Atsakymas į klausimą, kodėl neišsiskleidė nė viena saugos pagalvė naujutėliame „Toyota CH-R“ po to, kai šiuo buvo partrenkta stirna, automobilis slydo, vertėsi, trenkėsi į gelžbetoninę nedidelio upelio krantinę, anot V. Miliaus bus labai sudėtinga. Dukros netekęs gedintis tėvas pažėrė įtarimų ir gamintojui, ir automobilį pardavusiai įmonei – esą galbūt automobilyje saugos pagalvių apskritai nebuvo.
„Dabar garsiai kalbama, kad į Lietuvą atkeliaujančių naujų automobilių kokybė yra kitokia nei visoje Europoje. Tiesa ta, kad visiems yra bendri sandėliai ir tikrai niekas neskirsto mašinų, nerikiuoja jų į atskirus sandėlius. Vienintelis skirtumas tas, kad dauguma gamintojų mus priskiria prie Skandinavijos regiono, dėl to mūsų automobiliuose gali būti dažnesnės šildomos sėdynės, galbūt kitokie akumuliatoriai. Tačiau ar tas automobilis važiuos Švedijoje, ar Lietuvoje – nežino niekas ir niekas nerizikuoja diegti kažkurių prastų mazgų“, – akcentavo V. Milius.
Jam sunku patikėti ir kalbomis, esą automobilį pardavusi Panevėžio „Toyota“ atstovybė, UAB „Auresa“, galėjo saugos pagalves išmontuoti.
„Atstovas apskritai negali nieko daryti su automobiliu, nes tai – ne jo turtas, jam jis nepriklauso. Jis tiesiog užsako automobilį ir jį parduoda. Netikiu, kad kuris nors gamintojo atstovas galėtų užsiimti tokiais dalykais“, – sakė pašnekovas.
Vienas iš milijono
Visgi nepaisant visko, prisipažino V. Milius, jei jam būtų parodytos sudaužyto „Toyota CH-R“ nuotraukos ir paklausta, ar čia išsiskleidė saugos pagalvės, jis nė nedvejodamas būtų atsakęs teigiamai.
„Tik aš nesu avarijų ekspertas. Į klausimą, kas nutiko, atsakys būtent jie. Jei senesnės kartos automobiliuose saugos pagalvės kartais suveikdavo tada, kai to visiškai nereikėdavo, dabar automobiliai patobulėjo ir visas jų sistemas valdo kompiuteriai, kurių sprendimai grindžiami tam tikrais algoritmais. Ir gali būti, kad pagal visą avarijos scenarijų ir numatytą saugos pagalvių veikimo algoritmą, tai galėjo būti tas atvejis, kai, kaip sakoma, ir lazda kartą per metus iššauna“, – svarstė pašnekovas.
Anot jo, galimai Lietuvoje įvykusi skaudi, jaunos merginos mirtimi pasibaigusi, avarija buvo vienas atvejis iš milijonų, bet į šį klausimą greičiausiai atsakyti tik automobilio gamintojas, gebantis prieiti prie automobilio kompiuteryje saugomų duomenų ir įvertinti, kaip avarijos akimirką veikė jo pasyvios ir aktyvios saugos sistemos. Pašnekovas neabejoja, kad Lietuvoje įvykusi eismo nelaimė pasieks ne tik ženklo atstovus, bet ir pačius „Toyota“ gamintojus.
„Gali būti, kad jeigu sudėtume įvykių seką, sutapatintume su saugos pagalvių veikimo algoritmu, paaiškėtų, kad pagal automobiliui užduotą algoritmą saugos pagalvės ir negalėjo suveikti. Ir tai, kad algoritmas toks, o naujame automobilyje žuvo žmogus, nereiškia, kad algoritmas teisingais. Gali būti, kad ši skaudi patirtis taptų pagrindu tokio algoritmo taisymui“, – svarstė pašnekovas.
Nededa bet kaip
Anot LAA generalinio direktoriaus, svarbu suvokti, kad gamintojai nededa saugos pagalvių bet kur ir bet kaip – jų veikimą lemia nuolat tobulinimos sistemos, analizė, kaip avarijų metu veikia visos automobilio saugos sistemos.
„Man yra tekę lankytis vienoje ekspertų bendrovėje Vokietijoje, Volfsburge, kurios darbuotojai turėjo sutartis su policija ir važiuodavo į kiekvieną avariją, į kurią papuldavo „Volkswagen“ automobilis iki penkerių metų amžiaus. Jie tikrindavo kiekvieną atvejį, nesvarbu, lengvą ar sunkų, ir aiškindavosi, kaip avarijų metu veikdavo automobilio sistemos, ir pagal tai jas tobulindavo“, – kalbėjo V. Milius.
Neišsiskleidė ne viena iš 8
Virginijaus Šleikaus šeima naują „Toyota CH-R“ įsigijo prieš maždaug tris savaites. Iki pat avarijos akimirkos šeimyna spėjo nuvažiuoti apie 3 tūkst. kilometrų.
Praėjusį savaitgalį automobiliui važiuojant Kupiškio rajono keliais į kelią iššoko stirna. Prie vairo sėdėjęs V. Šleikus gyvūną partrenkė, tačiau po smūgio pakilo automobilio kapotas ir išdaužė priekinį stiklą. Vyras nesuvaldė automobilio ir šis nuskriejo į šalikelę, vertėsi. Išvaduoti prispaustą merginą teko gelbėtojams, tačiau išsaugoti jos gyvybės nepavyko.
Dar nespėjęs atsitokėti po avarijos V. Šleikus dalinosi nuostaba: įsigijęs visiškai naują automobilį jis vylėsi, kad šis – bus saugus. Tačiau eismo įvykio metu neišsiskleidė nė viena iš 8 automobilio saugos pagalvių.
Pašnekovas sakė, kad važinėjantis Vilniuje automobilis paliko išties gerą įspūdį. Veikė visos saugos sistemos.
„Net negalėjai arčiau kito automobilio privažiuoti, nes tuoj automatiniai stabdžiai veikė. Tikrai paliko įspūdį kaip saugus automobilis“, – neslėpė V. Šleikus.
Gedimą turėjo išduoti prietaisų skydelis
„Toyota Baltic“ ketvirtadienį išplatino oficialų pareiškimą dėl Lietuvoje įvykusios nelaimės:
„Toyota Baltic“ liūdi dėl žinios, kad 2018 m. rugpjūčio 17 d. Lietuvoje įvyko eismo įvykis, kurio metu žuvo žmogus.
„Toyota“ darbuotojų ir „Toyota“ atstovybių Lietuvoje vardu, reiškiame nuoširdžią užuojautą šeimai. Šiuo sunkiu laikotarpiu mintimis esame su Jumis.
Mes kreipėmės į Lietuvos policiją ir patvirtinome, kad norime ir esame pasirengę bendradarbiauti nepriklausomam ekspertui atliekant eismo įvykio tyrimą. „Toyota“ pritaria, kad turi būti išaiškintos visos nelaimės aplinkybės. Kol atliekamas tyrimas, negalime teikti jokių komentarų.
„Toyota“ užtikrina, kad saugumą laiko svarbiausiu savo prioritetu. Visus esamus ir būsimus „Toyota“ klientus norime užtikrinti, kad visi „Toyota“ automobiliai atitinka griežčiausius saugos reikalavimus.
Visuose naujuose „Toyota“ automobiliuose, kuriais prekiauja įgaliotosios „Toyota“ atstovybės, yra įdiegtos visapusiškos aktyvios ir pasyvios saugos priemonės, taip pat ir oro pagalvės. Visi iš gamyklos išgabenami „Toyota“ automobiliai yra kruopščiai patikrinami, užtikrinant, kad visos saugos sistemos funkcionuoja tinkamai. Taip pat prieš perduodant naują automobilį klientui, „Toyota“ atstovybė patikrina automobilio saugos sistemą, įskaitant ir oro pagalves.
„Toyota“ įgaliotose atstovybėse vykdant periodinius patikrinimus – nuvažiavus 15 000 km arba kartą per metus – taip pat atliekama reguliari saugos sistemos patikra. Todėl „Toyota“ gali garantuoti, kad jeigu automobilis yra aptarnaujamas tik įgaliotose „Toyota“ atstovybėse arba įgaliotose remonto dirbtuvėse, visos gamyklinės saugos sistemos yra savo vietose ir tinkamai veikia.
Kiekvieną kartą užvedant automobilį, automatiškai patikrinama, ar tinkamai funkcionuoja visi su oro pagalvėmis susiję komponentai. Nustačius bet kokį neatitikimą, automobilio prietaisų skydelyje lieka degti įspėjamasis signalas, informuojantis vairuotoją, kad sistema turėtų būti patikrinta įgaliotoje „Toyota“ atstovybėje.
„Toyota“ automobilių saugumą taip pat tikrina nepriklausomos organizacijos, tokios kaip „Euro NCAP“. Šioje patikroje „Toyota C-HR“ buvo skirtas aukščiausias 5 žvaigždučių saugos įvertinimas.
Vis dėlto, jeigu „Toyota“ automobilių savininkams kyla klausimų dėl jų automobilių, prašome kreiptis į įgaliotąją „Toyota“ atstovybę.
Deja, visa ši informacija negali pakeisti fakto, kad jauna moteris prarado gyvybę avarijoje, todėl dar kartą reiškiame nuoširdžią užuojautą.