Nemažai tokių progų turės „Auto Bazar 2019“ lankytojai. Jau artėjantį savaitgalį, gegužės 10–11 dienomis Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vyksiančiame automobilių kultūros renginyje bus daug naujų, sportinių, tiuninguotų ir istorinių automobilių bei motociklų. Skirtumas vienas – tie automobiliai niekur nenuvažiuos, tad juos bus galima įdėmiai apžiūrėti. O šeštadienį istorinių modelių savininkų laukia dar ir varžytuvės – „Best Classic LT“ rinkimuose bus apdovanoti patys originaliausi automobiliai.
„Automobiliai pastaraisiais dešimtmečiais drastiškai pasikeitė. Visiškai kitoks ne tik jų dizainas, bet ir technologijos, prieinamumas: dar neseniai automobilis buvo ne kiekvienam įkandama prabangos prekė, o šiandien naudotą modelį nusipirkti gali bet kas – tai tapo gyvenimo dalimi. Keitėsi ir jų kūrėjų požiūris į išskirtinumą, ilgaamžiškumą, kurį puikiai atspindi skirtingais laikotarpiais pagaminti automobiliai“, – pasakoja vienas iš renginio „Auto Bazar 2019“ organizatorių Valdas Valiukevičius, pats garaže turintis keturiasdešimtmetį perkopusį „Datsun 280Z“ modelį.
Dominavo Europos ir JAV gamintojai
Automobilių istorijoje ilgą laiką lyderių pozicijas užėmė Europos ir JAV gamintojai, o Japonijos bei Pietų Korėjos į platesnius vandenis išplaukė palyginti neseniai – tik praėjusio amžiaus pabaigoje automobiliai iš Tolimųjų Rytų išpopuliarėjo Europoje, o iki tol jie buvo populiariausi savo gimtosiose rinkose. Panaši situacija šiandien yra Kinijoje – šioje šalyje daugybė vietos gamintojų, tačiau į konkurencingą Europą eiti jie neskuba.
Iki Antrojo pasaulinio karo automobiliai buvo prieinami tik pasiturintiems žmonėms – tiek JAV, tiek Europa gamino prabangius modelius su didelio darbinio tūrio galingais varikliais. Vienas puikių pavyzdžių – „Dodge Six Brothers 4 doors sedan“, kurį puikiai atrestauruotą bus galima išvysti „Auto Bazar 2019“ renginyje.
Didžiausia XX amžiaus pasaulio tragedija apvertė aukštyn kojomis daugybę sričių – Europos automobilių gamyklos buvo priverstos gaminti tankus ir kitas karo mašinas, JAV panašių transformacijų irgi netrūko. O tai turėjo didelę įtaką transporto raidai ir tobulėjimui – bene dešimtmetį ši sritis buvo įjungusi neutralią pavarą.
Automobiliai masėms
Pokario metais Europa negalėjo pasigirti ekonominiu pajėgumu. Motociklus jau galėjo įpirkti daugelis, tačiau tai nebuvo itin praktiškas transportas, mat su šeima nelabai kur nuvažiuosi, o ir didesnių daiktų nepersiveši. Galų gale, jų negali naudoti ištisus metus. Todėl iniciatyvos ėmėsi keli gamintojai, sukūrę automobilius masėms – šiandien keturi modeliai, išpopuliarėję šeštame–septintame praėjusio amžiaus dešimtmečiuose, vadinami pagrindiniais ir nulėmusiais visą Europos automobilizmo raidą: tai „Citroen 2CV“, „Fiat 500“, MINI bei „Volkswagen Beetle“.
Tai – populiarūs modeliai, kuriuos galima pamatyti gatvėse ir šiandien. Tiesa, restauruotus ir naudojamus tik išskirtinėmis progomis, o viena iš tokių yra renginys „Auto Bazar 2019“.
Kai europiečiams rūpėjo ekonomija ir senojo žemyno gyventojai pamėgo 4 metrų nesiekiančius hečbekus, į kuriuos gali susigrūsti keturių asmenų šeima, amerikiečiai kūrė 6 metrų ilgio dvejas duris turinčius kupė modelius su 7 litrų darbinio tūrio varikliais. Tokių modelių aukso amžius truko mažiau nei porą dešimtmečių – iki didžiosios naftos krizės, po kurios aštuntajame dešimtmetyje net ir JAV gyventojai suprato, kad Europoje ar Japonijoje pagaminti nedidelio darbinio tūrio variklį turintys lengvi bei ekonomiški automobiliai gali būti ne ką mažiau smagūs už dideles amerikietiškas baržas.
Europoje gyvenimas taip pat palengva įsibėgėjo ir aštuntajame–devintajame dešimtmečiuose vis daugiau žmonių galėjo įsigyti automobilius ne tik šeimų kelionėms, bet ir laisvalaikiui – kaip „Volvo P1800S“ ar „Datsun“ Z serijos modelius. Būtent tokie – senesni nei 30 metų – automobiliai bus išrikiuoti „Auto Bazar 2019“ klasikinių automobilių ekspozicijoje.
Rinkimuose – patyrusi komisija
Istorinėje technikoje pasiklysti nesunku, tad „Auto Bazar 2019“ lankytojams atskirti pačius geriausius modelius leis „Best Classic LT“ rinkimai.
Rinkimų komisiją sudarys patyrę automobilių ekspertai: vieną didžiausių istorinės technikos kolekciją Lietuvoje turintis Alfredas Eitutis, a. a. Sauliaus Karoso automobilių restauravimo dirbtuvių vadovas Arvydas Šapoka, „Auto Bazar 2019“ organizatorius Valdas Valiukevičius, istorinių automobilių ralių organizatorius Valdas Juozas Vilūnas ir žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius. Tie patys žmonės „Best Classic LT“ teisėjais dirbs antrus metus iš eilės.
Pasirinkti komisija turės iš ko – „Auto Bazar 2019“ aplankys trys devintajame dešimtmetyje pagaminti „Alfa Romeo“ modeliai (75, S3 QV ir S3), klasikinis „Jeep Wrangler“, amerikietiškos galios ir „size matters“ (liet. dydis yra svarbu) frazės įrodymai „Dodge RAM 350“ bei „Chevrolet CUCV“. Renginio lankytojai galės susipažinti su skirtingų valstybių gamintojų suvokimu apie prabangą – pavyzdžiui, palyginti 1985 m. pagamintą vokišką BMW 635 CSI ir 1986 m. nuo konvejerio nuriedėjusį „Mazda 929 Coupe“.
Šeštadienį 12 val. renginyje vyks susitikimas su A. Šapoka ir A. Eitučiu – jie pasakos apie savo patirtį renkantis istorinius automobilius, jų vertę, restauravimo kainas ir daugybę kitų aspektų.