Našesnės elektrinės pavaros

Automobilių gamintojams daugiau dėmesio ėmus skirti elektromobiliams, vienas didžiausių iššūkių buvo padidinti viena įkrova įveikiamą atstumą. Pavyzdžiui, 2011-aisiais pristatytas pirmosios kartos „Nissan Leaf“ su 24 kWh talpos baterija viena įkrova galėjo nuvažiuoti apie 120–150 kilometrų atstumą.

Vos po penkerių metų debiutavęs „Hyundai Ioniq“, kurio akumuliatoriaus talpa buvo nedaug didesnė (siekė 28 kWh), dėl gerokai našesnės elektrinės pavaros jau galėjo nuvažiuoti dvigubai didesnį atstumą. Tendencijos, kai didesnio įveikiamo atstumo siekiama tobulinant elektrines pavaras, o ne vien tik didinant akumuliatorių talpą, išlieka iki šiol.

Ev-database.org, vienas populiariausių interneto puslapių, pateikiančių informaciją apie elektromobilių techninius duomenis, sudarė ekonomiškiausių modelių sąrašą. Pirmoje vietoje – „Tesla Model 3“ versija su 60 kWh talpos akumuliatoriumi, kurio vidutinės energijos sąnaudos siekia 13,9 kWh/100 km.

Antroje ir trečioje vietoje – dvi „Hyundai Ioniq 6“ versijos. Modelis su 58 kWh talpos akumuliatoriumi, kurio sąnaudų vidurkis yra 14,8 kWh/100 km, rikiuojasi antras, o trečioje vietoje – šio modelio versija su 77,4 kWh talpos akumuliatoriumi ir kiek didesnėmis 14,9 kWh/100 km sąnaudomis. Tai leidžia šiam modeliui užmiestyje viena įkrova įveikti beveik 500 km atstumą.

„Kitas pavyzdys – naujasis „Kia EV9“. Šis SUV yra didelis, sunkus ir kampuotas, bet jo nauja elektrinė pavara leidžia nuvažiuoti toliau, nei pavyktų su „Audi Q8 e-tron“. Pastarasis modelis turi didžiulį akumuliatorių, bet yra labai neefektyvus energijos sąnaudų atžvilgiu“, – pastebi elektromobilių entuziastas, tinklaraščio 100procentuelektrinis.lt autorius Dainius Jakas.

Kelionė elektromobiliu

Maršrutą planuojančios programėlės

Dar visai neseniai daugelis ekspertų vienu balsu teigė, kad, norint leistis į ilgesnes keliones elektromobiliu, svarbiausia viską iš anksto susiplanuoti. Buvo siūloma paruošti namų darbus ir savo kelionę dėliotis atsižvelgiant į elektromobilio galimybes, įkrovimo stotelių tinklą ir stengtis nevažiuoti iki paskutinio energijos likučio procento. Dabar visa tai už jus daro specialiai tam sukurtos programėlės.

„Neseniai mano žmona su „Tesla“ keliavo į užsienį ir naudojosi kelionės sudarymo funkcija. Ji buvo ganėtinai tiksli, labai gerai, kilometrų tikslumu, apskaičiavo nuvažiuotą atstumą, parinko optimalius sustojimus energijai įkrauti. Tai tikrai labai palengvina keliavimą, kai reikia įveikti didelius atstumus“, – patirtimis dalijasi D. Jakas.

Panašų įrankį, skirtą elektromobiliams, neseniai pristatė ir „Hyundai“. Kartu su „Bluelink Connectivity“ veikianti naujoji „Hyundai EV Route Planner“ programėlė užtikrina sklandžią kelionę, nes realiuoju laiku pateikia informaciją apie pakeliui esančias įkrovimo stoteles.

Kelionės metu ji rekomenduoja iki keturių įkrovimo stotelių – pirmenybę teikia turinčioms sparčiojo įkrovimo funkciją. Tiksliau planuoti maršrutą padeda tai, kad programėlė atsižvelgia į tokius veiksnius kaip energijos sąnaudos, eismo sąlygos, kelio tipas bei reljefas, oro sąlygos. Į numatytą atvykimo laiką įskaičiuojamas ne tik įkrovimo laikas, bet ir prognozuojamas energijos likučio baterijoje lygis įkrovimo stotelėse.

Elektromobiliai Norvegijoje

Sparčiojo įkrovimo galimybės

Nors didėjantis elektromobilių pavarų našumas bei kelionių planavimo programėlės suteikia daugiau ramybės ir leidžia viena įkrova nuvažiuoti ilgesnius atstumus, vis dar vienas svarbiausių veiksnių, leidžiančių vykti į tolimas keliones, tebėra galimybė kuo greičiau papildyti energijos atsargas.

Pasak elektromobilių žinovo D. Jako, keliaujant Lietuvoje, planuoti beveik nėra ką: tai tampa opiu klausimu susiruošus į svečius kraštus. Mūsų šalyje, keliaujant nuo didmiesčių prie jūros ar atgal, baterijos energijos atsargas didele sparta kol kas galima papildyti Vilniuje, Kaune ar šalia Kryžkalnio.

„O keliaudami į užsienį, kur tokių stotelių tinklas platus, turite didesnį pasirinkimą, bet tuo pat metu tenka daugiau planuoti, kur ir kada stoti, be to, reikia stebėti stotelių užimtumą“, – paaiškina specialistas.

Kaip greitai pavyks įkrauti akumuliatorių, priklauso nuo trijų pagrindinių veiksnių – įkrovimo stotelės galingumo, nuo to, kokį įkrovimo galingumą gali priimti elektromobilis, ir akumuliatoriaus talpos. Perversmą šioje srityje padarė net 350 kW galingumo įkrovimo stotelės ir 800 voltų elektromobilių sistemos.

Pirmoji 800 V sistema buvo įrengta „Porsche Taycan“ elektromobilyje. Ypač spartaus įkrovimo stotelėje akumuliatoriaus atsargas nuo 10 iki 80 proc. jis gali papildyti mažiau nei per 20 minučių. Tačiau dabar šiuo atžvilgiu neatsilieka ir gerokai pigesni modeliai. Pavyzdžiui, „Hyundai Ioniq 6“, kuriame taip pat įrengta 800 V sistema, galingiausiose įkrovimo stotelėse nuo 10 iki 80 proc. gali įsikrauti per 18 minučių, o to pakanka daugiau nei 300 kilometrų atstumui įveikti.

Keliauti po Europą su elektromobiliu – nebėra tabu. Dėl didėjančio elektrinių pavarų našumo ir smarkios sparčiojo įkrovimo stotelių tinklo plėtros toli nuvažiuoti ir greitai įkrauti akumuliatorių tampa vis paprasčiau. Visa tai optimizuoti dar geriau leidžia ir specialios kelionių planavimo programėlės – jos suteikia daugiau ramybės bei pasitikėjimo.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)