Pirmas pasaulinis karas, kovos su bolševikų ir Lenkijos kariuomenėmis dėl Vilniaus baigėsi 1920 metais. Miestas buvo nualintas okupacijos ir karo, pramonės įmonės uždarytos, gyventojų skaičius mieste sumažėjo beveik pusiau, gatvės ir skersgatviai duobėti, šaligatviai suirę. 1921 metais Vilniuje buvo tik 12 automobilių. Iki 1925 metų sausio 1 d. Vilniuje užregistruoti 65 privatūs automobiliai, 88 sunkvežimiai (manau šiame skaičiuje buvo ir keli autobusai) ir 7 motociklai. Benziną vairuotojai galėjo įsigyti žibalo ir naftos produktų parduotuvėse ar sandėliuose nedidelėse uždarose talpose (kanistruose). 1924 metų pabaigoje miesto gatvėmis pradėjo važinėti maršrutiniai autobusai, kurie tapo pagrindiniu benzino vartotoju mieste. Todėl Lenkijos įmonės, prekiaujančios naftos produktais, jau 1925 metų pavasarį Vilniaus magistratui pradėjo siųsti prašymus leisti statyti mieste benzino kolonėles.
Viename 1925 m. rugsėjo 23 d. magistrato žemės skyriaus rašte, aukštesnei instancijai, magistratui ir magistrato technikos skyriui yra nurodoma, kad 1925 metais benzino kolonėlių statybai Vilniuje yra sudarytos keturios žemės sklypų nuomos sutartys:
Su bendrove „Nobel" - Ožeškienės aikštėje (dab. V.Kudirkos a.).
Su bendrove „Oleum" - Katedros aikštėje.
Su bendrove „Karpaty" - prie Geležinkelio stoties.
Su bendrove „Mazut" - prie Rotušės.
Tačiau iki to laiko dar nebuvo pastatyta nei viena benzino kolonėlė, nes tvarkant dokumentus be žemės skyriaus dar reikėjo gauti magistrato technikos ir statybos skyrių sutikimus, o galutinį sprendimą priimdavo Vilniaus vaivadijos taryba.
Bendrovė „Oleum", viena pirmųjų, po išankstinio susirašinėjimo su magistratu ir privačių pokalbių su miesto tarybos nariais, 1925 m. birželio 17 d. magistrato žemės skyriui įteikė prašymą išsinuomoti žemės sklypą benzino kolonėlės statybai Katedros aikštėje, tiksliau A.Mickevičiaus gatvės (dab. Gadimino pr.) ir Katedros aikštės sankirtoje. Magistrato technikos ir statybos skyriai šiai vietai nepritarė ir pasiūlė kolonėlę statyti prie tramvajaus ir autobusų, važiuojančių į Antakalnį, sustojimo vietos. Bendrovei „Olejum" ši vieta netiko, tad po kelių mėnesių diskusijų buvo pasirinkta vieta Katedros aikštės ir Marijos Magdelenos g. sankirtoje (dabartinėje Šventaragio g.). Vilniaus miesto magistratas 1925 m. rugpjūčio 29 d. kreipėsi į Varšuvos miesto magistratą klausdamas kokiomis sąlygomis buvo leista statyti benzino kolonėles Varšuvoje. Gana greitai gautas atsakymas iš Varšuvos, kuriame pridėta Varšuvos magistrato sutarties su bendrove „Oleum" kopija. Pakoregavęs gautą iš Varšuvos sutarties kopiją 1925 m. spalio 7 d. magistratas su bendrove „Olejum" pasirašė žemės sklypo nuomos sutartį, benzino kolonėlės statybai. Išnuomotas vieniems metams 6 kv. m. žemės paviršiuje ir 5 kv. m. po žeme sklypas, mokant 300 zlotų metinį mokestį. Sutartyje gana smulkiai aptartos benzino rezervuaro įrengimo po žeme sąlygos. Rezervuarą buvo galima pildyti nuo 5 iki 7 valandos ryte arba nuo 22 iki 24 valandos vakare tik žarnomis, o pildant iš statinių buvo draudžiama jas nuimti nuo platformos (vežimo ar sunkvežimio kėbulo). Kolonėlė turėjo buti visą naktį apšviesta elektrine lempa.
Vietiniai laikraščiai su pasididžiavimu rašė: „Mūsų mieste didėjančio automobilių judėjimo akivaizdoje, viena iš Varšuvos firmų gavo atitinkamų valdžios instancijų leidimą statyti benzino rezervuarą aprūpintą pompa ir skaitikliu. Pirmas toks rezervuaras jau sumontuotas Katedros aikštėje iš Universiteto gatvės pusės ir pasižymi estetiška išvaizda".
Naftos verslo atstovai nesnaudė ir, nors tuo metu Vilnius buvo Lenkijos užkampis, stengėsi užimti net ir šią nedidelę rinką. 1925 metų rugpjūčio 29 d., Lenkijos - Olandijos naftos verslo ir prekybos akcinė bendrovė „Mazut" magistratui įteikė prašymą leisti statyti benzino kolonėles net trijose miesto vietose:
Didžiojoje g.
prie Rotušės aikštės skvero;
prie Piatnickos cekrvės iš Bokšto g. pusės;
Katedros aikštėje:
T.Vrublevskio ir Arsenalo gatvių sankirtoje;
priešais „Strzelnica" (ši vieta nenustatyta);
priešais B.Radvilaitės g.;
Kudirkos a. ir Gedimino pr. sankirtoje.
Kaip liudija archyvo dokumentai bendrovė „Mazut" iki 1926 metų pabaigos kolonėlės Rotušės aikštėje nepastatė, prie Katedros aikštės statyti kolonėlę neleido magistratas, nes firma „Oleum" jau buvo vieną kolonėlę ten pastačiusi. Bendrovė „Mazut" 1926 metais atsisakė pretenzijų į sklypą Rotušės aikštėje, bet rugsėjo 10 d. vis tiek pratęsė sutartį su miesto magistratu dėl sklypo benzino kolonėlei nuomos net penkiems metams, mokant 500 zlotų metinį mokestį už sklypo nuomą ir vis dar ieškojo vietos.
Benzino kolonėlės statybos Rotušės aikštėje istorija baigėsi labai įdomiai. Bendrovei „Mazut" atsisakius ten statyti kolonėlę Vilniaus miesto magistratas vietą pasiūlė bendrovei „Fanto", kuri aktyviai ieškojo vietos kolonėlės statybai. Bendrovė „Fanto" gavusi Varšuvos leidimą sutiko statyti kolonėlę Rotušės aikštėje. Tačiau. Paskutinė instancija, tvirtinanti visus sandorius, Viniaus vaivadijos taryba, 1927 m. vasario 17 dienos rašte magistratui rašė: ..."atsižvelgiant į Dekretą dėl meno ir kultūros vertybių apsaugos leidimas statyti benzino kolonėlę Rotušės aikštėje negali būti duotas, nes kolonėlė pastatyta beveik ant Rotušės aikštės ašies gadintų vaizdą į šį senovės paminklą. Be to, reikėtų atkreipti dėmesį ir į tai, kad toje vietoje yra planuojama statyti A. Mickevičiaus paminklą." Reikėtų atkreipti dėmesį, kad jau tuo metu Vilniaus paveldosaugininkai turėjo didelę įtaką.
Vilniaus magistratas remdamasis Varšuvos pavyzdžiu iš naftos produktų prekybos bendrovių už kelių kvadratinių metrų žemės sklypo nuomą benzino kolonėlei 1925 metais ėmė 300 zlotų metinį mokestį, nuo 1926 metų, pratęsiant sutartis 5 metams, jau 500 zlotų metinį mokestį ir galiausia apie 1930 metus jau virš 800 zlotų mokestį.
Bendrovė „Nobel", prekiavusi naftos produktais Vilniuje dar prieš Pirmą Pasaulinį karą, 1926 metų pabaigoje pastatė net dvi benzino kolonėles: Ožeškienės g. (dab. V.Kudirkos a.) ir Gedimino pr. sankirtoje; Tilto g. sankirtoje su T.Vrublevskio g., visai šalia autobusų, važiuojančių į Antakalnį, sustojimo vietos - šiuolaikiškai žiedo. Kolonėlių statyba neapsiėjo be problemų. Pradėjus benzino kolonėlės statybą Ožeškienės gatvėje, jos gyventojai kreipėsi į Vilniaus vaivadijos tarybą dėl jiems galimai kylančio pavojaus. Vaivadijos tarybos sudaryta komisija patikrinusi jau veikiančias ir statomą benzino kolonėlę nusprendė, kad kolonėlės nekelia jokios grėsmės aplinkiniams ir yra saugios.
Ričardas Žičkus yra Energetikos ir technikos muziejaus Transporto ekspozicijos kuratorius