavojaus. Bet emocijas kuria vairavimas ir įsitraukimas į jį“, – paaiškina J. Lengvinas.
Pirmieji elektromobiliai patraukė technologijų šalininkus, jie yra didžiausi greitų elektromobilių mėgėjai. Tačiau benzingalviai nori daugiau. Gamintojai, einantys tvarumo link, tai supranta, tad „Hyundai“ pavyzdžiu po truputį ima sekti ir kiti gamintojai. Štai naujas elektrinis „Abarth 500“ karštasis hečbekas taip pat skleis vidaus degimo variklio burzgesį imituojantį garsą.