Kaip dar praėjusių metų liepą informavo Informatikos ir ryšių departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (VRM), įgyvendinantis ES skaitmeninės tapatybės bandomąjį projektą „Potential“, tokia inovacija bus išbandoma Lietuvoje, bendradarbiaujant su automobilių dalijimosi įmone „CityBee“ ir „Regitra“. Tai ne tik leis atsisakyti fizinio dokumento ateityje, bet ir palengvins vairuotojo identifikaciją kaskart naudojantis transporto paslaugomis.
Pasak projekto dalyvių, ateityje įdiegus e. vairuotojo pažymėjimą, Europos Sąjungos (ES) gyventojams nebereikėtų turėti fizinio vairuotojo pažymėjimo, o skaitmeninio dokumento sąsajos su nacionalinėmis institucijomis, reguliuojančiomis vairuotojų teises vairuoti, užtikrintų duomenų saugumą, jų perdavimą realiu laiku ir atpažįstamumą visoje Europoje.
Šių metų birželį vykusiame forume „ES skaitmeninės tapatybės dėklė: iššūkiai ir galimybės Lietuvai“ „Regitros“ Paslaugų valdymo ir vystymo departamento direktorius Tautvydas Paliulis pristatė skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo viziją ir tikslą.
„Vairuotojo pažymėjimas nėra tas dokumentas, kuris visada yra šalia. Dažnai kyla klausimai, iki kada jis galioja, kur jis padėtas, kiek galioja kategorijos, koks yra jo numeris. Maži niuansai, bet šiek tiek patiriame streso ir gaištame savo laiką.
Šiandienos realijos yra tokios, kad viską norime turėti čia, dabar ir prie savęs. Siekiame, kad vairuotojo pažymėjimas būtų visada šalia – mobiliajame telefone, kad operatyviai gautumėte priminimus, turėti sąsajas su organizacijomis ar institucijomis“, – pagrindinius šio dokumento įdiegimo tikslus forume aiškino T. Paliulis.
Kaip pasakojo T. Paliulis, tokio dokumento įdiegimas esą užtruks keliolika sekundžių, o pats dokumentas bus suskirstytas į kelis blokus: informacija apie dokumentą ir asmenį, atskirtų vairavimo kategorijų informacija ir sveikatos duomenis.
Svarbiausias aspektas – bus galima sugeneruoti QR kodą, kurį pateikus užsienio ar Lietuvos policijai, pareigūnai galės lengvai identifikuoti vairuotoją tiek prisijungus prie interneto, tiek be jo.
Buvo žadama, kad tokio dokumento testavimas prasidės šių metų pabaigoje, tai patvirtino Vilma Misiukonienė, IRD prie VRM atstovė bei ES bandomojo projekto „Potential“ Lietuvoje vadovė.
„Lietuvoje jau šių metų pabaigoje bus išbandomas skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas, o kitų metų pavasarį testavimas vyks ir tarpvalstybiniu lygiu“, – teigė V. Misiukonienė, pridurdama, kad testavimas bus uždaras.
Pasak jos, būtina pabrėžti, kad tai yra eksperimentinio tiriamojo pobūdžio projektas su tikslu padėti sukurti ir apibrėžti europinius skaitmeninių tapatybės dokumentų standartus.
„Bandomojo projekto metu vertinami ir identifikuojami galimi teisiniai ir techniniai barjerai galutiniam įgyvendinimui“, – informavo V. Misiukonienė.
Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas – tik viena iš kuriamos dėklės, kurioje bus talpinamos įvairių dokumentų skaitmeninės versijos, dalių.
„Dėkle savanoriškai galės naudotis visi ES gyventojai. Ji veiks kaip mobilioji programėlė su keleriopa paskirtimi. Pirmiausia, tai bus skaitmeninės tapatybės atpažinties priemonė. Ji taip pat tarnaus kaip saugykla, kurioje bus galima laikyti savo asmeninius dokumentus – nuo autobuso bilieto, studento pažymėjimo ir diplomų iki žvejo bilieto, vairuotojo pažymėjimo ir kitų vartotojui svarbių dokumentų, reikalingų operatyviam paslaugų prieinamumui nacionaliniu ir tarptautiniu mastu“, – ES bandomojo projekto „Potential“ Lietuvoje vadovė.
Vienas svarbiausių momentų, kalbant apie skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą – tikslios informacijos apie vairuotoją gavimas užsienio šalyje. Netekus teisės vairuoti, apie tai sužinoti turėtų ir kitų šalių pareigūnai, nors iki šiol tokios informacijos perdavimas buvo keblus.
„Pavyzdžiui, Lietuva ir Lenkija pateiks rinkai savo dėkles, kurios tarpusavyje gebės „susikalbėti“ – keistis informacija, dalintis duomenimis ir įgalinti vartotojus pasiekti šalių elektronines paslaugas per dėklę. Tai turės veikti ne tik internetu, bet ir fiziniu būdu – pavyzdžiui, policijos pareigūnas skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą galės nuskaityti tiesioginio kontakto metu.
Taip, policija, sustabdžiusi užsienio pilietį, skaitmeniniame vairuotojo pažymėjime kartu su kitais duomenimis turės galimybę patikrinti ir teisę vairuoti“, – tikino V. Misiukonienė.
Nurodoma, kad e. vairuotojo pažymėjimas bus saugus skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas, kurį priims automobilių nuomos agentai ir policijos pareigūnai visoje Europoje.
Anot V. Misiukonienės, galutinis reglamento standartų ir reikalavimų įgyvendinimas yra atskiras valstybės lygio projektas, kurio įgyvendinimas numatomas 2027 m, nes iki šių metų pradžios visos ES valstybės turi pateikti savo piliečiams ir gyventojams bei įmonėms skaitmeninės tapatybės dėklę.
Europos Komisija žada, kad iki 2030 m. 80 proc. ES piliečių turės galimybę naudotis e. tapatybės priemonėmis, kurios bus atpažįstamos bet kurioje ES šalyje.