Pasak Vilniaus miesto judumo transformacijos vadovo Jono Damidavičiaus, pirmoji testavimo savaitė – sėkminga. Kasdien gaunama naujų duomenų, kuriais patobulinama autobuso programinė įranga, o važiavimas tampa sklandesnis.
„Visiems labai įdomu, žmonės filmuoja, kiti nori pamatyti iš dar arčiau. Kartais tai sutrukdo autonominį važiavimą, nes išlendama į jo trajektoriją, tada jis reaguoja į kliūtį ir sustoja“, – apie praeivių elgesį, pamačius tokią transporto priemonę, pasakoja J. Damidavičius.
Autobusas savo aplinką stebi nepriekaištingai, kadangi jo išorė yra nuklota kameromis ir jutikliais, kurie padeda jam atpažinti statines ir dinamines kliūtis kelyje bei sustoti akimirksniu, susidarius avarinei situacijai.
Autobuso darbą nuolatos stebi ir saugos operatorė, kuri kartu su autobusu atkeliavo iš Suomijos, tačiau testuojama transporto priemonė yra pagaminta Estijos kompanijos „Auve Tech“. Vilniui teko galimybė išbandyti šią technologiją dėl tarptautinio projekto „Embracer“.
„Visko labai daug, tai jaudinantis ir intriguojantis metas technologijai“, – su šypsena kalbėjo autobusiuko saugos operatorė.
J. Damidavičiaus teigimu, buvo pasirinktas šis Užupio–Paupio maršrutas, kadangi šia atkarpa viešasis transportas įprastai nevažiuoja, o eismas yra aktyvus, bet ne per sudėtingas. Buvo nuspręsta, jog tai geriausia vieta susirinkti kokybiškus duomenis.
„Planuojame, kad visas bandymas truks du mėnesius, neatmetame galimybės pabandyti visiškai kitą vietą, lanksčiai žiūrime į šitą situaciją, kol kas tokio plano neturime. Važinės šiuo maršrutu, jeigu numatysime kitą trasą, būtinai informuosime“, – sakė J. Damidavičius.
Kelyje pasitaikė vietų, kuriose autobusas susidūrė su problemomis.
„Po visos šios savaitės vertiname, kad yra viena atkarpa, nuo Užupio gimnazijos iki Užupio angelo, kur ir parkavimo intensyvumas didelis, labai daug užstatyta ir šiaip intensyvumas didelis, kai automobiliai išvažiuoja į priešpriešą. Toje atkarpoje labai sudėtinga važiuoti autonominiu būdu, įvyksta daug stabdymo ir atkarpa įveikiama valdoma operatorės“, – autobusui kylančius iššūkius įvardijo J. Damidavičius.
Anot jo, keleivių baimės naujoms technologijoms yra, tačiau pastarosiomis dienomis fiksuota, jog norinčių išbandyti šį autobusiuką yra daugiau negu jis gali pavežti.
Aplink Paupį vaikštinėję vilniečiai išsakė panašias nuomones, kaip ir JUDU atstovas, baimė naujovėms yra, tačiau smalsumas ją dažnai nugali. Jų teigimu, technologijos yra pakankamai pažengę, tačiau toks transportas galėtų važinėti ne gyvenamosiose zonose, ten, kur gatvėse vaikšto mažiau žmonių.
Žmonės abejoja ne tik autonominių transporto priemonių saugumu, visuomenėje pasigirsta nuogąstavimų, kad viešąjį transportą perėmus tokiai technologijai, neliks darbo vairuotojams, tačiau J. Damidavičius tikina, jog ši grėsmė – nereali.
„Vairuotojų Lietuvoje trūksta ir šiai dienai, tiek Lietuvoje, tiek Europoje trūksta apie 12 procentų vairuotojų, kad miestai galėtų užtikrinti sklandžias viešojo transporto paslaugas, todėl autonominis transportas, manau, padėtų tik kompensuoti tą trūkstamą skaičių“, – žurnalistams teigė Vilniaus miesto judumo transformacijos vadovas.
Jis pridūrė, kad dažnu atveju tokioms transporto priemonėms vis tiek reikalingas saugos operatorius, todėl vairuotojai galės tęsti darbus, tik atliks kiek kitokias funkcijas.
Autobusiuko viešnagę Lietuvoje apkartino vandalai. Spalio 2 d. lauke paliktas autobusas buvo išpaišytas įvairių spalvų dažais, o testavimas – atšauktas, tačiau po remonto darbų bus tęsiamas.