„Volkswagen XL1“ konceptą vokiečiai pristatė 2011 metais ir pažadėjo, kad toks serijinis automobilis į gatves išriedės dar 2013 m.
Tiesa, gamintojai pasakoja, kad šio automobilio užuomazgos yra dar senesnės ir siekia tūkstantmečio pradžią. Esą „XL1“ istorija prasidėjo 2002 m., kai tuometinis „Volkswagen AG“ valdybos pirmininkas Ferdinandas Piechas į metinį bendrovės akcininkų susirinkimą atvyko su prototipu, žinomu tik kaip „1 litro automobilis“.
Tai buvo paslaptyje laikytas dvivietis erdvėlaivis, varomas vieno cilindro, tiesioginio įpurškimo dyzelinio variklio, kuris buvo išdėstytas centre priešais galinę ašį kartu su dviejų sankabų šešių laipsnių automatine pavarų dėže.
Kaip teigia „Volkswagen“ tuo metu 300 cm3 variklis išvystė tik 8,5 arklio galių, tačiau su vienu litru dyzelino sugebėjo nuvažiuoti 100 km.
Kelis metus paplušėję, vokiečių inžinieriai 2009 m. Frankfurto automobilių parodoje buvo pristatė jau „L1“ koncepciją. Automobilis buvo varomas nauju 800 cm3 dviejų cilindrų tiesioginio įpurškimo TDI varikliu, išvystančiu 24 arklio galias.
Jame jau buvo įdiegta nauja hibridinė elektrinė sistema, kurios elektros variklis pridėjo dar 14 arklio galių, tačiau „Volkswagen“ norėjo dar labiau patobulinti šį automobilį, kurį vadino „žvilgsniu į ateitį“.
Galutinis „XL1“ modelis buvo pristatytas 2011 m. Kataro automobilių parodoje, kuriame buvo įmontuotas toks pat dyzelinis variklis, tik jo galia pakilo beveik dvigubai – iki 42 arklio galių, o elektros variklio galia siekė 27 arklio galias.
Pasak gamintojų, akivaizdžiausias pokytis įvyko išorėje: „XL1“ buvo platesnis ir šiek tiek įprastesnis nei jo pirmtakai, nors jo vis dar nebuvo galima supainioti su niekuo kitu kelyje.
„Sėdynės dabar išdėstytos šachmatiškai ir viena nuo kitos pasislinkusios centriniame anglies pluošto monokoke, pagamintame taikant ekonomiškesnį dervos pernešimo liejimo procesą, kuris priartino jį prie masinės gamybos. Visas monokokas svėrė vos 197 kg, o svoris buvo taupomas visur, kur tik įmanoma. Su magnio ratais ir itin mažu 0,19 pasipriešinimo koeficientu „XL1“ galėjo važiuoti 100 km per valandą greičiu naudodamas vos daugiau nei 8 arklio galias“, – rašoma viename iš „Volkswagen“ pranešimų apie šį hibridą.
2013-aisiais vokiečiai savo pažadą išpildė – paleido šį automobilį serijinei gamybai ir skelbė, kad sukūrė ekonomiškiausią automobilį pasaulyje. Dvivietis erdvėlaivis sunaudoja 0,9 l dyzelino 100-ui km atstumo. „Nė vienas kitas serijinės gamybos dyzelinis hibridinis automobilis nėra taupesnis“, – tuomet tikino „Volkswagen“.
„XL1“ yra 3,8 m ilgio, 1,6 m pločio ir tik 1,1 m aukščio, todėl „sparnų“ tipo durys turėjo palengvinti vairuotojo ir keleivio įlipimą bei išlipimą. Jos ne tik pakyla į viršų, bet ir šiek tiek pasisuka į priekį bei gerokai išsikiša į stogą.
Nors kūrė erdvėlaivį, bet gamintojai sako, kad žvelgiant iš viršaus šio hibrido forma primena delfino formą, ypač gale, kur linijos optimaliai prisitaiko prie oro srauto virš kėbulo, kad sumažintų aerodinaminį pasipriešinimą.
Galiniai ratai visiškai uždengti, kad būtų išvengta oro srauto susidarymo, juos optimizuoja nedideli spoileriai priešais ir už ratų. Dėl areodinamikos šis automobilis neturi ir šoninio vaizdo veidrodėlių – durelėse integruotos mažos kameros.
Galutiniame variantą hibridinę sistemą sudarė dviejų cilindrų dyzelinis TDI variklis, kurio galia siekia 46 arklio galias (35 kW) ir elektrinis motoras, išvystantis 20 kW. Šis priekiu varomas hibridas iki 100 km/val. įsibėgi per 12,7 sekundės.
Kaip deklaruoja „Volkswagen“, vos 795 kg sveriančio „XL1“ greitis ribojamas iki 160 km/val. Vien elektra jis gali įveikti 50 km, o kombinuotu režimu – daugiau nei 500 km.Skelbiama, kad dėl unikalių naudojamų medžiagų ir technologijų jis tapo per brangus didelės apimties gamybai. Buvo pagaminta tik 250 automobilių, iš kurių 200 buvo parduoti Europoje. Jo kaina tuo metu siekė 111 000 eurų.
Šiuo metu Europoje parduodami keli šių automobilių modeliai. Pavyzdžiui, už 2015 m. gamybos „XL1“, kuris yra pravažiavęs kiek daugiau nei 12 000 km, savininkas iš Didžiosios Britanijos prašo 83 276 eurų.
Dar pora egzempliorių parduodami jų tėvynėje – Vokietijoje. Vienas iš jų, taip pat 2015 m. gamybos, tačiau pardavėjas nurodo, kad prabėgęs vos 3 280 km, todėl už automobilį tikisi gauti 129 000 eurų.
O kitas modelis, pagamintas dar 2014 m, tačiau pravažiavęs tik 105 km, todėl parduodamas už 159 900 eurų. Kitaip tariant, beveik 50 000 daugiau nei kainavo naujas.