Verslai Lietuvoje pamažu keičia savo automobilių pirkimo įpročius ir, siekdami sumažinti išlaidas degalams, perka vis daugiau elektrinių automobilių. Vidutinė Lietuvos įmonės automobilio pirkimo kaina – 30 743 Eur, rodo pranešime spaudai pateikti „BigBank“duomenys.
Kaip anksčiau pranešė SEB Bankas, ketvirtus metus iš eilės mūsų šalyje buvo atliekamas elektromobilių įperkamumo tyrimas. Šiemet jis parodė, kad kas penktas automobilį įsigyti planuojantis asmuo Lietuvoje šiam pirkiniui numato skirti 20–30 tūkst. eurų arba daugiau.
Vidurinioji klasė automobilius perka vis atsargiau
„Autoplius“ duomenimis, naudotų automobilių kainos, lyginant su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, pakilo 2 proc. ir pasiekė 9,2 tūkst. Eur vidurkį. Pastebima, kad daugiausiai (10 proc.) brango 11–15 m. senumo automobiliai, tuo tarpu naujesni modeliai, ypač iki 1 m. senumo, gan smarkiai pigo (-22 proc.).
Specialistų manymu, ši tendencija susijusi su tuo, kad pirkėjai paprasčiausiai elgiasi atsargiau ir, panašiai kaip Vakarų šalyse, yra vis labiau linkę pirkti geresnės būklės naudotus automobilius, turinčius oficialiai deklaruotą istoriją, net jeigu už tai teks sumokėti brangiau.
Augančios automobilių kainos atsispindėjo ir paskolų dydžių dinamikoje. Vidutinis paskolos automobiliui dydis, lyginant su praėjusiais metais, paaugo apie 10 proc.
„Pastebime, kad prieš pirkdami automobilį, žmonės vis dažniau nori tinkamai patikrinti jo techninę būklę – apie dešimtadalis iš lietuvių mėgstamos Vokietijos eksportuojamų automobilių vis dar turi suklastotą ridą ir tautiečiai į tokius niuansus žiūri vis atsargiau. Kai kurie pasitelkia nepriklausomus ekspertus arba netgi naudojasi specialiomis diagnostikos paslaugomis, kurių metu automobilio būklę įvertina šios srities žinovai“, – aiškina Edvard Arnatkevič, „Bigbank“ santykių su klientais valdymo departamento vadovas Lietuvoje.
Taip pat ekspertai pastebi, kad ir toliau pinga nauji automobiliai. Ši tendencija yra natūralus popandeminiu metu įvykusio naujų automobilių kainų augimo rezultatas – rinka po truputį grįžta į normalias vėžias, norimų modelių nebereikia laukti ilgą laiką, kainos taip pat stabilizuojasi.
SEB banko Lizingo departamento vadovas Simonas Norbutas teigė, kad pagal banko turimą metodologiją įvertinus elektromobilių įperkamumą, jis pastaruosius ketverius metus išaugo net pusiau. Lietuviai gali rinktis įsigyti vis daugiau elektromobilių modelių. „Pastebime, kad per penkerius metus įperkama suma paaugo net 50 proc. Per pastaruosius metus augo 9 proc. Bendrai 50 proc. yra tikrai daugiau nei pagal statistinius duomenis augo automobilių vidutinė kaina – tarp 30–40 proc. Vienas asmuo Lietuvoje gali rinktis tarp 6–7 naujų elektromobilių modelių, o naudotų – net 40. O šeima gali rinktis iš 40 naujų ir arti 100 naudotų. Faktas, kad skiriama suma yra individuali, vieni turi būsto kreditą, kiti – kitas aplinkybes ir panašiai, bet statistiškai žiūrint, pagal mūsų modelį, tai ta suma ženkliai auga“, – tikina S. Norbutas.
Populiariausi išlieka 2004–2013 m. gamybos naudoti automobiliai
Daugiau nei 54 proc. visų paskutinį ketvirtį įsigytų automobilių skaičiuoja 11–20-ies metų tarnavimo laikotarpį. Nors daug kalbama apie Lietuvos automobilių parko atnaujinimą, vidutiniškai lietuvių automobiliai per metus „paseno“ 2 mėnesiais ir populiariausia, 16–20 m. senumo automobilių kategorija, išaugo 2 proc. – iki 547 tūkst. automobilių.
Remiantis „Regitros“ duomenimis, tarp naujų automobilių populiariausiu gamintoju išlieka „Toyota“, antroje vietoje rikiuojasi „Škoda“, trečioje – „Volkswagen“, ketvirtoje – „Kia“.
Įdomu, kad naudotų automobilių pirkėjai Lietuvoje daug dažniau renkasi prabangesnius modelius: „BMW“, „Audi“, „Volvo“. „Volkswagen“ savo populiarumą išlaiko ir tarp naudotų transporto priemonių.
Populiariausiais naujais automobiliais Lietuvoje kol kas išlieka „Kia Sportage“, „Volksagen Tiguan“ ir „Toyota Corolla“, tačiau pastarąjį ketvirtį net keliais kartais išaugo „Audi Q5“, „Škoda Kamiq“ ir „Volkswagen Golf“ pardavimai.
Tyrimo duomenys rodo, kad populiariausiu gamintoju tarp verslų išlieka „Volkswagen“, nedaug atsilieka „Toyota“ bei „Škoda“, tačiau netrūksta ir „BMW“ bei „Tesla“ automobilių. Kiek netikėta, tačiau šiuo metu populiariausias verslo automobilis – mažasis „Toyota Yaris“.
Elektromobilių ir hibridų parduodama daugiau, tačiau augimo tempai nedžiugina
„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje per trečiąjį šių metų ketvirtį buvo importuota 54 proc. daugiau elektromobilių ir 71 proc. daugiau hibridinių automobilių nei tuo pat metu pernai. Tiesa, tarp naujų automobilių elektromobilių populiarumas krito net 9 proc.
Tarp įmonių šiemet įsigytų automobilių, elektromobiliai sudarė 9 proc., tačiau verslo reikmėms skirtų elektromobilių populiarumas auga. Tai pat manoma, kad elektromobiliai verslui yra naudingi dėl gerokai sutaupomų lėšų: „Elektromobiliams vis dar siūlomos nemažos lengvatos, tačiau dar svarbiau yra tai, kad verslams, kurie įmonės automobilį naudoja neintensyviai, pagrindiniai elektromobilių trūkumai, tarp kurių – ilgas krovimo laikas, nėra svarbūs – jiems tereikia nedidėlės miesto transporto priemonės atstumams įveikti“.
Tarp elektromobilių mėgstamiausi lietuvių gyventojų modeliai yra „Škoda Enyaq“, „Ford Mustang Mach-e“ ir „Citroen E-C4“, o verslai labiausiai mėgsta „Volkswagen UP!“, „Tesla Model Y“ bei „Peugeot 2008“ modelius.