„Peugeot“ pastaraisiais metais labiausiai išgarsėjo savo komandos pasiekimais Dakaro ralio maratone. Automobilių sporto entuziastai stebi šios markės bolidus vairuojančių lenktynininkų pasirodymus Pasaulio ralio kroso čempionate (angl. „World RX“), su sentimentais prisimindami įspūdingus startus Pasaulio ralio čempionate (WRC).
Klasikinis ralis visuomet buvo artimas Prancūzijos bendrovei. Apie tai liudija ir faktas, kad Lietuvos čempionato kalendoriaus dalimi šiais metais tapusio „Orlen Lietuva“ ralio automobiliu bus būtent „Peugeot“. Dauguma markės gerbėjų turbūt iki šiol atsimena sidabrinį 206 WRC, su kuriuo Marcusas Grönholmas 2002 m. iškovojo antrąjį savo WRC čempiono titulą. Liepos 9–10 dienomis vyksiančiame renginyje „Peugeot“ automobilių užduotis bus kiek kita – juos vairuos trasos saugumu besirūpinantys teisėjai.
Patirtis perkeliama į serijinę gamybą
„Orlen Lietuva Rally 2021“ organizatorius, Mažeikių ASK vadovas Vitalijus Plastininas pasakojo, kad klubas palaiko ryšius su „Peugeot Sport“ padaliniu, todėl renkantis ralio automobilį dvejonių nebuvo. Klubas dalyvauja ne tik klasikinio ralio varžybose, bet ir žiedinėse lenktynėse. Abiejuose renginiuose klubo lenktynininkai vairuoja „Peugeot“ automobilius: ralio dieną sės į pagal N5 klasės reikalavimus paruoštą 208, o žiede – 308 RC.
„Varžybose automobiliai reikalingi teisėjams ir trasų saugumą užtikrinantiems darbuotojams. Kadangi patys esame ralio organizatoriai, net nesvarstėme kitų variantų, išskyrus „Peugeot“. Šios markės automobilius žiūrovai trasoje matys ganėtinai dažnai“, – kalbėjo pašnekovas.
V. Plastininas atkreipė dėmesį, kad „Peugeot“ variklių našumą didina ir darbinį tūrį mažina ne tik serijinės gamybos automobiliuose, bet ir ralio boliduose. Tuo metu, kai dalis konkurentų atskirose klasėse lieka ištikimi atmosferiniams 2 litrų darbinio tūrio motorams, Prancūzijos įmonė perėjo prie turbininių mažesnio tūrio agregatų.
Naujausiame ralio trasoms skirtame „Peugeot 208 Rally 4“ modelyje sumontuotas 1,2 litro „PureTech“ variklis su turbina išvysto 205 AG pajėgumą ir 290 Nm sukimo momentą. Įspūdingai atrodo savitosios galios rodiklis, kuris siekia 171 AG vienam darbinio tūrio litrui. Trasose ekstremaliomis sąlygomis išbandomi varikliai vėliau ardomi, o tyrimų rezultatai leidžia padidinti serijiniuose modeliuose montuojamų motorų patikimumą.
„Peugeot“ patirtis automobilių sporte taip pat lėmė pažangius sprendimus didinant kėbulų standumą. Dėl tvirtesnio kėbulo nauji gaminiai ne tik saugesnis, bet ir išsiskiria pavydėtinomis valdymo charakteristikomis.
Sumanumas išnaudoti tai, ką turi geriausio
V. Plastininui žvelgiant į pastarųjų metų rezultatus, itin įspūdingai atrodo „Peugeot Sport“ pasiekimai Dakare. „Peugeot 2008 DKR“, o vėliau 3008 DKR visureigius vairavę ekipažai sudėtingiausio ralio maratono automobilių įskaitoje pergales išplėšė trejus metus iš eilės – nuo 2016 iki 2018-ųjų. Vėliau programa buvo nutraukta, tačiau bagius įsigijusios privačios komandos net ir be gamintojų paramos iki šiol demonstruoja gerus rezultatus.
„Šie automobiliai iki šiol konkurencingi, nors sukonstruoti prieš penkerius metus. Ralio reidų pergalių atsiminimai dar ir dabar gana ryškūs. Šis pasiekimas ypa
įsiminė lietuviams, nes mūsų šalyje susidomėjimas Dakaro ralio maratonu yra didžiulis“, – pastebėjo ralio organizatorius.
3008 DKR pergalės ralio maratone senesnius laikus menantiems automobilių sporto gerbėjams buvo tarsi sugrįžimas į praeitį. Vienu sėkmingiausių visų laikų ralio bolidų laikomas „Peugeot 205 T16“ po 1985 ir 1986 m. iškovotų WRC čempiono titulų konstruktorių bei lenktynininkų įskaitose nebuvo pastatytas į muziejų. B grupės ralio monstrai buvo uždrausti, tačiau „Peugeot“ inžinieriai 205 T16 perdarė į itin greitą ralio reidų visureigį.
Legendinio suomių lenktynininko Ari Vataneno debiutas 1987-ųjų Dakaro ralio maratone nebuvo lengvas – teko spręsti ir technines problemas, tačiau galiausiai pavyko nugalėti. Kitais metais Dakare greičiausias vėl buvo „Peugeot 205 T16 Dakar“ vairavęs kitas suomis Juha Kankkunenas. Iniciatyvą susigrąžinęs A. Vatanenas su naujesniu „Peugeot 405 T16“ varžovams Dakare vilčių laimėti nepaliko ir 1989 bei 1990 m.
Drąsa rizikuoti ir bandyti dar kartą
Grįžimas į ralio maratoną po 25 metų pertraukos „Peugeot“ anaiptol nebuvo lengvas. 2015 m. komanda visus nustebino netradiciniu sprendimu – 2008 DKR visureigyje vietoje keturių varančiųjų ratų sistemos pasirinko vieną galinę varančiąją ašį ir sumontavo dyzelinį variklį. Debiutas nebuvo sėkmingas, tačiau po metų patobulintas automobilis tapo žemesnis, platesnis ir išvystė daugiau galios esant žemiems sūkiams. 2016-aisiais „Peugeot 2008 DKR“ vairavęs Stephane’as Peterhanselis ralio maratoną laimėjo net 34 minučių persvara.
„Peugeot“ filosofija, kad ne visose situacijose būtina keturių varančiųjų ratų sistema, buvo pritaikyta ir konstruojant serijinės gamybos modelius. Naujos kartos miesto visureigiai 2008, 3008 ir 5008 varomi tik priekiniais ratais, tačiau pravažumą sudėtingomis sąlygomis užtikrina „Grip Control“ sistema. Toks sprendimas leido supaprastinti automobilio konstrukciją ir sumažinti degalų sąnaudas.
Prancūzijos gamintoja nebijo išbandyti jėgų ir naujose automobilių sporto šakose. 2013 m. legendinėms pakilimo į kalną varžyboms „Pikes Peak“ buvo paruoštas stulbinamai atrodantis „Peugeot 208 T16“ bolidas. Sumontuoto 3,2 l darbinio tūrio V6 tipo variklio pajėgumas siekė 875 AG, o automobilis svėrė vos 875 kg. 2013 m. birželio 30 dieną šį bolidą vairavęs Sebastienas Loebas daugiau nei minute pagerino ankstesnįjį rekordą.
2022-aisiais „Peugeot“ planuoja sugrįžti į ilgų nuotolių Le Mano serijos lenktynes. „Peugeot Sport“ inžinieriai jau ruošia naujojoje LHM klasėje debiutuosiantį keturiais ratais varomą sportinį automobilį, kurio hibridinės jėgainės pajėgumas sieks 500 kW. Jų sukaupta patirtis bus panaudota tobulinant gatvėms skirtą panašios konstrukcijos sportinį sedaną „508 Peugeot Sport Engineered“.