„Elektromobilumo plėtra Lietuvoje jau įsibėgėja, atėjo metas ir pirmiesiems rimtiems žingsniams žaliojo vandenilio, pagaminto iš atsinaujinančių energijos išteklių, naudojimo transporte skatinimui ir vandenilio pildymo infrastruktūros kūrimui. Tai – naujos eros Lietuvos susisiekimo sektoriuje pradžia, galimybės rinktis iš daugiau alternatyvų sudarymas“, – teigia susisiekimo ministras M. Skuodis.
Anot ministro, pirmieji keturi vandenilio pildymo punktai Lietuvoje bus įrengti taip, kad jais galėtų naudotis ir lengvosios, ir sunkiosios transporto priemonės, t. y. šios stotelės turės 350 bar (H35) ir 700 bar (H70) vandenilio pildymo galimybę.
Susisiekimo ministerija nurodo, kad jos keliamas tikslas – iki 2030 m. įrengti mažiausiai 10 viešųjų ir privačių vandenilio pildymo punktų. Prognozuojama, kad visoje Europos Sąjungoje tuo metu turėtų veikti 3500 vandenilio pildymo punktų tinklas.
Šiuo metu Lietuvoje registruotas vienas vandeniliu varomas lengvasis automobilis. Iki 2030 m. siekiama paskatinti, kad apie 5 proc. visų įsigyjamų naujų transporto priemonių būtų varomos šia alternatyvia kuro rūšimi. Tam numatytos papildomos lėšos iš RRF ir Europos Sąjungos fondų, o kvietimus įsigyti transporto priemones su finansavimu numatoma skelbti dar šiemet.
Prognozuojama, kad iki 2030 m. Europos šalyse galėtų būti naudojama apie 3,7 mln. lengvųjų ir apie 45 tūkst. sunkiųjų (įskaitant autobusus) vandeniliu varomų transporto priemonių.
Anot ministerijos, be finansinės paskatos, bus taikomos ir kitos lengvatos, pavyzdžiui, siekiant verslo sektorių paskatinti naudoti ekologiškesnį transportą, elektra ir vandeniliu varomas komercinis transportas (N1 klasė) nuo 2023 m. liepos bus atleistas nuo kelių mokesčio, o nuo 2026 m. galios 75 proc. kelių mokesčio lengvata.