Kokią iš esmės šiandien stebite situaciją rinkoje, kas liečia elektromobilius?

Kalbant apie elektromobilių rinką, labai aiškiai matome, kad elektromobilių skaičius didėja: tiek naujų, tiek naudotų. Tai pirmiausiai vertinčiau kaip mados tendenciją, nes tvarumas, ekologija ir švarus vairavimas šiandien yra „ant bangos“. Antra, tai yra pragmatiškas skaičiavimas ir ekonomija. Tie, kurie labiau skaičiuoja ir ypatingai tie, kurie turi infrastruktūrą (saulės elektrines, nuosavus namus, parkingus, kuriuose yra įrengtos elektros įkrovimo stotelės) bei gali pasinaudoti subsidijomis, aišku, kad renkasi elektromobilius.

Taip pat keičiasi tendencijos ir žmonių požiūris į automobilio pirkimą. Sovietų laikais, kai, pavyzdžiui, mano tėvukas dar pirkdavo automobilį, vyravo nuomonė, kad pirkėjas turi suprasti, kaip veikia automobilis tam, kad jį galėtų suremontuoti. Šiandien pirkėjai neprivalo žinoti nieko, nes automobilius remontuoja specializuoti servisai. Pagrindinis patarimas, prieš perkant elektromobilį, yra susirasti to prekės ženklo atstovą ar specializuotą servisą ir atlikite automobilio patikrą tam, kad sužinotumėte trūkumus ir biudžetą, kurio reikės defektams sutvarkyti.

Egidijus Miškeliūnas, nuotr. iš asmeninio archyvo

Kokio senumo elektromobiliai dažniausiai parduodami?

Yra 3 kategorijos pirkėjų: pasiturintys, kurie perka naujus elektromobilius ir gali sau tai leisti, kita grupė – perkantys poros metų senumo su nedidele rida, kad sutaupyti nuo naujo automobilio vertės (iki 20 proc) ir trečioji kategorija – žmonės, kurie nelabai lėšų naujam ar apynaujam elektromobiliui, tačiau vedami emocinių sprendimų perka senesnius ir atitinkamai susiduria su didesniais gedimais bei remonto kaštais. Elektromobilis, kaip ir bet kuris kitas daiktas nusidėvi ir turi savo tam tikrus tarnavimo resursus.

Žmonės kiek prisibijo pirkti naudotus elektromobilius, galvodami, kad jiems kažkas negerai. Kokias pardavimo priežastis jūs girdite, ir dėl ko baiminasi pirkėjai, pirkdami juos naudotus?

Tai yra visiškai natūralios baimės. Savo aplinkoje turime vis dar mažai patirties su elektromobiliais. Tai yra gana naujas reiškinys, todėl ir baimių yra visokių. Mano praktikoje žmonių, kurie turėjo elektromobilį ir grįžo prie vidaus degimo variklio yra labai mažai – vos keletas. Bet tam yra labai konkrečios priežastys, kaip, pavyzdžiui, darbinės kelionės, kuomet yra svarbus laikas, o krovimas vis gi jį atima. Tačiau tokių atvejų yra tikrai labai nedaug. Kai žmonės investuoja ir įrengia visą infrastruktūrą elektromobilio krovimui – kita transporto priemonė beveik visada yra taip pat elektromobilis. Viskas remiasi į pragmatišką skaičiavimą.

O perkant elektromobilius, tai pagrindinės baimės yra užslėpti elektromobilių defektai ir remonto kaštai. Kalbame ne apie kažkokius smulkius važiuoklės elementų gedimus, bet apie pagrindinių elementų – aukštos įtampos bateriją, elektrovariklius, inverterius. Jie kainuoja brangiai, todėl pirkdami transporto priemonę, žmonės maksimaliai nuodugniai ją tikrina.

Ar buvo situacijų su panaudotais elektromobiliais, kurios išties nustebino?

Kartą atėjo žmogus, kuris norėjo įsigyti „tesla“ elektromobilį ir kartu su pardavėju paprašė atlikti jo patikrą. Įvarę automobilį į dirbtuves, pastebėjome, kad automobilio forma yra asimetriška – nelygūs galiniai sparnai. Vienoje pusėje buvo vienokios formos išgaubimas, kitoje – kitokios. Tai buvo visiškai nepanašu į originalias elektromobilio kėbulo detales, nors viskas buvo profesionaliai nudažyta ir sutvarkyta. Aišku, mes tai pasakėme pirkėjui, o jis atsisakė pirkti. Mes patyrėme mini šoką, kad šiais laikais žmonės taip remontuoja elektromobilius su mintimi lengvai parduoti.

Tie laikai, kai automobiliai be jokių garantijų lengvai išvažiuodavo į Rusiją, Kazachstaną pasibaigė. Gyvename laikais, kai turime labai stiprią teisinę bazę, kuomet vartotojai yra ginami ir turi daug garantijų. Todėl esant užslėptam defektui, pirkėjas gali drąsiai kreiptis dėl kompensavimo ar automobilio grąžinimo savininkui. Esame tokių praktikų turėję ir galime drąsiai sakyti, kad šis teisinis reglamentavimas puikiai veikia Lietuvoje. Praėjo tie laikai, kai automobilio garantija galiojo iki Gariūnų vartų. Patarimas būtų tik vienas, perkant automobilį deklaruokite pilną pirkimo sumą.

Egidijus Miškeliūnas

Į ką labiausiai reikia atkreipti dėmesį perkant naudotą elektromobilį?

Perkant elektromobilį, nesvarbu kokios markės, pirmiausiai to nereiktų daryti turguje, kaip kadaise tai darydavome. Kiekvienas atstovas ir specializuotas servisas gali atlikti priešpirkiminę automobilio patikrą. Tai ne tik vizualinė važiuoklės ir kėbulo patikra, bet ir išsami patikra, baterijos likučio procento įvertinimas, galimo skysčio aukštos įtampos elementuose defektavimas ir panašiai.

Tai yra daug dalykų, kuriuos specializuotos autoremonto įmonės gali pamatyti, nustatyti ir atitinkamai informuoti pardavėją ir pirkėją. Būna tokių atvejų, kai pardavėjas perparduoda automobilį ir nėra su juo važinėjęs, tad natūralu, kad jis ir daug dalykų nežino. Todėl patikra yra naudinga ir pačiam pardavėjui, kuris, žinodamas trūkumus, juos aiškiai gali deklaruoti arba pašalinti, kad parduodamas automobilis būtų be trūkumų.

Iš serviso pusės, kokius iš esmės dažniausiai elektromobilių gedimus matote? Kodėl būtent jie, kiek kainuoja sutvarkyti, ar sudėtinga tai padaryti?

Mes, kaip specializuotas „Tesla“ automobilių servisas, dažniausiai remontuojame važiuoklės elementus. Kaip ir visi kiti automobiliai, elektromobiliai dėvisi ir jų detalės reikalauja pakeitimo bei remonto. Visgi, didžiausi gedimai ir brangiausi – aukštos įtampos baterija, inverteriai, krovimo blokai. Šie dalykai yra brangūs ir remontas yra finansiškai skausmingas. Būna, kad tokio remonto suma siekia ir 20 000 eurų.

Ar yra buvę situacijų, kai klientai atvažiuoja su prašymu, kad „dėl akių patvarkytėme“ elektromobilį prieš jį rodant klientui? Pasitaiko nesąžiningų klientų?

Tokių situacijų bent mūsų servise nebuvo. Pirkėjai ir pardavėjai atvyksta transporto priemonės patikrinimui – defektacijai. Mes pateikiame išsamią informaciją apie elektromobilio būklę, esamus gedimus, galimus potencialius gedimus. Pardavėjai, žinodami, kad mes turime išlikti sąžiningi prieš elektromobilio pirkėją, nesikreipia su tokiais prašymais.

Tačiau, kadangi patikrų vykdome tikrai daug, tai matome visko – elektromobiliai tikrai ne visada remontuojami tinkamai, nesilaikant standartų ir technologinių reikalavimų, kurie dažnais atvejais susiveda į saugumo skalę. Esame matę techniškai labai netvarkingų ir nekokybiškai suremontuotų automobilių, tačiau teisės aktai neįpareigoja mūsų kaip juridinio subjekto – automobilių remonto serviso, ir neduoda leidimo anuliuoti techninę apžiūrą ar informuoti atitinkamas tarnybas, kad automobilis negalėtų dalyvauti eisme. Manau, kad dažnais atvejais servisui būtų pravartu prisiimti atsakomybę, o kitiems automobilių servisams tikrinti kolegų darbą, taip eisme turėtume daugiau techniškai tvarkingų transporto priemonių.

Elektromobiliai

Kiek dažnai pasitaiko, kai jau nusipirkęs naudotą elektromobilį vairuotojas atvyksta pas jus, nes transporto priemonei kažkas negerai arba rimtai negerai? Su kokiomis dažniausiai problemomis atvažiuoja?

Pasitaiko tokių situacijų. Kaip minėjau prieš tai, ta kategorija pirkėjų, kurie rinkoje nusiperka gerokai „pagyvenusius“ elektromobilius. Dažnu atveju, jie nebūna net neatlikę apžiūrų, nes tai yra kainuojanti paslauga. Tuomet ir susiduria su gedimais ir pakankamai stipriais gedimais. Atvykę į autoremonto įmonę, jie supranta, kad remonto kaštai geriau galėjo būti panaudoti, perkant naujesnį elektromobilį su mažesne rida. Kita kategorija – tie, kurie pasitikrina pirkinį. Tuomet po tokios patikros, jie su pardavėjų susiderina kainą, šalina trūkumus, tvarko jį, nes nori startuoti su techniškai tvarkingu automobiliu.

Ar pastebėjote, kad kažkurios markės elektromobiliai dažniau užsuka į servisą ir nelabai patartumėte tokių pirkti?

Negaliu teigti, kad kažkurio prekės ženklo elektromobiliai genda labiau, nei kiti. Apskritai sklando mitas, kad elektromobiliuose nėra kam gesti, neva tai nėra vidaus degimo variklio ir panašiai. Tačiau nors ir tikrai elektromobiliai neturi variklio, visos kitos detalės genda, dužta. Jie patenka ir į autoįvykius, kuomet sugadinamas kėbulas ir kiti dalykai. Visi elektromobiliai genda ir visus juos reikia prižiūrėti, kad jie būtų tvarkingi ir saugūs naudoti.

Rinkoje pasirodė pigūs kiniški elektromobiliai. Ką manote apie jų savybes, kiek saugu juos pirkti naudotus?

Kalbant apie kiniškus elektromobilius, nereikia jų nuvertinti. Kinai į elektromobilių pramonę pritraukė aukščiausio lygio ekspertų gamintojų tiek iš „Volvo“, tiek iš „Mercedes“, tiek iš kitų žymiausių pasaulio automobilių gamyklų. Šie ekspertai šiandien Kinijoje kuria tuos elektromobilius. Tad nuomonė, kad kiniškas daiktas yra nekokybiškas, po truputį keičiasi. Pavyzdžiui, „Hyundai“ ir „Kia“ visiškai nenusileidžia Europos gamintojams, yra atviri inovacijoms. O stipriausia dalis yra tai, kad jie vartotojui suteikia 7 metų garantiją, ko nepadarė kiti elektromobilių gamintojai. Tokiu būdu jie susirinko savo vartotojų ratą, kuris sėkmingai plečiasi ir šiandien jie yra pilnaverčiai rinkos dalyviai. Tą pati prognozuoju ir kiniečių elektromobiliams, kurie nusiteikę gana agresyviai užkariauti rinką. Tam reikės laiko, atstovybių, išgyventi gamyklinių nesėkmių antplūdžius, automobilių atšaukimus, tačiau šie elektromobiliai ateis. Ir turėsime ženklų jų procentą mūsų eisme.

Nuotraukos - 3

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (7)