Galimybes daugiabučio namo kieme įsirengti įkrovimo stotelę išsamiai išnagrinėjęs elektromobilių entuziastas Paulius Žlioba mano, kad stotelės šalia daugiabučių ilgainiui taps įprastu reiškiniu, tačiau bent iš pradžių daugiausia jų matysime prie naujos statybos namų.

„Naujuose projektuose iš karto yra ruošiami įvadai, o gyventojai įsirengia stoteles dar statybų metu, kadangi tai sumažina tiek finansines, tiek laiko sąnaudas. Manau, kad pastebimas stotelių skaičiaus augimas bus ir apynaujuose moderniuose daugiabučiuose, kurie turi gyventojams priklausančias požemines stovėjimo aikšteles. Ten stotelių įrengimas yra gana paprastas“, – sako P. Žlioba.

Numatyti vietas elektromobiliams įkrauti statomų, rekonstruojamų, atnaujinamų (modernizuojamų) ar kapitališkai remontuojamų gyvenamųjų pastatų automobilių aikštelėse Lietuvoje privaloma nuo 2022 metų. O nuo šių metų spalio 29 d. gyventojai gali teikti paraiškas Lietuvos energetikos agentūrai ir gauti kompensaciją. Valstybės parama stoteles individualiuose namuose įsirengiantiems gyventojams siekia 40 proc., o daugiabučių kiemuose – net 60 proc. išlaidų. Pasinaudoti šia priemone gali tiek stoteles naujai įsirengiantys gyventojai, tiek tie, kurie šiuos įrenginius įsigijo ne seniau kaip 2023 m. balandžio 1 d.

Reikia įvertinti daug aplinkybių

Paulius Žlioba

Tačiau P. Žlioba pažymi, kad senos statybos daugiabučių kiemuose situacija šiandien yra sudėtingesnė, o įkrovimo stotelės panorę tokių namų gyventojai turi atsižvelgti į kur kas daugiau įvairių aplinkybių. Pavyzdžiui, net jei kieme esanti automobilio stovėjimo vieta priklauso gyventojui, tai dar nereiškia, kad stotelę joje įrengti bus labai paprasta, net ir gavus privalomą kaimynų ir namo administratoriaus sutikimą.

„Pirmiausia reikėtų pasidomėti, kam priklauso žemė, per kurią numatoma tiesti elektros įvadą, nes reikės gauti leidimą. Jei gyventojas privačios stovėjimo vietos neturi, tuomet stotelės ar kelių stotelių įrengimas galėtų būti inicijuojamas namo bendrijos. Reikėtų pasidomėti ir tuo, kokia maksimali elektros įvado galia konkrečioje vietoje leidžiama ir ar yra galimybė tą galią padidinti, jei to reikia“, – pataria ekspertas.

Žaliųjų energijos sprendimų bendrovės „Enefit“ privačių klientų segmento vadovas Augustas Junevičius sako, kad dėl galimybės daugiabučio kieme įsirengti elektromobilių įkrovimo stotelę pastaruoju metu kreipiasi vis daugiau klientų. Juos skatina ir pastaruoju metu žymiai sumažėjusios ir nė 1000 eurų nebesiekiančios stotelių kainos.

„Privatiems asmenims dažniausiai siūlomos 11 arba 22 kW galios stotelės, tačiau reikia išsiaiškinti įvado galią, ar ji tokioms stotelėms yra pakankama. Įrengimo kaina priklauso ir nuo to, kur yra automobilio stovėjimo vieta, paprastai sakant, ar daug laidų reikia ištempti“, – aiškina A. Junevičius.

Elektromobiliai

Jis sako, kad specialistai stotelės įrengimo galimybes neretai įvertina tiesiog iš brėžinių ar gyventojų atsiunčiamų nuotraukų bei vaizdo įrašų, tačiau kartais tenka ir vykti į vietą ir viską apžiūrėti gyvai. Be to, klientams pageidaujant, bendrovė padeda susitvarkyti ir visų reikalingų leidimų bei dokumentų klausimus.

Plėtrą paskatintų paprastesni procesai

Pasak P. Žliobos, žemės nuosavybės teisės šioje situacijoje lemia itin daug. Jei kiemo sklypas priklauso bendrijai, procesai gali būti paprastesni, bet dažniausiai žemės aplink senos statybos daugiabučius savininkė yra valstybė: „O tai dažniausiai netrumpina viso proceso. Stotelės įrengimas nėra neįmanomas, bet reikėtų įsivertinti kaštus ir laiko sąnaudas.“

Elektromobilių ekspertas taip pat sako, kad lengviausiai paskaičiuojama pačios stotelės kaina, tačiau galutines išlaidas labai nulems tai, kokiu atstumu nuo elektros skaitiklio stotelė bus įrengiama – nuo to priklausys išlaidos kabelio pravedimui. Įvairūs leidimai, sutikimai, tikėtinas įvado galios didinimas taip pat gali lemti papildomas išlaidas.

Pristatytas atnaujintas 2024 metų Lietuvos elektromobilių įperkamumo indeksas

P. Žliobos manymu, elektromobilių ir jiems skirtų įkrovimo stotelių įsigijimą skatinanti valstybė dar geresnių rezultatų šioje srityje galėtų pasiekti, jei lanksčiau pažiūrėtų ir į kai kuriuos biurokratinius reikalavimus.

„Ženklus pokytis būtų palengvinus valstybinės žemės naudojimą elektros įvadui tiesti daugiabučių kiemuose. Padėtų ir greitesnis bei efektyvesnis įrengimo procesų administravimas, skirtingų institucijų glaudesnis bendradarbiavimas. Nes šiandien dažnas daugiabutyje gyvenantis elektromobilio savininkas baiminasi ne tiek stotelės ir jos įrengimo kainos, kiek nežinomybės ir tikimybės įstrigti biurokratiniuose klausimuose“, – įsitikinęs P. Žlioba.

Nuo ko pradėti?

Valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, šių metų spalio 1 d. Lietuvoje buvo įregistruota 14 750 M1 kategorijos lengvųjų elektromobilių – per metus nuo 2023 m. spalio 1 d., kuomet šalyje registruotų elektromobilių buvo 11 502, jų skaičius išaugo 22 procentais. Vien per šių metų rugsėjį Lietuvoje buvo įregistruotas 1001 elektromobilis ir iš tinklo įkraunamas hibridas. Tai pirmasis mėnuo per istoriją, kuomet Lietuvos kelius papildė daugiau kaip 1000 tokių transporto priemonių.

Automobilių parkavimas

„Tokie plėtros tempai reiškia, kad įkrovimo stoteles šalia daugiabučių matysime vis dažniau. Tai paskatins ir valstybės parama, ir augantis supratimas, jog šis procesas nėra toks sudėtingas, tereikia padaryti kelis esminius žingsnius“, – sako „Enefit“ privačių klientų segmento vadovas A. Junevičius.

Tad panorus daugiabučio namo kieme įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę, visų pirma reikia pasirūpinti dokumentu, įrodančiu, jog nuosavybės teise valdote automobilio stovėjimo vietą antžeminėje ar požeminėje namo aikštelėje. Jei tokios vietos neturite, galite tartis, kad stotelės įrengimą inicijuotų gyventojų bendrija.

Jei turite nuosavybės teise priklausančią automobilio stovėjimo vietą, tuomet apie savo ketinimus joje įsirengti stotelę informuokite namo gyventojų bendrijos pirmininką arba administratorių ir gaukite jų sutikimą.

Tuomet belieka kreiptis į kvalifikuotą stotelių pardavimo ir įrengimo paslaugas teikiančią įmonę, kurios specialistai pasiūlys tiek poreikius geriausiai atitinkantį įrenginį, tiek optimaliausią jo prijungimo būdą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją