Pagrindinis renginio architektas, senovinių automobilių klubo „Klasika“ vadovas Egidijus Einoris tikina, kad nors kolegos kolekcininkai turi tarnybą ginkluotose pajėgose baigusį šarvuotį, amfibiją ar net kovinį lėktuvą, jų parodoje šįkart nebus.
„Pagrindinis mūsų šventės sumanymas nesikeičia – norime parodyti įdomiausius technikos evoliuciją iliustruojančius klasikinius automobilius. Tačiau šeštą mėnesį trunkanti okupantų invazija į Ukrainą, kasdien dėmesį kaustančios žinios iš fronto, neabejotinai daug ką privertė kitomis akimis pažiūrėti į kariškių naudojamas mašinas. Mes pakalbėjome apie tai su Karaliaus Mindaugo husarų bataliono žmonėmis ir sutarėm, kad jie Biržuose parodys ir papasakos apie įdomiausius savo darbo įrankius: kuo jie skiriasi nuo kasdienėms reikmėms naudojamų civilių mašinų, kokią reikšmę karinių konfliktų metu turi logistika ir t. t.“ – teigia E. Einoris.
Iš tiesų, nors kariuomenės automobiliai daugybę specifinių bruožų – platformas ginklams, neperšaunamus stiklus, apsaugas nuo minų, milžinišką prošvaisą, bekelei skirtus ratus ir pan., dar daugiau svarbių dalykų nėra matomi plika akimi. Kalbant apie šarvuotus visureigius bene svarbiausias yra tinkamas balansas tarp keliamosios galios, variklio našumo ir apsaugos lygio.
Pavyzdžiui, specialiai kariuomenei skirti amerikietiški „Humvee“, kurie buvo naudojami kare Afganistane bei Irake, vienu metu buvo komplektuojami su tokiu šarvų sluoksniu, kad svėrė net šešias tonas ir 100 km/val. greitį pasiekdavo tik per 36,5 sekundės. T. y. tapo ne tik pernelyg lėti (190 AG, kurią generavo 6,5 litro darbinio tūrio turbodyzelinis V8 variklis), bet ir pradėjo masiškai lūžti. Todėl JAV kariškiai „Humvee“ pakeitė MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected vehicle ) – dideliais, 13,5 tonos sveriančiais sunkvežimiais su „V“ formos korpusu, atspariais pakelės bombų sprogimams.
MRAP buvo kur kas efektyvesni Irake, tačiau pasirodė esą per sunkūs klastingoms ir atšiaurioms Afganistano sąlygoms. Dėl to 2008 metais buvo paskelbtas konkursas lengvesniam visureigiui, kurio nugalėtoju buvo paskelbtas kompanijos „Oshkosh“ sukurtas modelis JLTV (angl. Joint Light Tactical Vehicle). Vienas tokių šarvuočių atkeliaus ir į parodą „Nesenstanti klasika“ Biržuose. Vadinamasis „kovinės paramos visureigis“ yra gana komfortiškas, jų važiuoklės pasižymi milžiniška pakabos eiga (50 cm yra bent dvigubai daugiau nei civiliams modeliams įprasta) ir gali įveikti 75 cm vandens kliūtis. Ypač stipriai nuo civilės technikos skiriasi šio monstro variklis. Šarvuočio ratus sukantis 6,6 litro „Duramax“ V8 motoras perdarytas taip, kad gali būti maitinamas iš esmės bet kokiu degiu skysčiu: specialiu reaktyviniu kuru, dyzelinu, žibalu ar alkoholiu.
Istorinės technikos statusą turinčių šarvuočių šįkart parodoje nebus, bet Lietuvos kolekcininkai turi ne vieną tokį eksponatą. Nors jie atrodo pakankamai grėsmingai, kaip taisyklė tarnybą baigę kariškių darbo įrankiai būna visiškai nuginkluojami arba palikti šaunamieji ginklai deaktyvuojami ir paverčiami muliažais. T. y. galintys kelti tiek pat pavojaus, kiek ūkininkų laukuose plušantys seni traktoriai.
Apžiūrėti visą Karaliaus Mindaugo husarų bataliono techniką bus galima Biržų aeroklube rugpjūčio 6 dieną nuo 16 val.