Viešųjų ryšių specialistas Mykolas Katkus savo patirtimi bandant gauti kompensaciją už įsigytą elektromobilį pasidalijo savo paskyroje socialiniame tinkle „Facebook“. Vyras pasakojo, kad elektromobilį įsigijo iš užsienio, Lietuvoje šis nebuvo registruotas, o transporto priemonę pirko lizingo būdu.
„Kreipiausi dėl perregistravimo žmonai, nes, žinia, kol kas vairuoju tik motociklus ir tik filmavimo aikštelėje, ir paprašiau valstybės žadėtos kompensacijos“, – pasakojo jis.
Anot Aurelijos Katkuvienės, M. Katkaus sutuoktinės, registracijos liudijime vyro pavardę į jos pakeisti prireikė dėl paprastos racionalios priežasties: lizingo bendrovė paprašė „Kasko“ draudimo, o draudikams pradėjus skaičiuoti šio kainą paaiškėjo, kad jeigu dokumentuose bus įrašytas vyro vardas, draudimo įmoka bus kelis kartus brangesnė nei tuo atveju, jeigu dokumentuose būtų įrašytas A. Katkuvienės vardas.
Lizingą suteikusi bendrovė nematė jokių kliūčių dėl tokių pasikeitimų dokumentuose – išdavė įgaliojimą. Pirkimo pardavimo sutarties ar kitokių dokumentų neprašė ir šalies transporto registrą valdanti „Regitra“ – tiesiog išdavė naują registracijos liudijimą su A. Katkuvienės vardu jame.
Sandorio nebuvo, bet registracija antra?
Visgi kreipusis dėl kompensacijos įsigijus elektromobilį, M. Katkus nemaloniai nustebo. Jam buvo atsakyta, kad tai, jog automobiliui buvo išduotas antras registracijos liudijimas, kuriame buvo įrašyta jau nebe jo, o jo sutuoktinės pavardė, laikomas antrąja automobilio registracija ir kompensacija tokiu atveju nebepriklauso.
A. Katkuvienė „Delfi“ atsiuntė Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) prie Aplinkos ministerijos parengtą raštą, kuriame buvo nurodyta, kad šeimai kompensacija nepriklauso, mat jų turimas elektromobilis registruotas dukart.
Atsiųstuose dokumentuose nurodoma, kad kompensacija gali būti skiriama tuomet, kai elektromobilio pirkimo sandoris atitinka šias sąlygas:
- Pareiškėjas įsigijęs elektromobilį jį įregistruoja savo vardu, o įsigijęs lizingo būdu - tampa elektromobilio valdytoju.
- Pirmą kartą Lietuvoje registruotas elektromobilis.
- M1 klasės transporto priemonė.
- Transporto priemonė, kurioje energija mechaniniam judesiui atlikti tiekiama tik iš elektros energijos kaupiklio.
- Naujas elektromobilis, kurio pirmoji registracijos data arba modelio metai, pirmosios registracijos Lietuvoje data ir transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu data yra ta pati (sutampa) arba ne ankstesnė nei metinės sąmatos įsigaliojimo data, t.y. 2020 m. kovo 13 d.
- Naudotas elektromobilis, kurio pirmoji registracijos data arba modelio metai yra ne ankstesnė nei 5 metai iki metinės sąmatos įsigaliojimo datos, o pirmosios registracijos Lietuvoje data ir transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu data yra ta pati (sutampa) ir yra ne ankstesnė nei metinės sąmatos įsigaliojimo data, t.y. 2020 m. kovo 13 d.
„Atsižvelgiant į tai, kad transporto priemonės pirmosios registracijos Lietuvoje data ir transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu data yra ne ta pati (nesutampa), o tai neatitinka kompensacinei išmokai gauti keliamų reikalavimų, jūs negalite pateikti prašymo kompensacinei išmokai gauti“, – rašoma šeimai skirtame APVA specialistų atsakyme.
„Nei bankui, nei „Regitrai“ veiksmas, kai keitėsi vyro pavardė į mano pavardę dokumentuose, neatrodė kaip antra registracija. Tačiau APVA specialistams kažkodėl atrodo kitaip“, – stebėjosi A. Katkuvienė, pabrėžusi, kad buvo mėginama su APVA specialistais kalbėtis ir ieškoti sprendimo, kadangi situacija – nedažna ir netipinė.
Pašnekovės nuomone, natūralu tikėtis, kad susiklosčius tokiai situacijai turėtų būti taikomas protingumo kriterijai, mat elektromobilis nebuvo perparduotas, liko tos pačios šeimos rankose, o dokumentu pasikeitimas – formalus. Visgi į kalbas nesileidžiama.
„Labai paprastas pavyzdys: visur buvo skelbiama, kad stovėjimas elektromobiliui Vilniuje nemokamas, tad nuvažiavau į centrą ir pasistačiau mašiną ten. Grįžusi radau baudą dėl nesumokėtos rinkliavos. Pagalvojau, kad įsivėlė klaida, surinkau visus dokumentus ir nusiunčiau į „Susisiekimo paslaugas“. Gavau atsakymą, iš kurio paaiškėjo, kad elektromobilį turėjau užregistruoti specialiame sąraše, tačiau, rašoma laiške, kadangi visi dokumentai tvarkingi, vadovaujantis protingumo kriterijumi, bauda man anuliuojama. Taigi, vienos valstybinės įstaigos sugeba įvertinti blaiviai, o kitos į situaciją žiūri biurokratiškai“, – apgailestavo pašnekovė.
Tvarką nurodo ministerijos aprašas
Kaip „Delfi“ teigiama atsiųstame APVA specialistų atsakyme raštu, kompensacijos elektromobiliams administruojamos ir išmokamos vadovaujantis Aplinkos ministerijos 2020 m. kovo 31 d. parengtu įsakymu ir patvirtintu Klimato kaitos programos kompensacinių išmokų fiziniams asmenims elektromobilių įsigijimui skatinimo tvarkos aprašu.
Būtent pastarajame yra įrašyta sąlyga, kad, nesvarbu, perkamas naujas ar naudotas elektromobilis, jo pirmosios registracijos Lietuvoje ir registracijos valdytojo vardu datos turi sutapti ir būti tokios pačios. Kadangi M. Katkus elektromobilį užregistravo savo vardu, o praėjus kelioms dienoms dokumentuose jo pavardė pasikeitė į sutuoktinės pavardę, kompensacijai būtinos sąlygos nebeatitinkamos.
„Minėta sąlyga užtikrinama, kad būtų išvengta piktnaudžiavimo, kuomet du žmonės tarpusavyje susitaria ir vienas kitam parduoda ar perregistruoja Lietuvoje jau registruotą automobilį ir siekia gauti kompensaciją. Tokiu atveju iki priemonės patvirtinimo visi registruoti automobiliai galėtų būti perrašyti sutuoktiniams ar kitiems artimiems žmonėms, Lietuvoje naujai registruotų elektromobilių skaičius nepadidėtų, priemonės tikslai nebūtų pasiekti ir Klimato kaitos programos lėšos nebūtų panaudotos tikslingai“, – teigiama „Delfi“ skirtame atsakyme.
APVA teigimu, kompensacinės išmokos elektromobiliams įsigyti jau skirtos beveik 200 asmenų.