Girtų vairuotojų nepristabdė ir karantinas

Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos statistiniais duomenimis, 2020 metais iš viso išaiškinti 9 596 neblaivūs vairuotojai. Vairuotojų, kuriems nustatytas 1,51 ir daugiau promilių neblaivumas – 4 692. Vairuotojų, kuriems nustatytas neblaivumas daugiau kaip 0 promilių, bet ne daugiau negu 1,5 promilės – 4 904. Pagal Administracinių nusižengimų kodekso atitinkamus straipsnius privalomas teisės vairuoti atėmimas, kai nustatytas lengvas neblaivumo laipsnis (nuo 0,41 iki 1,5 promilės), skirtas 2 463 asmenims. Būtent ši vairuotojų dalis galėjo pasinaudoti galimybe susigrąžinti teises anksčiau laiko. Policijos duomenimis, 2020 metais alkoblokai paskirti 531 asmeniui.

Keliuose girtų vairuotojų nestigo ir karantino mėnesiais, tačiau Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus viršininkės Lauros Salokaitės teigimu, girtų vairuotojų skaičiams karantinas visgi įtakos turėjo: „Kiekvieną mėnesį vidutiniškai išaiškinta 350–390 neblaivių vairuotojų, kuriems nustatytas daugiau negu 1,51 promilės girtumas. Mažiausias išaiškintų neblaivių vairuotojų (nustatytas daugiau kaip 0 promilių iki 1,5 promilės) skaičius: balandį – 221, kovo mėn. – 322, gruodį – 359. Daugiausia tokių vairuotojų – liepą ir rugpjūtį, atitinkamai 579 ir 558, taip pat – rugsėjį (507)“.

Specialiai pritaikytą įrangą „apgauti“ sudėtinga

Kodėl galimybe susigrąžinti teises anksčiau draudimo vairuoti termino pasinaudojo tik kas penktas įkliuvęs ir tokią teisę turintis vairuotojas, alkoblokus montuojančio sertifikuoto serviso „Altas“ atstovas Vytautas Lukoševičius įsitikinęs, kad paprasčiausiai dalis apie tokią galimybę neturi informacijos, kita dalis, kurie pateko baudžiamojon atsakomybėn metų gale, tai padarys tik šiemet.

„Montuoti alkoblokus vairuotojai neskuba, nes įranga nėra pigi, ypač jei alkoblokas reikalingas tik keletui mėnesių. Matydami poreikį pradėjome teikti trumpalaikes alkoblokų nuomos paslaugas“, – priduria V. Lukoševičius.

Pasak specialisto, alkoblokai, kuriuos įsirengia verslo atstovai komerciniame transporte, ar skelbimuose pardavinėjama įranga nėra tinkama. Vairuotojų pažeidėjų programai pritaikyti alkoblokai turi atitikti daugybę reikalavimų, vienas iš jų – tai prašymas paimti mėginį atsitiktiniais intervalais.

„Taip siekiama išvengti atvejų, kai vairuotojas išgėrinėja vairuodamas ar automobilį užveda pašalinis asmuo. Be viso to, visos klaidos, bandymai paveikti įrenginį yra įrašomi į jo atmintį. Policija gali bet kada paprašyti ištraukti šiuos duomenis ir patikrinti, kaip elgiasi vairuotojas“, – apie vairuotojų pažeidėjų programai pritaikytą įrangą pasakoja V. Lukoševičius.

Lietuvos kelių policijos atstovės teigimu, sustabdę transporto priemones ir pastebėję „69“ kodą vairuotojo pažymėjime, pareigūnai patikrina, ar transporto priemonėje įrengtas antialkoholinis variklio užraktas, ar asmuo, kuriam paskirta administracinio poveikio priemonė, turi antialkoholinio variklio užrakto ir šio prietaiso prijungimo prie transporto priemonės variklio užvedimo sistemos sertifikatus. Be to, pareigūno reikalavimu asmuo, kuriam paskirta ši administracinio poveikio priemonė, privalo pamėginti užvesti transporto priemonės variklį nenaudodamas antialkoholinio variklio užrakto ir užvesti transporto priemonės variklį davęs ėminį.

Įsirengę alkobloką, gali išvengti egzamino perlaikymo

Draudimą vairuoti transporto priemones, kuriose neįrengti antialkoholiniai variklio užraktai, kartu su administracine nuobauda gali skirti tik teismas, pareigūnas ar kita susijusi institucija. Būtent šios institucijos priima ir sprendimą dėl teisės vairuoti atėmimo termino sutrumpinimo. Informaciją apie priimtą tokį sprendimą „Regitra“ gauna automatiškai iš Administracinių nusižengimų registro.

„Dar prieš kreipiantis į „Regitrą“ vairuotojas, kaip ir visi teisę vairuoti praradę asmenys, turi būti įgyvendinęs visus teisės vairuoti susigrąžinimo reikalavimus. Kokie jie, priklauso nuo pažeidimo tipo ir teisės vairuoti atėmimo termino. Taigi, jei asmuo teisę vairuoti prarado trumpiau nei metams arba atitinkamos institucijos ją sutrumpino būtent iki šio termino, tuomet reikia baigti papildomus mokymus vairavimo mokykloje. Laikyti vairavimo egzaminų „Regitroje“ – nereikia“, – informacija dalijasi „Regitros“ atstovė Emilija Bardauskienė.

Tai reiškia, kad asmeniui, kuriam buvo nustatytas lengvas girtumo laipsnis, gali būti skiriamas nuo 12 iki 18 mėn. teisės vairuoti atėmimas be alkobloko, o asmens sutikimu nusprendus skirti tokią priemonę, įvertinus visas aplinkybes, skiriamas teisės vairuoti atėmimas nuo 6 iki 12 mėn. ir teisė važinėti su transporto priemone, kurioje įmontuotas alkobloku nuo 12 iki 18 mėn. (šis terminas pradedamas skaičiuoti pasibaigus paskirtam teisės atėmimo terminui). Jei parenkant poveikio priemonių trukmę teisės vairuoti atėmimo terminas skiriamas trumpesnis nei 12 mėn., egzaminų perlaikyti nereikia.

Pasak specialistės, vairavusiems neblaiviems papildomai reikia pasirūpinti sveikatos žinių atestavimo pažymėjimu, išduotu pagal privalomojo mokymo apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai mokymo programą, taip pat vairuotojo sveikatos patikrinimo medicinine pažyma, kuri turi būti išduota vėliau nei buvo padarytas Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimas. Tuo atveju, jei vairuotojams dėl KET pažeidimų atimta teisė vairuoti metams ar ilgiau, reikės įgyvendinti ne tik visus aukščiau įvardytus reikalavimus, bet ir išlaikyti teorijos bei praktikos egzaminus „Regitroje“.

Informaciją apie pabaigtus papildomus mokymus vairavimo mokykloje ir išduotą medicininę pažymą „Regitra“ gauna taip pat automatiškai elektroniniu būdu. Tad klientui su savimi pakanka turėti tik asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir sveikatos žinių atestavimo pažymėjimą.

Tikisi, jog atbaidys norą vairuoti neblaiviam

Švedų kompanijos įranga prekiaujančio ir montuojančio „Altas“ serviso atstovas V. Lukoševičius pasakoja, kad darbuotojams teko patiems ištestuoti įrangos veikimą.

„Lietuviams vis dar neįprasta ir gal net gėda tikrintis savo blaivumą matant pašaliniams asmenims, pavyzdžiui, prekybos centro aikštelėje, tačiau neabejojame, kad tai bus labai dažna ir normali praktika daugeliui vairuotojų, – sako V. Lukoševičius. – Gerai veikianti, tvarkinga įranga nesudaro vairuotojams papildomų kliūčių ar laiko praradimų, visgi pypsintys davikliai, viršijus leistiną alkoholio ribą nėra maloni patirtis, todėl norėtųsi jos išvengti.“

Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovės L. Salokaitės, tokios alternatyvios poveikio priemonės suteikia teisę asmeniui su tam tikrais apribojimais judėti, neprarasti vairavimo įgūdžių: „Vienas iš administracinės nuobaudos tikslų – apriboti administracinius nusižengimus padariusiems asmenims galimybę daryti naujus administracinius nusižengimus. Vadinasi, šis tikslas yra pasiekiamas, nes antialkoholinis variklio užraktas neleidžia vėl vairuoti esant neblaiviam.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (69)