Juodai sąžinei – „juodosios dėžės“
Šalies transporto ministras Alexanderis Dobrindtas ėmėsi iniciatyvos, kad tokių transporto priemonių, parduodamų vietos rinkoje, gamintojai būtų įpareigoti jose montuoti „juodąsias dėžes“.
Šiuo metu įstatymo pakeitimo projektas svarstomas įvairiose institucijose. Išvadų laukiama iki vasaros pabaigos.
„Juodosios dėžės“ turės realiu laiku fiksuoti visus automobilio parametrus, ir ne tik greitį, vairo padėtį ir pan., tačiau ir tai, ar jis valdomas žmogaus, ar važiuoja savarankiškai.
Projekte numatomas ir draudimas tokios mašinos vairuotojui palikti savo vietą – tam, kad avariniu atveju jis galėtų perimti valdymą.
Galėtų kilti klausimas – o kam tų „dėžių“ reikia, juk jau pats autopilotas yra kompiuteris, galintis (bent inžinierių teigimu) susidoroti su kelyje iškylančiomis situacijomis?
Atsakymas toks – žmogiškasis faktorius. Žmonių yra visokių, tad atsiras ir tokių, kurie, įvykus avarijai, kaltę, net jei mašiną valdė patys, suvers autopilotui. „Juodoji dėžė“ ir turi įrodyti, kad tokio žmogaus sąžinė – juoda.
Dar balandį Vokietijos kanclerė Angela Merkel pareiškė, kad šalies automobilių gamintojai turėtų Berlynui atsiųsti savotišką pageidavimų sąrašą – ko jie nori iš valdžios, kad autonominių transporto priemonių vystymas ir su jų naudojimu susijusių teisės aktų priėmimas vyktų sklandžiai.
Kinai stabdo bandymus
Teisinis reguliavimas turi apimti ne tik būsimų serijinių bepiločių modelių naudojimą, bet ir dabar ne vienoje šalyje jau vykstantį autonominių prototipų bandymus.
Iki šiol jie vyko ir vienoje didžiausių pasaulio automobilių rinkų – Kinijoje. Tačiau visai neseniai šalies valdžia paskelbė moratoriumą tokiems bandymams. Kitaip sakant, savarankiškų automobilių kūrėjams laikinai uždrausta Kinijos keliuose realaus judėjimo sąlygomis bandyti tokius modelius.
Kinijos pramonės ir informacinių technologinių Transporto departamento vadovė She Weizhen pranešė, jog moratoriumas įvedamas, kol bus patvirtintos kartu su policija ruošiamos savarankiškų automobilių bandymo taisyklės. Kada tai gali atsitikti ir kas sakoma tose taisyklėse, neskelbiama.
Kinijos bendrojo naudojimo keliuose bepiločių modelių bandymai vyko gana plačiu mastu. Pavyzdžiui, vietos kompanijos „Changan“ automobilis balandį be žmogaus pagalbos per 6 dienas įveikė beveik 2000 km. Savo sukurtą autopilotą bandė ir „Google“ analogas Kinijoje – IT milžinas „Baidu“.
Avarija tikėjimo nesumažino
Reikia pažymėti, kad visos šios iniciatyvos – tiek Vokietijoje, tiek Kinijoje – paskelbtos po gegužę JAV įvykusios pirmosios pasaulyje automobilio su bepilote funkcija avarijos, per kurią žuvo „Tesla Model S“ savininkas, valdymą patikėjęs pačiai mašinai.
Jungtinėse Valstijose tebevyksta šios nelaimės tyrimas. Šią savaitę kompanijos „Tesla“ atstovai viename iš Senato komitetų pranešė tiriantys dvi galimas autopiloto klaidas. Anot jų, automatinė stabdymo sistema arba nepastebėjo skersai kelio važiuojančio vilkiko su priekaba, arba pastebėjo, bet kompiuteris šį objektą palaikė kažkuo kitu, nepavojingu judėjimui.
Tyrimas dar nebaigtas, bet JAV Nacionalinės eismo saugumo administracijos (NHTSA) vadovas Markas Rosekindas pareiškė, jog ši institucija nestabdys bepiločių technologijų vystymosi.
Anot jo, administracija tiki autonominės vairavimo funkcijos galimybe sumažinti avarijų, įvykstančių dėl žmonių klaidų, skaičių. O jis esantis didelis – net 94 proc. visų eismo nelaimių.
„Nė vienas incidentas neprivers nei Transporto departamento, nei NHTSA nukrypti nuo misijos didinant eismo saugumą naudojant naujas technologijas“, – pareiškė valdininkas.
NHTSA tikisi iki vasaros pabaigos paskelbti specifinius, bepiločiam transportui pritaikytus eismo saugumo principus, į kuriuos privalo atkreipti dėmesį tokių technologijų kūrėjai bei gamintojai.
Kelios JAV valstijos yra išleidusios savus reikalavimus, kurių privalo laikytis kompanijos, bendrojo naudojimo keliuose bandančios savarankiškus automobilius.