„Naujo dyzelio“ vietą užėmė 2018 m. laidos miesto visureigis „Volkswagen T-Roc“, turintis 2 l darbinio tūrio 110 kW galios motorą ir keturis varančiuosius ratus. „Seną dyzelį“ paskolino DELFI dizaineris Rimas Pocius, turintis 2006 m. laidos „Volkswagen Golf“ su 2 l darbinio tūrio 103 kW galios motoru. Tarp bandymui naudotų automobilių buvo ne tik 12 metų skirtumas, bet ir svorio – „Golf“ svėrė maždaug 165 kg mažiau nei „T-Roc“. Skyrėsi ir pavarų dėžės: miesto visureigis turėjo automatinę 7 laipsnių DSG pavarų dėžę, „Golf“ – mecahninę, 6 laipsnių. Galiausiai, prie skirtumų galima įrašyti ir tai, kad „Golf“ už miesto visureigį yra žemesnis 8,8 cm.
Tarp skirtumų yra ir išmetamų teršalų kiekis: „Golf“ atitinka „Euro 4“ taršos normą, „T-Roc“ – „Euro 6“. Nepaisanto to, jog „Golf“ išties tvarkingas, apie dyzelinį variklį neišduoda jokie juodi dūmai iš išmetimo angos ir automobilis tikrai įveiktų ne vieno tūkstančio kilometrų kelionę iki bet kurios Europos Sąjungos (ES) valstybės, ne visi miestai šiam, „Euro 4“ taršos standartą atitinkančiam automobiliui, svetingai atvertų vartus, mat dėl griežtėjančių ribojimų dyzelinu varomiems automobiliams, sukurta ne viena zona, ištisi kvartai ir gatvės, į kuriuos įvažiuoti galima tik ekologiškiems, patiems naujausiems, dyzeliams.
Prie vieno iš automobilių vairo sėdo DELFI automobilių apžvalgininkas, žurnalistas, interneto laidos „Motorai“ vedėjas Jurgis Paplaitis, kurio karjeroje – ne vienos laimėtos ekonominio važiavimo varžybos. Jam vairuodamas antrąjį talkino Andrejus Savčenko, Vilniaus sportinio vairavimo centro vadovas.
Abiems bandytojams buvo numatyta 100 km trasa, prasidedanti Vilniuje, vedanti per miesto centrą, vėliau sukanti į magistralę A2, vedanti Kernavės link, o iš ten – Dukštų, Sudervės ir, galiausiai, Pilaitės mikrorajono link. Pusiaukelėje vairuotojai keitėsi automobiliais, o varžybos prasidėjo ir baigėsi ten pat – degalinėje, kur iš to paties pistoleto buvo pripildyti abiejų automobilių degalų bakai, vėliau – ten pat, tuo pačiu pistoletu, bakai buvo pripildyti sklidinai vėl. Važiuojama buvo kasdieniu režimu, taip, kaip sostinės gatvėse važinėja dauguma vairuotojų, o atsakymu į klausimą, kuris gali važiuoti taupiau, tapo degalinės čekiai su nurodytu degalų kiekiu, sunaudotu važiuojant 100 km.
Kas padeda sutaupyti?
Pirmas prie naujo „T-Roc“ vairo sėdo J. Paplaitis. Žurnalistas pabrėžė, kad norėdamas taupyti degalus, turi du pagrindinius patarimus.
„Pirmiausia, jei automobilyje įrengta „Start&Stop“ sistema, ją reikia ir naudoti. Kitas dalykas – jei priešais dega raudonas šviesoforo signalas, tikrai nereikia spausti akceleratoriaus, tada stabdyti ir vėl akceleruoti“, – patarė jis.
A. Savčenko akcentavo, kad degalų sąnaudos tiesiogiai priklauso nuo automobilio greičio – jeigu norisi taupyti, geriau nespausti akceleratoriaus iki dugno. Tokių, spaudžiančių akceleratorių, tuomet mygiančių stabdžius ir vėl greitėjančių, jis sako nemažai prisižiūri miesto gatvėse, mat dažnai vairuotojai nemoka planuoti savo kelionės ir prognozuoti to, kas vyks priešais kelyje.
Po 100 kilometrų rato abiejų automobilių borto kompiuteriai degalinėje rodė toli gražu ne tuos pačius rodmenis. „T-Roc“ borto kompiuteris rodė, kad automobilis 100 km nuvažiavo sunaudojęs 5,4 l dyzelino, o „Golf“ – 5,1 l.
Netikėta išvada
Verta pastebėti, kad dar prieš pradedant varžybas, spėjimai, kuris automobilis turėtų būti taupesnis, skyrėsi. A. Savčenko tikino, kad pergalė turėtų tekti naujam dyzelinu varomam modeliui, mat šis – technologiškai pranašesnis. J. Paplaitis tikėjo, kad nugalėti turėtų mažiau varančiųjų ratų turintis, lengvesnis ir žemesnis „Golf“.
Be to, abiems bandytojams užkliuvo „T-Roc“ automatinės pavarų dėžės veikimas. Pastaroji pavaras keitė kiek vėliau nei įprasta, o taip, aiškino bandytojai, galėjo nutikti dėl to, kad anksčiau automobiliu važinėta buvo sportišku režimu ir pavarų dėžė per tam tikrą kilometrų skaičių prisitaiko prie vairuotojo ir elgiasi taip, kaip jis tikisi. Aukštesni variklio sūkiai automatiškai reiškia ir didesnes degalų sąnaudas.
Visgi sustojus degalinėje lakmuso popierėliu tapo degalų pylimo pistoletas. Jam atšokus paaiškėjo, kad į „T-Roc“ degalų baką po 100 km įvarvėjo 5,29 l dyzelino. „Golf“ tą patį atstumą nuvažiavo sunaudojęs... 5,27 l degalų, arba, kitaip tariant, 20 ml mažiau nei kur kas „jaunesnis“ konkurentas.
Galiausiai, įvertinus svorio ir kitus skirtumas, objektyviausiai varžybas atspindi degalų sąnaudos 1 t svorio. Tad „Golf“ atveju 1 t svorio teko 3,86 l degalų, o „T-Roc“ atveju – 3,45 l degalų. Skirtumas kur kas reikšmingesnis, tačiau verta prisiminti ir tai, ką kartoja ekspertai: jei jūsų metinė rida nedidelė, važinėjate trumpais atstumais ir dažniausiai mieste, vertėtų rinktis benzinu varomą automobilį. Jei tenka važiuoti daug, užmiestyje ir greitkeliuose, automobiliu keliaujate į užsienį, dyzelinu varomas automobilis pademonstruos geriausias savybes.