Asociacijos„Apsaugos Verslo Grupė“ (AVG) automobilių saugos komiteto posėdyje nutarta, visoms Lietuvoje veikiančioms draudimo bendrovėms, siūlančios automobilių draudimą, rekomenduoti atsižvelgti į AVG siūlomus reikalaujamų automobilių apsaugos priemonių.
Analizuojant vagysčių principus ir metodus šalyse, kuriose vyksta vagystės, pastebėta, kad kai kurių automobilių markių gamykliniai valdymo raktai lengvai kopijuojami. Ir nebūtinai tai yra beraktė sistema.
AVG teigimu, šiuo metu beraktės ( keyless) užvedimo arba automobilio atrakinimo/užrakinimo sistemos gamykliniai radijo kanalai yra nepakankamai saugūs. Nesaugios yra ir kai kurių automobilių markių paprastos atrakinimo/užrakinimo sistemos. Tobulėjant automobilio elektronikai, tampa sudėtingiau blokuoti kelias automobilio elektros grandines.
„Tikėtina, kad esant tokioms sąlygoms, kai kuriuose automobiliuose apsaugos sistema sumontuojama tik kaip garsinė sistema, be jokių automobilio elektros grandinių blokavimo. Automobilio grandinę blokuoja tik atskiras nepriklausomas imobilizatorius. Mes rekomenduotume pasirūpinti papildomu imobilizatoriumi, identifikuojančiu transporto priemonės vairuotoją (gali būti garsinės signalizacijos funkcija), valdomu atskiru transponderiu (kortele, žetonu), turinčiu elektroninį valdymo kodą“, – teigiama AVG rekomendacijose.
Specialistų teigimu, apsaugos sistema su identifikatoriumi viename bloke veikia saugiau negu atskirai. Jeigu automobilis yra su berakte užvedimo ir automobilio atrakinimo/užrakinimo arba kita gamykliniu pulteliu valdoma atrakinimo/užrakinimo sistema, o apsaugos sistemos sumontuotos atskirai, automobilis bus lengvai atrakinamas, sirena nekauks, o blokavimo grandinė neblokuos.
„Tokiu atveju automobilio vagis turi pakankamai daug laiko ieškoti imobilizatoriaus atblokavimo grandinės. Jei apsaugos sistema yra su imobilizatoriaus funkcija ir su identifikatoriumi vienoje sistemoje, tai apsaugos efektas daug geresnis. Kai vagis bando vogti automobilį su berakte užvedimo ir automobilio atrakinimo/užrakinimo arba kita gamykline atrakinimo/užrakinimo sistema, tai atrakinus automobilį, sistema ieško identifikatoriaus. Jei identifikatoriaus nėra, pasileidžia sirena ir blokuojama grandinė. Tikėtina, kad vagis nenorės tęsti savo darbo, kai veiks garsinė sirena“, – tikino AVG atstovai.
Draudikai reikalauja per mažai
AVG valdybos narys Andrius Benokraitis apibendrina, kad iš esmės draudikai turėtų peržiūrėti savo reikalavimus automobilių savininkams, kai šie nori turimą transporto priemonę apdrausti „Kasko“ draudimu. Kokio lygio apsaugos reikia automobiliui, nustatoma įvertinus automobilio kainą, rizikingumą ir kitus parametrus.
„Šiandien draudikai, drausdami automobilį, reikalauja 4 lygio apsaugos. O tai reiškia, kad nereikalauja nieko. Automobilis draudžiamas tiesiog tik su gamykline apsaugos sistema. Kaimyninėse šalyse Latvijoje, Lenkijoje siautėja išmanūs kompiuterizuoti vagišiai. Net jei automobilis ir neturi beraktės gamyklinės valdymo sistemos, yra atvejų, kai per originalią automobilio OBD skaitmeninę jungtį lengvai susiejami kiti valdymo pultai“ – pasakojo žinovas.
Anot jo, net sumontavus papildomą apsaugos sistemą, kuri adaptuota prie gamyklinio valdymo kanalo, negalima jaustis visiškai saugiai. Pasirodo, tokia sistema gali būti lengvai išjungta, jei vagys perimtų gamyklinio kanalo valdymą.
„Todėl kartais net draudikų reikalaujama 3 lygio sistema gali būti nepakankama“, – DELFI teigė A. Benokraitis.
Specialisto teigimu, kol kas niekas neįsigilina į galimą problemos mastą, nes Lietuvoje tokios vagystės dar nėra dažnos. Anot A. Benokraičio, nepasirūpinę tinkama automobilio apsauga pirmiausia nukentės vairuotojai.
„Draudimo kompanija tiesiog pakoreguos rizikas įmokomis, ką paskutiniu metu ir pastebime prabangių automobilių segmente. Taip elgiamasi ir Lenkijoje, o Latvijoje situacija kitokia. Ten draudimo kompanijos jau reikalauja papildomų apsaugos priemonių, ko tikrai nebuvo prieš keletą metų“, – tikino A. Benokraitis.
Rekomenduoja neprarasti budrumo
Draudikai taip pat pripažįsta, kad iš esmės vyksta lenktynės tarp gamintojų ir vagių.
„Iš tiesų kai kurios šiuolaikinės sistemos nėra visiškai saugios, turi spragų, beje, kaip ir kiekviena senesnė sistema. Tačiau automobilių, saugos sistemų gamintojai šią problemą taip pat žino, ir šias problemas sprendžia. Klausimas tik, kam sekasi greičiau, ar vagims ar gamintojams“ – svarstė Andrius Žiukelis, draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas.
Visgi jis pastebi, kad įvertinus tai, kokie automobiliai vagiami pastaruoju metu, matyti, kad dauguma jų vis berakčių sistemų neturėjo.
„Taigi, automobilių kurie neturi šių sistemų, šeimininkai šiai dienai turėtų taip pat neprarasti budrumo, manydami kad jų automobiliai yra geriau apsaugoti nei naujausi“, – pastebėjo pašnekovas.
Andrius Gimbickas, „Lietuvos draudimo“ Gyventojų turto draudimo vadovas, pabrėžė, kad 90 proc. atvejų jo atstovaujama draudimo bendrovė drausdama automobilius „Kasko“ draudimu nereikalauja jokių papildomų apsaugų ir investicijų – pakanka gamyklinės signalizacijos.
„Palydovinės apsaugos sistemos (1 ir 2 lygiai) yra privalomos tik naujiems, didesnės vertės ir didesnės rizikos automobiliams“, – atskleidė žinovas.
Pasak jo, palydovinė apsaugos sistema sumažina brangių ir naujų automobilių vagysčių kiekį, nes labai dažnai tokie pavogti automobiliai surandami.
„Kalbant apie beraktę užrakinimo/atrakinimo ir užvedimo sistemą turinčius automobilius, tendencija, kad jie yra lengviau pažeidžiami, aiškiai matoma visoje Europoje, todėl klientams galime tik rekomenduoti imtis papildomų apsaugų arba pasikliauti draudimu“, – konstatavo draudikas.