Tai, deja, tik viena medalio pusė. Dabar ekspertai kelia klausimą, kokį vaidmenį savarankiški automobiliai turėtų prisiimti, kai teks spręsti su žmogaus gyvybe susijusius klausimus.

Žurnale „Science“ skelbiamos labai įdomaus tyrimo išvados. Mokslininkai paprašė 1900 savanorių atsakyti į klausimus, susijusius su įvairiais nemaloniais scenarijais. Tyrimo išvados labai daug pasako apie žmonių moralinės pareigos ir instinkto išgyventi ryšį.

Pirmojo scenarijaus atveju savanorių buvo paprašyta įsivaizduoti, kad jie važiuoja savarankišku automobiliu. Staiga priešais jį viduryje kelio atsiranda 10 pėsčiųjų. Tyrimo dalyviai gali rinktis dvi baigtis: pražudyti visus dešimt ar pasukti iš kelio ir pražudyti kartu važiavusį žmogų.

Daugiau nei trys ketvirtadaliai apklaustųjų (76 proc.) pareiškė, kad šiuo atveju rinktųsi pražudyti keleivį.

Viena pražudyta gyvybė mažesnis blogis nei dešimt, tiesa? Dauguma žmonių su tokiu teiginiu sutiktų, tačiau tais atvejais, kai pavojuje atsiduria jie patys ar jų mylimi žmonės, gali pasielgti visai kitaip.

Autonomiškas automobilis (asociatyvi nuotr.)

Kitas scenarijus. Tyrime dalyvavusių savanorių buvo paprašyta įvardyti, ar jie norėtų įsigyti savarankišką automobilį, kuris būtų specialiai užprogramuotas vengti aukų kelyje, ar rinktųsi automobilį, kurio programose būtų numatytas prioritetas saugoti mašinoje esančius žmones – net jei tai reikštų, kad gali tekti pražudyti 10-20 pėsčiųjų.

Ir ką jūs sau manote? Savanoriai pasirinko pirmąjį variantą. Viskas labai paprasta: kad ir kokią įstabią ateitį mums žadėtų naujausios technologijos, keblių etikos klausimų išvengti nepavyks. Trečiasis savanoriams pasiūlytas scenarijus atskleidė, kad žmonės nelinkę aukoti keleivio dėl vieno pėsčiojo gyvybės.

Savarankiški automobiliai dar tik žengia pirmuosius žingsnius, todėl tokie klausimai bent jau kol kas neatrodo ypatingai svarbūs. Kaip ten bebūtų, diena, kai jie taps aktualūs, jau nebe už kalnų.

Kalbėdamas su „Wall Street Journal“ programinės įrangos gamintojo „nuTonomy“ (jis tobulina savarankiškų automobilių technologijas) vadovas Karlas Iagnemma sako, kad kol kas yra kuo rūpintis ir ką tobulinti ir be moralinių dilemų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (58)