Na, bent jau Jungtinėse Valstijose – būtent šios šalies Eismo saugumo institutas IIHS paskelbė duomenis, bylojančius, jog jei tokią įrangą turėtų automobiliai, atvejų, kuomet vienas jų trenkiasi į kito automobilio galą, sumažėtų maždaug 40 procentų.
Skaičiuojama, kad jei AEB sistemos JAV parduodamuose modeliuose būtų montuojamos nuo 2013 metų, būtų buvę išvengta net 700 tūkst. avarijų, arba 13 proc. visų policijos registruotų eismo įvykių šalyje.
IIHS ekspertai tokias išvadas padarė ištyrę 2010-2014 metais 22 valstijose įvykusių avarijų, kuriose dalyvavo „Acura“, „Honda“, „Mercedes-Benz“, „Subaru“ ir „Volvo“ modeliai, duomenis. Dalis šių automobilių buvo su perspėjimo apie priekyje atsiradusią kliūtį įranga, dalis jos neturėjo. O į atskirą kategoriją pateko „Volvo“ modeliai su „City Safety“ sistema, galinčia visiškai sustabdyti mašiną iškilus susidūrimo pavojui.
Paaiškėjo, jog automobiliai, turintys minėtą perspėjimo sistemą, į kitų mašinų galą atsitrenkdavo 23 proc. rečiau nei neturintys tokios įrangos. O geriausią rezultatą parodė „Volvo“ su „City Safety“ sistema – 41 proc.
Be to, ekspertai ištyrė „City Safety“ veiksmingumą keliuose su skirtingais leistino maksimalaus greičio limitais. Paaiškėjo, jog jei šis limitas neviršija 56 km/h, avarijų skaičius sumažėja 39 proc., jei limitas – tarp 64 ir 72 km/h, tikimybė susidurti su priekyje važiuojančiu automobiliu sumažėja 54 proc., o esant 80 km/h greičiui – 25 proc.
Remiantis 2015-ųjų duomenimis, tokia įranga kaip standartinė sumontuota vos 1 proc. rinkai siūlomų naujų modelių, o 26 proc. jų ši sistema vairuotojams siūloma už papildomą kainą.
Šiaip ar taip, šie skaičiai didės – dar pernai rugsėjį IIHS, Nacionalinės eismo saugumo administracijos ir 10 automobilių gamintojų pasirašytame susitarime pastarieji pasižadėjo AEB sistemą savo modeliuose montuoti tarp standartinės įrangos.
Tokios įrangos diegimą naujuose automobiliuose, parduodamuose Europos rinkoje, skatina ir jų saugumą tirianti organizacija „Euro NCAP“. Nuo šių metų atliekamuose saugumo bandymuose „Euro NCAP“ specialistai įvedė naujovę – automatinio pėsčiųjų nustatymo sistemos testą.
Tokia sistema, galinti kelyje aptikti pėsčiąjį ir automatiškai sustabdyti automobilį, jau montuojama keliuose Europoje parduodamuose modeliuose, dažniausiai vidutinės bei aukštesnės klasės – pvz., „Audi Q7“, 2-osios serijos BMW ir BMW i3, „Ford Mondeo“, „Lexus NX“, C klasės „Mercedes-Benz“, „Mini Cooper“, „Volvo V40“ ir XC90, taip pat „Toyota Avensis“ bei „Volkswagen Passat“.
Įvesdama naujosios sistemos bandymus „Euro NCAP“ tikisi paskatinti ir kitus gamintojus tokią įrangą montuoti savuose automobiliuose. Arba paskatinti tuos, kurie ją jau naudoja, perkelti į visus gaminamus modelius.
„Euro NCAP“ AEB sistemas bandys naudodama tris scenarijus – pėsčiajam einant per kelią, bėgant, taip pat vaikui išlindus iš už stovinčio automobilio. Bandoma mašina turės sustoti, jei važiuojama iki 40 km/h greičiu. Jei judama iki 60 km/h greičiu, automobilio greitis susidūrimo metu turės būti sumažinamas iki 40 km/h ar mažiau – tik tokiu atveju bandoma mašina gaus teigiamą įvertinimą.
Preliminariai suskaičiuota, kad efektyvi AEB sistemų veikla gali padėti išvengti kiekvienos penktos pėsčiojo žūties, mat daugiausiai susidūrimų su jais įvyksta vairuotojui per vėlai arba per švelniai ėmus stabdyti automobilį.