Pasikeitė naudotų automobilių pirkimo įpročiai
Kylant pragyvenimo lygiui Lietuvoje, prasti laikai atėjo naudotų mašinų turgavietėms. Nėra ko norėti: tenykščiai perpardavinėtojai patys užsimovė kilpą sau ant kaklo prekiaudami prastai suremontuotais daužtais automobiliais, turinčiais paslėptų trūkumų, ir patys slėpdamiesi nuo atsakomybės už vokiškų pirkimo–pardavimo sutarčių.
Ieškodami saugumo ir užtikrintumo, pirkėjai atsigręžia į oficialiai veikiančius naudotų automobilių pardavėjus, kurie papildomai suteikia nuo mėnesio iki keleto mėnesių trukmės garantiją. Toks pasirinkimas vis populiarėja, o rinkoje atsirado išties didelių žaidėjų, kaip antai prekyvietės „Longo“, „Polizinginiai“, ir daug kitų mažesnių, vežančių tvarkingas transporto priemones iš užsienio.
Naudotų automobilių salonus atvėrė daugybė oficialių gamintojų atstovų. Jie išsiskiria tuo, kad parduoda įgaliotuose centruose prižiūrėtas transporto priemones su aiškia istorija ir taiko ilgesnes, apie pusmetį ar metus siekiančias garantijas. Pavyzdžiui, „Bravoauto“ yra įgaliota prižiūrėti ir pardavinėti daugybės markių – BMW, „Mini“, „Ford“, „Mazda“, „Mitsubishi“, „Jaguar“, „Land Rover“ – automobilius.
Automobiliai natūraliai dėvisi, retas vairuotojas jį sutvarko taip, kaip priklauso prieš perleidžiant į kitas rankas. Tad šiais darbais užsiima patys pardavėjai. Ar yra skirtumas, kur automobiliai yra remontuojami ir ruošiami parduoti?
Paruošimas parduoti: kokie skirtumai?
Didesni naudoto transporto pardavėjai dažniausiai turi savo dirbtuves, kur tvarko automobilius. Tad jei per pirmuosius kilometrus išlįstų kokia nors bėda, jie galėtų viską sutvarkyti pagal garantiją.
„Kai kurie naudotų automobilių pardavėjai, dažniausiai stambesni, turi savo servisus, kuriuose tikrina transporto priemones ir šalina trūkumus. Tokie pardavėjai dažniausiai suteikia ir tam tikrą garantiją, todėl pirkėjas gali būti ramesnis dėl pirkinio. Tai neabejotinas privalumas tiek pardavėjui, tiek ir pirkėjui. Pardavėjas žino, jog remontas atliekamas pagal reikalavimus, trūkumai kokybiškai pašalinami, nes niekas nenori, kad automobilis į servisą grįžtų pakartotinai. O pirkėjui mažiau rūpesčių“, – aiškina naudotų automobilių apžvalgininkas Vytenis Kudarauskas.
Jeigu pardavėjas neturi savo serviso, dažniausiai klientas bus nusiųstas pas jų partnerius. Tikimybė, jog apgaus oficialiai veikiantis, su sutartimis automobilį parduodantis pardavėjas, nedidelė, bet kabliukų yra, tad reikia atidžiai peržiūrėti garantijos sąlygas: kai kurios įmonės į jas įtraukia ne visus komponentus. Pavyzdžiui, pardavėjai gali netaikyti garantijos transmisijai.
Saugiausia šiuo atveju pirkti automobilius iš oficialių atstovų, nes čia parduodami modeliai yra prižiūrimi įgaliotuosiuose servisuose pagal gamintojų reikalavimus. Taigi net ir 7 metų amžiaus transporto priemonės ten, tikėtina, bus paruoštos kaip naujos.
Tiesa, vienintelis tokių atstovų trūkumas yra sąlyginai nedidelis siūlomas pasirinkimas: „Volkswagen“ centre parduodami pagal visus standartus tvarkingai prižiūrėti „Volkswagen“ modeliai, „Škoda“ atstovybėje – naudotos „Škodos“, „Kia“ salone – „Kia“ automobiliai.
Automobilio vertė priklauso ir nuo to, kur jis prižiūrimas
Oficialūs markių atstovai savo naudotų automobilių salonuose pardavinėja tuos automobilius, kurie buvo įsigyti iš gamintojo atstovų, taigi turi skaidrią istoriją. Taip pat gamintojo atstovas gali ne tik parduoti transporto priemonę, bet ir pasiūlyti jos priežiūrą po pardavimo.
Vėliau automobilį remontuojant tose pat gamintojo įgaliotosiose dirbtuvėse ir kaupiant istoriją bus ne tik palaikoma gera transporto priemonės techninė būklė, bet ir išsaugoma jos vertė. Už tvarkingus naudotus automobilius su gera istorija vien dėl ramybės eksploatacijos metu pirkėjai yra pasiruošę sumokėti brangiau.
„Manau, kad perkant naudotus automobilius yra labai svarbu pardavėjo patikimumas, reputacija. Jeigu jis dar turi ir savo servisą – didelis privalumas. Galima numanyti, kad siekdamas išlaikyti savo reputaciją toks pardavėjas bus gerokai nuodugniau patikrinęs parduodamą automobilį, o jei kas nors suges, bus paprasčiau tą gedimą pašalinti. Jeigu garantija gamyklinė, pardavėjo servisas nebūtinai bus aktualus. Tačiau jei pardavėjas suteikia savo garantiją naudotam automobiliui, jo servisas gerokai supaprastina procesą“, – sako transporto apžvalgininkas ir fotografas, „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Justas Lengvinas.
Kada galioja gamintojo garantija
Daugiausia vertės suteikia dar nepasibaigusi gamintojo garantija. Kai kurie gamintojai siūlo pirkėjams prasitęsti garantiją iki 5–7 metų, pirkėjai nusiperka pratęstą garantiją, tačiau sugalvoja persėsti į naujesnį modelį anksčiau laiko, tad senasis atsiduria naudotų automobilių pardavimo aikštelėse ar salonuose.
Ar yra skirtumas, iš kur tokį automobilį pirkti? Juk teoriškai garantiniu remontu įgaliotieji servisai turėtų užsiimti nepriklausomai nuo to, kur transporto priemonė yra pirkta.
„Jei automobiliui vis dar taikoma gamyklinė garantija, garantinius remontus galima atlikti įgaliotajame gamintojo servise, tai yra tokio automobilio pardavėjas gali jam nesuteikti papildomos garantijos, tam nereikia turėti ir savo serviso. Tačiau pirkėjas turi įsitikinti, kad garantija nėra tik „ant popieriaus“.
Pavyzdžiui, kai kurie gamintojai reikalauja, kad visa techninė priežiūra būtų atliekama tik įgaliotuosiuose servisuose, esant atitinkamai ridai ir pan. Jei tam tikrų reikalavimų nebuvo laikomasi, garantija gali būti ir netaikoma. Tokiu atveju labai svarbu gauti aiškią perkamo automobilio eksploatacijos istoriją“, – pažymi V. Kudarauskas.
Automobilių pardavėjai mėgsta paruošti prekes parduoti patys, ypač jei turi savo dirbtuves. Pakeisti alyvą, filtrus ar kitas dalis patiems yra pigiau, nei vežti pas oficialius atstovus. Tačiau tokios intervencijos gali panaikinti gamintojo garantiją, tad verta atidžiau pasidomėti ir priežiūros istorija.
Gamintojo garantiją dar turinčius automobilius saugiausia yra pirkti oficialiuose atitinkamų markių salonuose, nes jie yra parengiami parduoti įgaliotosiose dirbtuvėse laikantis gamintojų reikalavimų. Ne mažiau svarbu ir tai, kad gamintojų įgalioti servisai turi tinkamiausią įrangą tikrinti ir aptarnauti automobilius, todėl, pavyzdžiui, „Bravoauto“ atveju tai reiškia atitinkamą plataus markių asortimento modelių priežiūrą nevertinant jų amžiaus ar komplektacijos.