Tariamai maži degalų sąnaudų rodikliai pasiekiami tik idealiomis sąlygomis važiuojant bandomąja trasa. Čia greitis niekuomet neviršija 120 km/h ribos. Tikrovėje viskas yra gerokai kitaip. Kuo stipriau spaudžiame akceleratoriaus pedalą, tuo įžūlesnis yra degalų sunaudojimas. Važiuojant Vokietijos greitkeliais, kur nėra greičio apribojimų, viršijamos visos degalų sąnaudų normos. Mašinoms tenka pasipriešinti orui, riedėjimui ir automobilio svoriui. Maksimaliu greičiu važiuojančiam automobiliui labai sunku įveikti oro pasipriešinimą.
Reikėtų pridurti: kurdami kiekvieną naują modelį gamintojai kaskart pasistengia: didėja variklių galingumas ir maksimalus greitis (šiandien kompaktinės klasės automobiliai su vidutiniškų parametrų varikliais pasiekia 200 km/h greitį), o jei kalbama apie degalų sąnaudas, tai šiuolaikiniai dyzeliniai kompaktinės klasės automobiliai, kurių degalų sunaudojimo norma yra su ketvertu prieš kablelį – jau nebėra retenybė.
Net kai kurie aukščiausios klasės limuzinai dabar peržengia 300 km/h greičio ribą. Pavyzdžiui, Jaguar XFR-S. Jo kompresorinio variklio galingumą (550 AG) tenka tramdyti dirbtinai – maksimalus XFR-S greitis elektronikos apribojamas iki 300 km/h. Pasak gamintojų, šiam bolidui 100 km kelio turėtų pakakti 11,6 litro A98 markės benzino. Kiekvienas suprantame, kad važiuojant maksimaliu greičiu tokio rezultato niekada gyvenime nepavyks pasiekti.
Norėdami sužinoti, kiek toks laukinis žvėris „išgeria“, kai akceleratoriaus pedalas nuspaustas „iki dugno“, atlikome testą. „Visu greičiu pirmyn!“ – toks buvo mūsų testo šūkis, po kurio teko smulkmeniškai suskaičiuoti, kiek degalų iš tiesų naudoja šiuolaikiniai automobiliai? Į kairiąją eismo juostą stojo dešimt testo dalyvių. Dešinė koja spaudžia akceleratorių „iki dugno“ ir mes pajudame pirmyn. Koks godus tampa Jaguar ir kiti testuojami automobiliai, skaitykite šiame „AutoBild Lietuva“ straipsnyje.
Taip mes matavome: žinodami gamintojų pateikiamas vidutines degalų sąnaudas, šiame teste aiškinomės, kiek degalų automobilis „ryja“ iš tiesų, kai važiuojama maksimaliu greičiu „iki dugno“ nuspaudus akceleratoriaus pedalą.
„Jaguar XFR-S“. Šis „Jaguaras“ skurdžiais pavers net ir kilminguosius
Testo duomenys: 62,5 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 11,6 l/100 km
Maksimalus greitis: 300 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 302 km/val.
Spidometro rodyklė ką tik peržengė 300 km/h ribą, galingas penkių litrų darbinio tūrio V8 variklis griausmingai riaumoja – atrodo, kad jis tuoj sprogs. Šiek tiek nuramina nebent tik tai, kad šį didelį nenuoramą XFR-S automobilį bandomojoje trasoje elektronika pristabdo iki 300 km/h greičio.
„Mercedes-Benz G 500“. Ištroškęs kampuotasis milžinas
Testo duomenys: 62,3 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 14,9 l/100 km
Maksimalus greitis: 210 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 209 km/val.
Mercedes gamintojai sukūrė tikrą baidyklę. Nepaisant didelio sukimo momento (530 Nm) ir nemažo galingumo (387 AG), maksimalus G 500 greitis apribotas iki 210 km/h. Gamintojas nesiryžta leisti šiam aukštą prošvaisą turinčiam ir pustrečios tonos sveriančiam milžinui važiuoti greičiau. Stebina tai, kad šis kampuotas Mercedes maksimalų greitį pasiekia stebėtinai greitai – prie šios ribos G modelis tarsi pagreitintų judesių filme priartėja jau esant penktai septynių padėčių „automato“ pakopai.
BMW M5 („Competition“ įranga). Taupuoliu jo nepavadinsi
Testo duomenys: 62 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 9,9 l/100 km
Maksimalus greitis: 305 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 304 km/val.
Greičiausias šio testo automobilis, kuris turi dar ir patį galingiausią motorą – BMW M5 su V8 varikliu, kurio galingumas yra 575 AG, o sukimo momentas siekia 530 Nm, turėtų būti ir didžiausias „girtuoklis“, ar ne tiesa? Teoriškai – ne. Sportinis sedanas daug švelniau braunasi pro vėją, nei, pavyzdžiui, šiame teste dalyvaujantis stambusis jo „brolis“ SUV X5. Be to, tiesioginis benzino įpurškimas efektyviai gelbsti deginant degalus, kaip ir septynių pakopų dvigubos sankabos transmisija padeda palaikyti mažas 4,4 l darbinio tūrio benzininio variklio apsukas.
O kokios tuomet yra vidutinės degalų sąnaudos? Gamintojas deklaruoja, kad M5 automobiliui turėtų pakakti 9,9 l benzino 100 km kelio. Gaila, bet „iki dugno“ nuspaustas akceleratoriaus pedalas ir vėl visiškai sujaukia šią teoriją. Kai M5 visą savo koncentruotą jėgą panaudoja kuo greičiau įsibėgėti iki maksimalaus greičio, tuomet spidometras rodo neįtikėtiną 315 km/h greitį (gamintojo nurodoma maks. greičio riba – tik 305 km/h).
BMW X5 xDrive50i. Šis milžinas labai ištroškęs
Testo duomenys: 49,3 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 10,4 l/100 km
Maksimalus greitis: 250 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 261 km/val.
BMW X5 50i yra toks galingas, kad turi būti laikomas už pavadėlio. Šio masyvaus SUV automobilio greitį BMW koncernas apribojo iki šioje lygoje vis dar įspūdingo 250 km/h greičio. Beje, variklis nesunkiai išgautų ir dar keletą kilometrų per valandą daugiau. Vis dėlto automobilis, perjungiant pavarą į žemesnę, maksimalų greitį išlaiko esant šeštai pavarai iš aštuonių.
„Audi A8 3.0 TFSI quattro“. Geria lyg ištroškęs drakonas
Testo duomenys: 36,6 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 7,8 l/100 km
Maksimalus greitis: 250 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 262 km/val.
Variklis: trijų litrų darbinio tūrio, šešių cilindrų ir su turbina – maksimalus greitis pasiekiamas esant 6000 sūkių. Šie sportiški duomenys leidžia spėti apie nenumaldomą keturių žiedų savininko troškulį. Visiška priešingybe šiems teiginiams yra tai, kad Audi modelis itin lengvas (raktinis žodis – aliuminio kėbulas), be to, aštuonių pakopų automatinė greičių dėžė be įtampos palaiko žemesnes apsukas. Deja, kasdienybėje visa tai nedaug tepadeda.
„Mazda 3 Skyactiv-G 165“. Sukurtas, kad būtų taupus, bet ne esant didelėms apsukoms
Testo duomenys: 22,2 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 5,8 l/100 km
Maksimalus greitis: 210 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 220 km/val.
Kaip ir VW Golf ACT su cilindrų atjungimo technologija, taip ir Mazda 3 „Skyactiv“ pavadinime slypi gudri degalų taupymo koncepcija. Šie benzininiai varikliai siūlo sudėtingą tiesioginio degalų įpurškimo sistemą ir dirba esant itin mažai trinčiai. Ar tai padeda ir esant maksimaliam apkrovimui, tai yra važiuojant maksimaliu greičiu ir „iki dugno“ nuspaudus akceleratoriaus pedalą? Žvilgsnis į mūsų testo rezultatus atskleidžia, kad veikiausiai – ne.
„VW Golf 1.4 TSI ACT“. Nepaisant triuko su cilindrais – „Golf“ yra tikras sriaubikas
Testo duomenys: 20,2 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 4,7 l/100 km
Maksimalus greitis: 212 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 213 km/val.
ACT – tai stebuklingas žodžių trumpinys, kuris turi padėti Golf 1.4 automobiliui tapti tikru taupumo karaliumi. Ši santrumpa įvardija cilindrų išjungimo technologiją, kuri esant daliniam apkrovimui
padeda taupyti degalus.
Deja, mūsų teste dalyvaujantis benzininis Golf niekada nevažiuoja esant lengvam apkrovimui. „Visu greičiu pirmyn!“ – toks yra mūsų testo šūkis, vadinasi, viskas bus darom atvirkščiai: važiuojama ne tik maksimaliu greičiu, bet ir „iki dugno“ spaudžiant akceleratorių.
Visa jėga spaudžiant dešinįjį pedalą Golf 1.4 ACT pasiekia maksimalų 213 km/h greitį. Neblogas rezultatas kompaktinės klasės automobiliui, kurio galingumas siekia 140 AG. Pasiekti tokį greitį 1.4 l varikliui padeda turbina – būtent dėl jos Golf net važiuojant šešta pavara sugeba pasiekti maksimalų greitį. Apsukų matuoklis, rodo 4800 sūkių – benzininiam automobiliui tai yra atitinkamai rami zona. Vis dėlto važiuodami maksimaliu greičiu užfiksavome dideles degalų sąnaudas – vidutiniškai 20,2 l/100 km A98 markės benzino. Tai beveik 330 proc. daugiau, nei deklaruoja gamintojas.
„Fiat Ducato 150 Multijet“. Ne itin ištroškęs dičkis
Testo duomenys: 17,9 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 7,4 l/100 km
Maksimalus greitis: 152 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 165 km/val.
Nepaisant modernaus „Common-Rail“ dyzelinio variklio ar ekonomiško pavarų perdavimo – didžiausias Fiat Ducato furgono priešas yra priešpriešinis vėjas. Garažo vartų dydžio automobilio priekio negalima suprojektuoti taip, kad žiūrint į jį pavyktų susidaryti įspūdį, jog šiam furgonui būtų būdingas žvirblio troškulys. Rezultatas: pasiekus didesnį negu 130 km/h greitį, oro pasipriešinimas tarsi nepastebimas magnetas stabdo judėjimą pirmyn. Tuomet masyvi „dėžė“ tik lėtai ir garsiai siekia maksimalaus greičio. Remiantis transporto priemonės techninėmis charakteristikomis, jis yra 152 km/h. O iš tiesų 2.3 turbodyzeliniu varikliu (sukimo momentas siekia 350 Nm) apginkluotas Ducato lekia net greičiau. Šiaip ar taip mūsų prietaisų fiksuojamas maksimalus greitis siekė 165 km/h – važiuojant šešta pavara ir esant 3800 sūkių.
„Volkswagen Golf 2.0 TDI“. Ir važiuodamas maksimaliu greičiu TDI nėra itin ištroškęs
Testo duomenys: 14,6 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 4,1 l/100 km
Maksimalus greitis: 216 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 215 km/val.
Tai vėl tipiškas Golf modelis: beveik nepastebimai, tačiau užtikrintai jis juda mūsų matavimo prietaisų užfiksuoto maksimalaus 215 km/h greičio link, lengvai pasiekia 3600 sūkių per minutę važiuojant šešta pavara ir sudegina 14,6 l dyzelino 100 km kelio. Kai kalbama apie automobilį su TDI varikliu, labiau tiktų apibūdinimas „ištroškęs“. Tačiau važiuojant tokiu dideliu greičiu, tai yra nedaug. Šioje situacijoje kompaktiniam Golf visų pirma padeda jo efektyvus TDI variklis.
Ir pirmiausia dėl gero naudingumo koeficiento: prarasdamas šilumą dyzelinis variklis iššvaisto daug mažiau energijos nei benzininis – jis degalus degina efektyviau negu Golf ACT. Be to, jam padeda ir neblogas oro pasipriešinimo koeficentas.
važiuojant maksimaliu greičiu (14,6 l/100 km), skiriasi tarsi diena ir naktis.
„Škoda Octavia Combi 1.2 TSI“. Mažiausias testo „rajūnas“
Testo duomenys: 13,4 l/100 km degalų sąnaudos važiuojant maksimaliu greičiu
Gamintojo nurodomos degalų sąnaudos: 5,1 l/100 km
Maksimalus greitis: 193 km/val. pagal gamintoją; testo metu – 192 km/val.
Didelį kompaktinės klasės automobilį judėti pirmyn priverčia iš pažiūros menkas benzininis 1.2 variklis. Tačiau tuomet, kai TSI variklis papildomai pasitelkia turbiną, o ypač važiuojant dideliu greičiu, tai tampa labiau panašu į variklio darbą ties riba. Vis dėlto tai nėra visiškai taip, nes rezervų vis dar yra.
TSI variklis dirba gana efektyviai net esant mažesnėms nei 5000 aps./min. Tačiau norint, kad automobilis kuo skubiau pasiektų maksimalų greitį, būtina įjungti penktą pavarą iš šešių – kitaip nieko nebus. Taigi galima būtų tikėtis, kad degalų sąnaudos bus gana didelės, tačiau apibendrinus visus testo rezultatus, mūsų laukė maloni staigmena – degalų sunaudojimas neperžengia priimtinos ribos. Kaip kitaip dar būtų galima apibūdinti mūsų testo degalų sąnaudas, kurios siekia 13,4 l benzino 100 km kelio važiuojant maksimaliu greičiu ir nuspaudus akceleratoriaus pedalą „iki dugno“. Pademonstruoti didesnį „troškulį“ mūsų testuojamo Škoda modelio taip ir nesugebėjome priversti. Be to, dar svarbu ir tai, kad Octavia Combi valdymo kompiuteris, kitaip nei daugelis šiame teste dalyvavusių apgavikų (pvz., BMW modeliai) skaičiuoja labai tiksliai – duomenys skiriasi viso labo keliomis dešimtosiomis dalimis. Tačiau tuo čekų automobilio pedantiškumas nesibaigia: gamintojo nurodomas maksimalus 192 km/h greitis nuo to, kokį mes užfiksavome testo metu, skiriasi vos 1 km/h. Tai išties pagirtinas rezultatas.
TAIP MES TESTAVOME
Tai gana paprasta: „iki dugno“ nuspausti greičio pedalą, pasiekti maksimalų greitį ir važiuojant jį išlaikyti. Tokiu greičiu įveikiamas 70 km atstumas ir automobilis sustabdomas. Galop bakas papildomas degalais ir pagal nuvažiuotą atstumą (70 km) bei įpiltų litrų kiekį apskaičiuojamas degalų sąnaudų vidurkis. Žinoma, sąlygos visiems testo dalyviams turi būti vienodos. Taigi visos šio testo transporto priemonės buvo su vasarinėmis padangomis, visi automobiliai įveikė tą pačią trasą, kiekvienas važiavo ta pavara, kuriai esant visos kelionės metu buvo galima išlaikyti maksimalų greitį. Jei tai būdavo automobilis su „automatu“, reikėdavo aktyvuoti „kickdown“ (perjungimo į žemesnę pavarą) funkciją ir greičio pedalą laikyti nuspaudus „iki pat dugno“.
Išvada: visos charakteristikos nemėgsta didelio greičio
Testo rezultatai neabejotinai yra gąsdinantys. Degalų sąnaudos, viršijančios 60 litrų 100 km kelio, turėtų džiuginti tik naftos magnatus.
Be to, yra ir dar vienas aspektas. Remiantis gamintojų pateiktais duomenimis (pagal ES normas), važiuojant maksimaliu greičiu „troškulys“ gerokai padidėja. Tad nenuostabu, kad tokiomis aplinkybėmis, net ir Golf TDI modelis tampa rajūnu. Laimė, mūsų testo rezultatus galima vertinti labai paprastai: vairuotojau, jei važiuodamas automobiliu iš tiesų nori taupyti degalus – nukelk koją nuo greičio pedalo ir važiuok šiek tiek lėčiau. Kitaip jokie, net ir patys genialiausi automobilių gamintojų technologiniai sprendimai nepadės apriboti degalų sąnaudas. Važiuoti optimaliu greičiu visada pigiau, nei lėkti akis išdegus.