Antrojoje jau kelerius metus karaliauja „Škoda“. Šiemet jos „Fabia“ laimėjo mažų automobilių, o „Octavia“ – kompaktinių automobilių kategorijoje. Pastarasis modelis yra tiesiog šių rinkimų žvaigždė. Jis titulą pasiglemžė jau 11-ą kartą, 10-ą sykį iš eilės. Balsuodami vokiečiai pažymi, kad jiems patinka tokie „Škoda“ modelio išskirtinumai, kaip antai gera kainodara, praktiškumas ir, žinoma, vokiškiems automobiliams prilygstanti kokybė.
Tačiau dar neseniai šios markės modeliai daugeliui asocijuodavosi tik su biudžetiniais ar įmonių automobiliais. Vis dėlto specialistai sutinka, kad per pastarąjį dešimtmetį Čekijos bendrovės kūriniai gerokai pasikeitė. Ir ne be pačių vokiečių pastangų. Į priekį gerokai pasistūmėta ne tik dizaino ar saugumo prasme – pasikeitimai apėmė daugybę sričių, kol „Volkswagen“ koncerno kontroliuojamoje įmonių grupėje čekai įgavo naują statusą.
„Manau, „Škoda“ tikrai rodo poslinkį į aukštesnį segmentą. Aš daug keliauju, tad kelionėse tenka nuomotis įvairiausias mašinas. Galiu jas lyginti su Lietuvoje vairuojamomis „Škodomis“. Jos garso izoliacija, pavarų dėžės veikimu, važiavimo kokybe, galiausiai mažomis detalėmis, kaip antai rankenėlėmis, mygtukais ir ergonomika, gali nustebinti prie aukštesnio segmento pratusius vairuotojus“, – savo pastebėjimais dalijasi lenktynininkas Vaidotas Žala.
Tad kas ir kaip pasikeitė?
Už mažiau galima gauti daugiau
Pirmasis pokytis apima vidinę konkurenciją. Nauji bendrovės „Škoda“ modeliai kainuoja vis dar mažiau nei analogiški „Volkswagen“ kūriniai, tačiau jų jau pigiausios versijos dažnai būna geriau įrengtos ir išsiskiria platesnėmis komplektavimo galimybėmis. Pavyzdžiui, populiarus „Volkswagen“ miesto krosoveris „T-Cross“ atsieina nuo 20 650 eurų, o analogiško ant tos pačios bazės pagaminto „Škoda Kamiq“ kaina prasideda nuo 19 690 eurų.
Kalbant konkrečiai apie automobilius už šią sumą, „Kamiq“ turi gausesnę standartinę įrangą: odinį daugiafunkcį vairą (VW modelyje jis yra guminis) ir didesnį saugumo įrangos paketą, į kurį papildomai įeina ir priekabos stabilumo kontrolė bei galinio susidūrimo išvengimo sistema.
Tačiau tai – tik standartinė pigiausių modelių įranga. „Kamiq“ pralenkia „T-Cross“ ir komplektavimo galimybėmis: jį perkant galima papildomai užsisakyti elektra valdomas sėdynes ar elektra atidaromą bagažinės dangtį, ko mažojo „Volkswagen“ krosoverio įrangos sąraše net nėra. Be to, išskirtinių bendrovės „Škoda“ versijų, tokių kaip „Monte Carlo“, salonai dekoruoti prašmatnesnėmis medžiagomis.
Panaši situacija ir su „Octavia“ modeliu, kuris yra gaminamas ant tos pačios platformos kaip ir „Volkswagen Golf“. Kai kuriems tai gali būti netikėta naujiena, nes „Octavia“ – didesnis ir daug erdvesnis automobilis, tačiau tiek pagal techninius komponentus, tiek pagal kainodarą jis yra artimiausias „Golf“ giminaitis.
Čia čekai siūlo platesnę variklių gamą. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ šiuo metu savo klasikiniame kompaktiniame hečbeke montuoja tik vieną dyzelinį 2 litrų variklį, pasiekiantį 115 AG, o „Octavia“ galima nusipirkti ir su galingesniu, 150 AG pasiekiančiu dyzeliniu TDI varikliu. „Passat“ brolis – „Superb“ turi dar daugiau erdvės salono gale ir prašmatnią „Laurin Klement“ versiją.
„Man nuoširdžiai keista, kodėl tas pats koncernas dviejų skirtingų prekių ženklų automobilius gamina kone to paties lygio ir sukuria tiesioginius konkurentus. Gal ir yra kur nors smulkmenų, tačiau paprastai eksploatuojant jų beveik nesijaučia. Abu gamintojai išlaiko tikrai aukštą kokybę“, – savo įspūdžius pasakoja nuolat įvairių automobilių bandymuose dalyvaujantis žurnalistas Justas Lengvinas.
Nauja praktiškumo samprata
Daugumai praktiškumas asocijuojasi su milžiniškomis automobilių bagažinėmis ir limuzino lygio erdve gale sėdintiems keleiviams. Tačiau gamintojai tuo neapsiribojo.
Gaminti didelius automobilius šiais laikais nepakanka, tad „Škoda“ ėmė diegti paprastus, tačiau kasdienį gyvenimą itin palengvinančius „Simply Clever“ sprendimus. Tai – kabliukai, tinkleliai ir pertvaros daiktams bagažinėje, išimami puodelių laikikliai, į kišenes duryse įstatomos ir lengvai ištuštinamos šiukšliadėžės, degalų bako dangtelyje paslėptas ledo gremžtukas su padangų protektoriaus gylio matuokliu, automatiškai atsidarantis langų apiplovimo skysčio bakelio piltuvėlis ir kitos mažos, tačiau naudingos smulkmenos. O kur dar skėtis duryse. Kitas tokią parinktį siūlantis gamintojas yra „Rolls Royce“.
„Gal būsiu nuobodus ir kartosiuosi, bet man labiausiai imponuoja tie „Simply Clever“ sprendimai. Kai jų neturi, tai nežinai ir ramiai gyveni. Bet jei tenka juos išbandyti, tai nebegali grįžti atgal. Čia kaip su centriniu užraktu senais laikais. Kai jo nebuvo, niekam ir nereikėjo. O dabar pabandykit kaskart automobilį užrakinti ir atrakinti pasukdami raktelį. O kur dar beraktės sistemos. Nebenorime kitaip“, – šypsosi Lietuvos metų automobilio rinkimų komisijos narys D. Leonavičius.
Rūpinimasis gamta
Taip būtų galima sakyti apie kiekvieną šiandieninį gamintoją, nes naujus elektromobilius ar įkraunamojo hibrido modelius vieną po kito kepa visos markės. Ir kitaip negali būti. Europos Sąjungos taršos normos kasmet griežtėja taip stipriai, kad prekiaujant vien tik vidaus degimo varikliais varomais modeliais nebeįmanoma tilpti į valdžios nustatytą modelių gamos taršos vidurkio normatyvą.
Jeigu gamintojo parduotų transporto priemonių tarša viršys nustatytą vidurkį, šiam teks mokėti milijardines baudas. Dėl to į rinką papuola net ne iki galo užbaigti elektromobiliai, o gamintojai skuba taisyti jau važinėjančių modelių problemas. „Škoda“ kol kas neskuba apstatyti savo salonų dešimtimi skirtingų elektra varomų modelių. Šiuo metu jos gamoje yra „Enyaq iV“ elektromobilis, o didžioji dalis klasikinių modelių galimi su įkraunamojo hibrido sistemomis.
Vis dėlto čekai gamta rūpinasi ne siūlydami kelis netaršius modelius, o stengdamiesi neutralizuoti esamų transporto priemonių taršą. 2007-aisiais bendrovė Čekijoje pradėjo „Škoda Trees“ kampaniją: už kiekvieną vietinėje rinkoje parduotą automobilį ji pasodina po medį. 2021-ųjų pabaigoje automobilių gamintoja jau buvo pasodinusi beveik 1,1 mln. medžių 170-yje skirtingų Čekijos vietų. Ji įveisė 227 hektarus naujo miško ir tęsia kampaniją toliau, sodindama medžius net ir už parduodamus elektromobilius.